Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1994 ggr
AndreasNasstrom
6/9/13, 12:16 PM

Chihuahua tips?

Hej! Det är så att snart ska jag köpa en egen chihuahua valp och är väldigt exalterad! Har inte haft chihuahua innan så undrar om ni har några saker man behöver tänka på när man tar hem den efter dem åtta veckorna? :)

Annons:
nlinds
6/12/13, 9:50 AM
#1

Låt hunden vara själv med familjen i minst en vecka innan ni tar hem åskådare, så att hen får känna sig som hemma och lära sig att vara trygg.  Börja med Grundlydnad direkt, och ha ingen så kallad "smek månad" där man enbart kelar med valpen utan träning första månaden.
:) så har jag gjort med mina hundar (inga chihuahuor visserligen) och det har funkat utmärkt :) Men nästa vecka får vi hem vår första Chihuahua !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
6/12/13, 1:57 PM
#2

Ett tips är att boka valpkurs i tid för platserna går åt fort på sommaren. Välj gärna en kurs där de jobbar med klickerträning.
Det är en jättebra start! 🙂
Sen mycket miljöträning när den haft några veckor på hemmaplan, sitt på stan (låt inga okända komma fram och tränga sig på när ni tränar, valpen kan börja säga ifrån när den blir äldre..), kolla på folk och olika djur, åka buss/bil/tåg m.m..
Sen självklart rumsrenhetsträning: ut efter lek, mat, sömn.. och ensamhetsträning i små doser (när valpen är lite äldre). En bra start på det att börja med att ha en valphage med bädd, tuggben och vatten så valpen kan vara där medans du går runt i rummet och sen hela hemmet. Korta stunder först, och ta ut valpen när den är som lugnast :)

Upp till toppen
Annons: