Annons:
Etikettavel
Läst 2787 ggr
[AmandaBorg]
5/19/13, 12:38 PM

Avel - Vilka är riskerna?

Min chihuahua väger ungefär 1,8 kg, så hon är ganska liten. Jag var tidigare inne på att ta valpar på henne men jag lät bli p.g.a. storleken.

Jag ska inte ta valpar på henne, men jag undrar ändå vilka risker det finns med att ta valpar på en liten chihuahua. Så, vilka är riskerna? 🙂

Annons:
Swadika
5/19/13, 12:48 PM
#1

Ja det värsta som kan hända är ju såklart att både hund och valp dör men det kan ju hända alla. Om jag har för mig rätt så ska helst inte en tik väga mindre än 1,8. Men jag vet en person vars hund vägde 1,4 och dräktighet + förlossning gick perfekt. Men ju mindre tik dessto större är risken för kejsarsnitt, vilket det också är en stor risk att både valpar och tik "stryker med" 

Jag kan tyvärr inte svara bättre än så :) Kanske någon annan kan det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
5/19/13, 12:49 PM
#2

Små valpar är också en risk :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[AmandaBorg]
5/19/13, 12:52 PM
#3

#1, #2 Okej, tack för svaren! 🙂

[[Boris Sager]]
5/19/13, 2:03 PM
#4

Gäller i princip samma för yorkar, de ska inte väga mindre än 2 kg, helst betydligt mer, däremot kan täckhunden vara liten.

En liten hund oavsett ras har naturligtvis svårt att föda naturligt. Valparna kan ju faktiskt vara stora, ssk om det blir enbart en valp.

Spelar ingen roll om föräldrarna är relativt små, kan slå tillbaka sen tidigare generationer.

Dessutom mer påfrestande generellt för en liten tik att få valpar- För hjärta lungor t.ex. Valparna kräver mycket näring, risk för ecclampsi för tiken, hypoglukemi för valparna.

Boris

Upp till toppen
Annons: