Annons:
Etikettbeteende
Läst 2962 ggr
Anders1984
2013-01-28 22:21

Stökig vid hundmöten :(

Mitt fel alltihop tyvärr, lät han inte träffa andra hundar förrns rätt sent, han är nu 8 mån och kan knappt träffa en enda hund.

han blir otroligt osäker och skäller som en galning och morrar såfort han ser en annan hund och ibland oxå människa. Att ge han godis osv hjälper inte, dock kan man ju avleda hans intresse genom att tvinga honom att gå åt ett annat håll.

det här beteendet funkar verkligen inte! det sista jag vill är att ha en riktigt skällig hund! Skälvklart ska han kunna få skälla, men när jag säger åt honom måste han lyssna!

ibland vill han fram och hälsa, men vågar lixom inte riktigt. verkar som det är hans självkänska som spökar. Oftast har jag koppel då jag inet riktigt vågar släppa honom mot andra hundar jag inte känner.

har sätt att det finns halsband som ger ifrån sig nåt irriterande ljud när han skäller som tydligen är ofarligt, men det känns inte riktigt som en bra lösning. eller vad tror ni?

:(

Annons:
Swadika
2013-01-29 09:05
#1

jag tycker inte om sådana halsband, men det finns lite saker man kan testa. Du kan testa skvallerträning eller avledning, först och främst få honom att hundar inte är farliga. Tex när ni ser en hund och då du ser att han ser den också blir du plötsligt jätterolig och börjar busa med honom eller liknande

Chihuahuan har jag också märkt är ganska "rasistisk" kanske finns det någon riktigt snäll chihuahua (eller liten hund) i din närhet som ni kan träna med? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2013-01-29 09:09
#2

Börja om helt och bygg upp tryggheten. Han låter osäker. Ha honom vid din vänstersida, låt ingen komma fram dit. Gå i en båge vid möte så ni inte går rakt emot de andra. Om det finns möjlighet, gå längre kopplade promenader med någon annan lugn hund, eller flera. De ska inte hälsa, bara promenera och låt dem känna av varandra utan press.

Hitta på saker tillsammans med din hund i övrigt, träna tricks, spåra, skogsagility osv..

Gå en hundmöteskurs eller kanske en slyngelkurs/unghundskurs, gärna där de används klicker och lär ut skvallerträning (som är toppen!).

Anders1984
2013-01-29 10:29
#3

Så ni tror det finns hopp då? Känns jobbigt när man går ut med andra människor hundar :/

Anders1984
2013-01-29 10:29
#4

Och hundar*

ChristineF
2013-01-29 11:42
#5

Absolut, min tik var skällig och det var svårt att passera vid möten för ca två år sen men nu passarar vi i tystnad  :) Gjorde så som jag skrev i mitt inlägg plus lite andra roliga kurser (t.ex. kantarellsök) så hon lär sig att man kan ha roligt med andra hundar runt omkring.

Swadika
2013-01-29 11:54
#6

Oh ja absolut, han är ju bara 8 månader :) Vet flera personer som fått till hundar på flera år, även äldre hundar :) Även med samma problem att skälla, morra osv vid hundmöten.

Och om det går så går det absolut med en valp ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Anders1984
2013-07-15 20:42
#7

Nu är han 1,2 år och värre än någonsin! Han har ett par hundkompisar, men utöver det är det karastrof! Han kanske är extra trotsig nu med tanke på hans ålder. Har inte provat så mycket skvallerträning, kanske borde testa det? Han kan inte passera en hund eller katt utan att bli skogstokig! Han reagerar inte på tilltal och att ignorera hjälper inte heller. Han kan definitivt inte hälsa på andra hundar. han springer runt i en båge runt hunden och skäller då bara :/

ChristineF
2013-07-15 20:54
#8

Det är ju unghundstiden som ofta är värst, jag skulle göra som jag skrev ovan. Om du är osäker så gå en kurs, det är så värt det!
Lycka till!

Swadika
2013-07-16 09:30
#9

Kurs är guldvärt och precis som ch4 säger så är han i unghundstiden och det är även då man vill slita av sig håret.

Min vovve hade otroligt svårt att möta hundar i början, han kunde börja skälla så fort han såg dem. Jag började genom att jag anställde den kompis med hund som fick sin hund att stå helt stilla på ett ställe. Och vi började då genom att vara långt ifrån, han fick godis så länge han var tyst när vi närmade oss(och min hund var tyst) när han började skälla så gick vi tillbaka och började om. Efter ett tag kunde vi gå fram och hälsa på hunden. Efter det har våra hundmöten gått lättare, vi går fortfarande en omväg runt hundarna, en liten halvcirkel runt dem för jag har hört någonstans att om man går rakt fram mot en mötande hund kan det uppfattas som hotfullt. 

Jag fick också tips om att ha med en leksak på promenaderna för att avleda, gärna en som lät. Detta fungerade också för oss. Sen att ha med något riktigt speciellt och gott godis på promenaderna som hunden inte brukar få annars.

Nu är ju min bara 6 månader men jag gissar på att det borde fungera på din också :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: