Annons:
Etikettbeteende
Läst 4478 ggr
[AmandaBorg]
2012-12-03 16:05

Hunden vägrar att gå utomhus

Min lilla chihuahua Cloé har de senaste dagarna börjat halta när vi är ute. Det började när det började bli runt 10 minus ute. Jag frågade om det på facebook, och någon sa att det kunde handla om vägsalt, vilket det inte kan vara då jag ofta släpper ut henne på tomten där det varken finns salt eller sand. Idag när jag släppte ut henne så försvann hon och kom inte när jag ropade. Till slut letade jag efter henne och hittade henne bakom huset där hon stod på tre ben och pep. Igår kväll stannade hon också upp helt plötsligt efter att ha sprungit runt, hon bara stod och gnällde på tre ben. Jag bar upp henne till trappen vid ytterdörren som var fri från snö, där gick hon omkring, men fortfarande på tre ben.

Kan det vara så att hon får kramp för att det är så kallt? Och vad kan jag isåfall göra åt det? Jag har alltid varit lite emot hundskor, men jag börjar undra om jag inte borde skaffa det åt henne.

Väldigt tacksam för svar! :)

Annons:
Honestyisdead
2012-12-03 16:06
#1

Kan vara kramp eller obehag pga kylan, så du kanske bör kolla på skor trots allt.

Swadika
2012-12-03 16:08
#2

Hörde om en vavva som gjorde precis likadant och det var då kramper. Det löste sig med skor, och nu kan hunden gå i snö och när det är kallt. Du kan ju alltid testa om det fungerar, förstår att du är eomt det, men om det hjälper så är ju det det bästa för hunden.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
2012-12-03 16:09
#3

Såg nu att #1 redan svarat

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[AmandaBorg]
2012-12-03 16:21
#4

#1 #2 #3 Tackar för bådas svar! :) Får väl testa med skor, det lär ju inte bli värre i alla fall.

juliahhl
2012-12-04 20:36
#5

Min lilla har också problem med kylan nu när det är 15-20 minus ute. Han hoppar på tre ben, tvärnitar och vägrar gå, eller ser ut som att han haltar. Har också funderat på skor, frågan är om han skulle gå bättre i dom :P Sen vill man ju inte köpa ett par dyra, och så vägrar han gå i dom. Finns det några billiga? Och ska man ha "riktiga" skor eller såna där som ser ut som små ballonger? :P

PiganX
2012-12-04 20:37
#6

Jag har sett många hundar som inte är chihuahuor som fryst om tassarna, så tror nog att s.k "skor" är en bra idé Tungan ute

Annons:
Swadika
2012-12-04 20:43
#7

det finns ju sådana sockar också. Vet inte om de är vattentäta dock, de är ju i alla fall inte så dyra, runt 80-90:-

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Fiction]
2012-12-05 11:49
#8

Min vavva gör precis likadant, och nu efter 8 år har jag hunnit testa det mesta - insmorda trampdynor (funkar inte), skor/sockar (hon kunde inte ens gå i dem), att ta färre och kortare promenader (ingen förändring).

Well, vad gör man? Det finns inget annat att göra än att låta henne backa upp på min sko och vända i dörren och konstatera att dessa hundar inte är gjorda för den svenska vintern. Och ärligt talat så förstår jag dem, för det är inte jag heller. ;)

[Fiction]
2012-12-05 12:21
#9

Kanske är det bara en träningssak, men min hund gick om möjligt ännu sämre i sina skor än denna lilla sötsak. Tungan ute Visserligen var de skorna jag köpte till min tös mer som sockor (försökte hitta "vanliga" skor i hennes storlek, men eftersom hon är en teacup-variant var size 0 på tok för stora).

Swadika
2012-12-05 12:31
#10

Det är inte lätt alltid med dessa skor, och det finns inte så mycket på marknaden.

#9 Haha måste bara säga vilken rolig vido :D Om din vavva gick sämre än så kan jag förstå att hon inte kunde ha skor :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[AmandaBorg]
2012-12-06 02:57
#11

#5 Jag har faktiskt ingen aning om vad man ska ha eller om det finns några billiga tyvärr.
Jag tänker inte köpa några skor eller sockor eller något annat liknande om jag inte är säker på att Cloé kan gå i det, istället ska en vän till mig sy ihop några skor åt henne. :)
Igår och idag har det inte varit så överdrivet kallt, runt 5- bara, det verkar i alla fall funka för henne. :)

AnnaKarin
2012-12-07 10:40
#12

Det brukar vara värst nu i början på vintern innan de vant sig lite vid kylan. Mina får köldkramp men det går bättre för varje dag. Igår hade de så mycket spring i bena så att de glömde bort att frysa och bara sprang runt i snön och var allmänt galna. De reglerar kroppsvärmen med att lyfta på tassarna också så med täcke på brukar det gå bättre. Förra vintern klarade mina en långpromenad i -19 utan att behöva bäras en enda gång men ibland kan de inte gå till postlådan i -5 utan att skrika. Svårt att hitta skor som funkar. Vet dom som syr fleecestrumpor och fäster med kardborrband. Lättast kanske vore en hel "sparkdräkt" med fodrade fötter.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

lejonhjärta
2013-01-29 15:00
#13

Jag hade en amstaff som inte gick utomhus när det blev kallare än -10, och det blir det ju rätt ofta här under vintern. Hon krävde dessutom mycket motion och hjärngympa utomhus vilket blev lite problematiskt då hon inte kunde gå ut när hon frös så hemskt.

Jag köpte ett par skor till henne och hon traskade glatt på. Generellt sett är jag inte den som vill klä på min hund och tror att de klarar det mesta.. Men i vissa fall är det helt klart bättre att svälja sin "stolthet" eller vad det nu kan handla om och klä på hunden lite.

Det är trist bara att vissa människor tenderar att se ner på en för att man väljer att sätta på sin hund en overall eller skor. Man är ju inte sämre hundförare för det ;)

Annons:
je_li_na
2013-06-25 18:30
#14

av mina 3 chi tikar är det bara en som älskar snö o vinter, men alla 3 får kramp av för kraftigt kyla.. efter rådfrågat vetrinär så har vi en puppy potty i badrummet och motion simmar de dagarna det är för kallt. ( kvällstid så de hinner torka riktigt..extremnoga att de är torra o insmorda ) tyvärr är det många hundar som får köldskador varje år o då även av stora raser där ägarna tror att de tål kylan. …som om nån vill frysa!!

kalvin
2013-06-25 20:22
#15

Jag fick rådet av min uppfödare att när kylan o vägsalt blir aktuellt ta ett par "diskhandskar" klippa av fingrarna o ha som små "stövlar" kan vara bra👍 Det har ju inte varit aktuellt ännu, men bra att ha i åtanke när det blir dax!! Billigt alternativ är det ju oxå!!🥶

MVH Lena o Kalvin

Sjuttan
2014-01-27 17:22
#16

Min lilla korthåriga får köldkramp när tempen går ner mot 10 -. På hennes polotröja finns ju långa ärmar för frambenen. Jag gjorde då likadana för bakbenen - det funkar - så ännu inga skor eller strumpor. Sen är det nog väldigt individuellt hur dom klarar kylan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: