Annons:
Etikettallmänt
Läst 2171 ggr
Crucio
9/21/17, 2:15 AM

Funderar på skaffa Chihuahua, frågor

Som titeln säger funderar jag på skaffa Chihuahua. Har därför lite frågor till er som har.

- Är det vanligt att det blir sjuka? Har era drabbats av de "typiska" rasåkommorna?
- Vilka mindre önskvärda beteenden (om några) är vanliga hos Chihuahuaor?
- Brukar de gå bra att lämna ensamma (om de tränas på det)?
- Om era hundar behövt åka till vet för större ingrepp, vilka summor har det i slutändan hamnat på? (Utgår ifrån att folk har bra försäkringar, men det kostar ju ändå.)
- Vad tycker du att en person med noll erfarenhet av rasen bör veta om den, som det är svårt att läsa sig till i typiska rasfaktatexter? Vad är bäst samt sämst med rasen enligt din erfarenhet?


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
Lena129
9/21/17, 4:59 AM
#1

Du måste själv undersöka valpens linjer med ev sjukdomar etc. Min vavva är superfrisk. Lyder alltid. Skäller inte. Alltid kärleksfull. Så enkel att jag häpnar varje dag. Hur en hund blir är förstås till en del gener men mest miljö och uppfostran. Jag hade tur när jag köpte min. Det svåraste har varit rumsrenheten men jag tycker att det verkar ha gett med sig nu när hon går mot 2 år.

//

Lena

sophiemadeleine
9/21/17, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#2

Hej! vad kul:) Minns själv hur mycket jag funderade och frågade innan jag skaffade min Dior för 5 år sedan . Tycker det är jättebra att du frågar! Helt rätt :-) Jag upplever att Chihuahuan är en ganska frisk ras i stort sett. Patellaluxation (luxerande knåskål) kan dock vara ett problem som kan förekomma, så man får vara uppmärksam, och kolla upp med undersökning hos veterinär om man misstänker att något är fel. Tandsten och tandlossning är också ett vanligt ”småhundsproblem”, pga deras små munnar. Det är extra viktigt att man sköter om Chihuahuans tänder nogrannt. Samt att man ger ett bra foder (utan spannmål) t.ex ”Mush” eller ”Vom og hundemat” (som båda är färskfoder utan konstgjorda tillsatser eller spannmål) Även att man borstar hundens tänder. Vilken skillnad det blir ska sägas! :-) Tugg är också bra, typ oxsenor. Man sparar många tusenlappar, samt onödiga risker vid sövningar hos vet. vid ev. tandstensborttagningar. . Många upplever Chihuahuan som skällig, och med tanke på att de är så kallade ”larmhundar” så ligger det ju i deras natur att ”säga till” :-) Sedan kan jag tycka att vissa skäller väldigt mycket, där tror jag det handlar mer om komunikationsproblem/ och eller väldigt osäkra hundar. Det ska inte behöva gå till överdrift. Allmän lydnad är jättebra för att stärka komunikation och tillit! Min Dior har jag format på det sättet att han bara skäller typ 1 gång om någon ringer på t.ex , sen är det bra :-) Då har han så att säga talat om det han ville. Annars skäller han verkligen aldrig.. spelar ingen roll hur mycket andra hundar skäller som vi möter på promenader, han fokuserar på mig. Och så tycker jag det ska vara :-) Går alldeles utmärkt att lämna min hemma själv, han ligger vid dörrmattan ett tag, sedan lägger han sig i sin bädd och sover tills jag kommer hem :-) Angående veterinärkostnader så är det dyraste jag lagt typ 1700:- för tandstensborttagning, dock har jag inte behövt gjort det nu på tre år sedan jag började borsta hans tänder. De är fortfarande lika vita ännu, helt otroligt! Så tandborstning och bra foder, somsagt! :-)… Man får tänka på att tänder oftast inte täcks av försäkringen. Tycker det kan vara en bra första hund, dock är det viktigt att man inte är för ”mjäkig” i uppfostran. Tror tyvärr det är där många gånger som Chihuahua kan bli lite ”jobbig”, den får inga grunder eller regler och förstår därav inte vad som förväntas av den. Sedan verkar många tyvärr tro att Chihuahuan inte behöver aktiveras, och i det fallet kan det absolut bli en ond cirkel. Frustrerad hund som inte vet vad som förväntas av den = otrygg osäker hund. Så uppfostran och vägledning är viktigt, som för vilken annan hund somhelst förståss :-) Min kille får alltid beröm för sitt harmoniska och trygga temperament, han är verkligen guld på alla sätt, går alltid lös vid min sida, är social, modig och trygg samt charmar verkligen alla han möter! Han är även en hejare på lydnad och trix <3 Hoppas du fick lite svar på dina frågor :-)

Medarbetare på Chihuahua

[Sigge1]
9/22/17, 10:21 AM
#3

Verkligen söt hund du har😍

ChristineF
9/22/17, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej! Vad roligt att du funderar på att skaffa vavva! Du har redan fått två toppensvar ser jag, men ju fler desto bättre när man har många frågor eller hur!  :-)

- Är det vanligt att det blir sjuka? Har era drabbats av de "typiska" rasåkommorna?
Mina två har drabbats av tandsten och min ena tandlossning. Som sophiemadeleine skriver så är foder och tuggben jätteviktigt. Färskfoder eller BARF brukar ge bäst resultat, men vill man ge torrfoder finns t.ex. Canagan eller Pure natural (orange serie) som är spannmålsfria med färskt kött från EU. Färska revben från lamm, nöt eller häst är guld värt för tänderna. Ger även vanliga ben från t.ex. RAUH, smartbones och whimzees. Torkade djurdelar från Pommys.
Jag försöker borsta deras tänder varje/varannan dag, använder Bucadog tandpasta. De veterinärer jag träffat säger alltid att tandborstning är det viktigaste och mest avgörande för mun/tandhälsan. 
Båda mina har bra knän (PL). Min ena tik har lite höga levervärden, men det är inget rasrelaterat. 
För att få en högre säkerhet och koll på sjukdomar, välj att köpa SKK reggad (alltså valp med stamtavla, inte bara att föräldrarna). Då kan du kolla på hunddata hur det ser ut bakåt i linjerna. Du kan även hitta linjer som är intressanta för ditt intresse, t.ex. släkt som går/gått bra på utställning, agility eller kanske viltspår. 

- Vilka mindre önskvärda beteenden (om några) är vanliga hos Chihuahuor?
Det är väl det där med skallet, man ska veta att det är en larmande sällskapshund, men som sagt ovan så ska det inte betyda aggressivt och/eller osäkert skällande i tid och otid. En hund som får aktivering, kärlek och regler känner inte behov av att skälla för allt. Att säga till räcker :-) Miljö och socialträning i tid är viktigt, gå gärna kurser! Klicker och positiv förstärkning är det bästa för att få en harmonisk och glad kompis.
- Brukar de gå bra att lämna ensamma (om de tränas på det)?
Går bra med de flesta hundar så länge man tar det i lugn takt, börja med att bara lämna rummet och ha valphage t.ex, sen hämta posten/slänga sopor osv.. Gör ingen stor grej av det, var bara lugn själv. Mina två kan vara själva flera timmar vid behov, de är lugna, sover/vilar och misstänker lite bus med ;-)

- Om era hundar behövt åka till vet för större ingrepp, vilka summor har det i slutändan hamnat på? (Utgår ifrån att folk har bra försäkringar, men det kostar ju ändå.)
Dra tänder och kastrering för Chica har väl varit det dyraste, 4000-5000kr. Men i det långa loppet har alla provtagningar på Signe blivit dyrare.

- Vad tycker du att en person med noll erfarenhet av rasen bör veta om den, som det är svårt att läsa sig till i typiska rasfaktatexter? Vad är bäst samt sämst med rasen enligt din erfarenhet?
Det bästa är att det är en liten hund som är lätt att ha med sig och att de är så pigga och lättlärda. Det negativa är att de underskattas och många personer har fördomar som de inte tvekar att kasta på en. Man får ha lite skinn på näsan och motbevisa rykten om frusen väskhund i rosa klänning som inte orkar gå… ;-) Kan även vara lite jobbigt att alla barn tror att småhundar är snälla och såå gulliga, man får ha lite koll. Jag vill inte att okända springer fram och ska klappa, det ger osäkra hundar. Hunden ska alltid välja själv om den vill hälsa eller inte. 
Populariteten har även bidragit till mycket oseriös/okunnig avel, så det gäller att ha koll när man ska köpa valp eller omplacering. 

Fråga gärna mer och säg till om du vill ha tips! :-)

Upp till toppen
Annons: