Annons:
Etikettavel
Läst 1435 ggr
Maria Gr
9/2/17, 11:00 AM

Oreggad valp...

Hejsan! Har under semestern köpt en valp som vi reggade i Jordbruksverket. Mitt misstag innan köp var att inte reagera på att kullen inte var reggade i SKK. Håller nu kontakt m uppfödaren/säljaren om att det vore bra om de reggade kullen i SKK oxå så att valparna räknas som renrasiga istället för som blandraser. Upplever att uppfödaren/säljaren kanske inte är så sugen på det trots att båda föräldrarna är reggade i SKK samt att det finns tidigare kullar på dem båda som är reggade. Vad gör jag nu? Har även erbjudit mig att stå för avgiften som hör till min valp.

Annons:
Honestyisdead
9/2/17, 11:10 AM
#1

Är valparna inte reggade är dom INTE renrasiga. Du kan inte göra ett jota. 

Kvittar vad du än betalar. Du har köpt en blandras och det ändras aldrig.

En skk uppfödare skiter aldrig i att regga sina valpar om det är rent mjöl i påsen. Det kan du vara säker på. Så lägg ned dina försök. "Uppfödaren" är inte "sugen" eftersom det är omöjligt.

Tyvärr har du nu bidragit till skitaveln på en utsatt ras. Sett till så att folk fortsätter tjäna på att busk"avla". Väldigt tråkigt.

Maria Gr
9/2/17, 11:22 AM
#2

Det går att efterregistrera valparna men det är endast uppfödaren som kan göra det.

Sen tycker jag att ditt svar är lite hårt uttryckt om än jag förstår innehållet i det. Det finns en del bakomliggande orsaker till att de inte är reggade direkt som faktiskt är förmildrande. Synd att få det här bemötandet som ny medlem med en seriös fundering o som gärna hade tagit emot välmenande tips istället.

Honestyisdead
9/2/17, 11:28 AM
#3

#2 Du inser väl ändå att en riktig uppfödare som avlar på riktiga hundar aldrig skulle skita i att registrera valpar från rena hundar?

Honestyisdead
9/2/17, 11:42 AM
#4

#2 Jag tycker mest synd om hundarna.

Det finns inte "förmildrande" orsaker. Dom ville ha pengar och du gav det.

Det finns inga ursäkter idag, 2017, när man på två röda hittar information på nätet. 

(Tilläggsinlägg efter din redigering)

burmamys
9/2/17, 11:54 AM
#5

Nu är jag insatt i katter, inte hundar, men jag tänker att det kanske är kombinationen av just de två hundarna som gör det problematiskt eller omöjligt att regga valparna? Om de fått kull på var sitt håll tidigare men inte tillsammans. 

Kanske föräldrarna är för nära släkt och att detta var en oavsiktlig parning? Eller någon av dem kanske har fått restriktioner, visat symptom på genetisk sjukdom med sen debut, ja det kan vara flera orsaker. Eller så har uppfödarna inte lust för att de har tappat intresset och då blivit snåla med de små utgifterna. Men jag vet ju inte, detta är bara mina spekulationer.

Sedan håller jag med om att tonen i svaret från Hera kunde vara mjukare för bättre effekt, även om jag håller med i sak.

Hoppas du får fler svar av folk som är kunniga i hundavel, annars skulle jag råda dig att skriva på Hundar iFokus istället.

Men troligtvis är det så att du har köpt en oreggad valp som därmed räknas som blandras, och i värsta fall bidragit till att oseriösa människor fåt fortsätta med oregistrerad och därmed okontrollerad avel. Men det är positivt att uppfödarna svarar dig, så jag hoppas det finns en bra förklaring till varför de inte registrerat valparna.

Lycka till!

ChristineF
9/2/17, 6:24 PM
#6

Hej Maria! Jag håller med tidigare båda talare om att det inte är seriöst och underligt att göra så som uppfödaren gjort. Ser ingen anledning att inte regga, så troligen är det något som hen döljer för dig tyvärr. Om man inte registrerar valparna i skk så kan man ju stå för att man har en kull blandraser, som det inte behövara något fel på, men där det inte finns några garantier på linjer och hälsotester. Däremot tycker jag tonen från Hera var lite väl hård, alla är vi nya i början och jag upplever det som att du nu är medveten och öppen för hjälp. Jag tror och hoppas att hon endast är arg på uppfödare som luras och inte dig som person. Jag hoppas det löser sig oavsett hur du väljer att göra. Vill du ha en chihuahua så kanske uppfödaren kan tänka sig att ta tillbaka valpen, säg att du vill ställa ut och tävla t.e.x. för ett sista försök att registrera. Om du ändå behåller valpen som en blandas så håller jag tummarna att du får en frisk och trevlig familjemedlem iaf! Och att uppfödaren inte fortsätter luras…

Annons:
Honestyisdead
9/2/17, 8:11 PM
#7

Även köpare har ett ansvar. Det är ju köparna som ser till att det kan fortgå. Slutar folk stödja skitaveln så försvinner den till slut eftersom ingen tjänar på det. 

Att läsa på om skk, rasavel och dylikt innan köp är inte mycket begärt i dagens informationssamhälle.

Jag kommer inte be om ursäkt för min ton. Det är oerhört tröttsamt att gång på gång se sånt här hända. Vad krävs för att folk ska ta ansvar?

ChristineF
9/3/17, 12:58 PM
#8

Jag håller absolut med dig, ingen efterfrågan = mindre oseriös avel och smuggelhundar. Men vi lever även i ett samhälle där veterinärer, hundinstruktörer och andra kunniga som människor ser upp till predikar om att blandraser är friskare, att fysiskt våld/dominans löser alla problem och att vetemjöl, majs och soja är vettiga ingredienser i ett hundfoder. Sen finns det ju även människor som inte använder Internet (av olika anledningar) och kan söka information på samma sätt, jag möter många i butiken och de litar då på tv/tidning och andra människor. Det är ett jättesvårt problem att nå ut till alla individer, kanske något skk borde satsa ännu mer på.

Honestyisdead
9/3/17, 2:43 PM
#9

Ja det hade inte skadat!

Lena129
9/14/17, 12:27 PM
#10

Du kan ju själv gå in och kontrollera föräldrarnas hälsostatus på SKK hunddata. Du kan göra en provparning på avelsdata och se, hur det ser ut med inavelsgrad. En uppfödare ansluten till SKK måste registrera valparna. Annars kan dom anmälas. Kontakta juristen på SKK och fråga hur du ska göra.

//

Lena

Sjuttan
10/18/17, 10:06 PM
#11

Jag tycker att Maria Gr har blivit mycket otrevligt bemött! Dessutom som ny medlem! Även jag tappar lite lusten på grund av tonen i svaren till Maria. Ska vuxna människor bete sig så här? Olustigt. Ps. Jag har åxå en oreggad vavva och det är min rättighet!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Honestyisdead
10/19/17, 7:53 PM
#12

#11 Ja det är din rättighet att stödja skitavel. Är du stolt över det?

Sjuttan
10/19/17, 10:46 PM
#13

Nej men jag är stolt över att ha räddat en vettskrämd liten hund ur misär till ett värdigt liv! Om sen halva hunden varit en apa och den andra halvan St Bernhardshund spelar ingen roll!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Honestyisdead
10/19/17, 11:30 PM
#14

#13 Ingen har sagt att man inte älskar ditt djur, hur det än ser ut.

Jag tror och hoppas att du förstår varför man INTE ska stödja skitaveln.

Sjuttan
10/20/17, 10:10 AM
#15

Jag var uppfödare av dvärghundsras under 20 år för en del år sedan. Självklart SKK-medlem. Kontakter med raskollegor i bl a Danmark, Finland, Holland, England och USA. Importerade ett flertal avelshundar genom åren. Mina hundar var familjemedlemmar och hade i perioder upp till tio hundar, de sov hos oss i sängen på natten. Kvaliten på min uppfödning var hög och hade åtskilliga champions genom åren och försäljningen av varje valp planerades noggrant. Men ALDRIG att jag skulle uppmana någon annan att köpa eller inte köpa någon sorts hund eller valp! Möjligen rekommendera men i så fall p gr av att en viss hund inte skulle passa i den familjen. Om någon köper en oreggad valp eller en gatukorsning har jag inte med att göra! Här når vi kanske några hundra personer med våra budskap. Blandrashundar, omplaceringshundar och oregistrerade valpar säljs över hela världen, hur kan någon inbilla sig att vi kan påverka detta genom att vara otrevliga mot enskilda valpköpare på I FOKUS? Det finns och kommer alltid att finnas blandrashundar, misshandlade hundar, hemlösa hundar sjuka hundar o.s.v. Det blir bara att man ger skuldkänslor o förstör lite av glädjen med sin nya valp. Jag tycker fortfarande att Maria Gr har blivit otrevlig bemött och det vore mycket bättre om vi alla ser till att hålla en god ton och ge bra råd och stöd till dem som ställer frågor.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Marr
10/20/17, 11:06 AM
#16

Tack & lov att det finns trevligt folk som kan uttrycka sig vänligt, när nu Ts  förklarar sitt misstag vid detta köp och undrar hur göra & behöver råd. Direkt är då Hera på och är otrevlig med olustiga kommentarer & bannor…

Det ser vi allt för ofta från dig Hera lite överallt här på iFokus. Det är som med skitaveln… också hemskt tröttsamt att gång på gång se detta negativa beteénde mot medlemmar från dig Hera..nej det fattar jag också att du inte tänker be om ursäkt för att du är hätsk i tonen…har du någonsin gjort det? 

Jag tackar Sajtvärd & er andra för korrekt bemötande till Ts & Lenas förslag  #10 var mycket bra för då kom då tillslut en förslag på hur hon kan gå tillväga…

Som sagt alla har inte datorer eller tillgång till internet & vissa människor har mer tillit till andra människor än många andra, för att dom själva är snälla & kan kanske uppfattas som naiva i vissa fall… då dom litar på att allt är som det ska.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Honestyisdead
10/20/17, 11:41 AM
#17

Oj vilket påhopp. Kändes det bra?

Sjuttan
10/20/17, 12:02 PM
#18

Det är aldrig för sent att lära sig be om ursäkt. Lite ödmjukhet finns säkert i oss alla.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Marr
10/20/17, 2:09 PM
#19

#17 Varför skulle det kännas bra? Inte angenämt alls att behöva påpeka att tonen från somliga kan vara bättre! I synnerhet inte trevligt eller roligt alls för de nya medlemmar som kommer in till iFokus och blir bemötta med agg från gamla erfarna medlemmar. 

Jag ber om ursäkt för mitt Ot om detta till er övriga medlemmar här inne & till sajtvärden, men det är sorgligt att se & jag har rätt att reagera när man kan ta det lite lugnare mot sina medmänniskor. Nu har inte Maria trådskaparen varit inne sedan den 16e. Kanske hon blev ledsen? 

Jag har ordat klart om detta och du får kalla det påhopp eller vad du vill Hera. Men du är inte så snäll själv många gånger. Då kan det bli så här…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Honestyisdead
10/20/17, 3:08 PM
#20

Jag går inte på person på det viset nej. Jag kallar det påhopp eftersom det är precis vad det är. Det hör inte hemma i tråden och du kunde skickat pm till mig och kräkt av dig där.

Jag ser inte vad ts skulle bli ledsen över. Att jag pekade på fakta? Jag är övertygad om att en vuxen person kan ta att någon påpekar hur det ligger till.

Annons:
ChristineF
10/20/17, 3:45 PM
#21

Jag låser tråden här och påminner om att alla på iFokus bör tänka lite extra innan klick på "publicera". Försök tänka "Skulle jag försöka förklara detta så här t.ex. till en vän, familjemedlem, ett barn eller någon med psykisk funktionsnedsättning?" Det går att få fram samma raka budskap, åsikt och råd med snällare ord och utan att det blir för personligt eller auktoritärt. Ibland kan det vara svårt att tolka text likadant och jag är övertygad om att ingen här egentligen menar illa, men vi kan alla anstränga oss lite extra för att förtydliga.
Trevlig helg till er allihop! Blomma

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: