Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 1558 ggr
SevenSeas
5/24/17, 8:44 AM

vänta valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara visa upp mitt kommande nytillskott. I början av juni hämtar jag hem denna fina kille. Längtar jättemycket, men är oerhört nervös. Har en blandras sedan tidigare, men detta är första gången jag har valp. Tips på hur jag valpsäkrar hemmet, förutom att plocka bort sladdar, skor och städutrustning samt annat som kan vara bra att tänka på tas tacksamt emot. Tack på förhand

Annons:
ChristineF
5/24/17, 11:03 PM
#1

Åh vad mysigt, grattis!! :-) från någon kennel? Kolla en lista med saker som är farligt / giftigt, alltid bra att uppdatera sig. Plocka bort småsaker och lägg kuddar nedanför soffan. Se till att fixa egen bädd, koppel, sele (bäst för vilda valpar), skålar, valpschampo och boka valpkurs i tid, de brukar bli fullbokade fort på sommaren :-) Tycker det är en bra start i relationen och som miljöträning. Men se till att ha några lugna veckor hemma först.

SevenSeas
5/25/17, 8:23 AM
#2

Tack så mycket :) Han kommer från en kennel. Dock kan jag inte komma ihåg namnet på kenneln just nu. Har sele även på min äldre hund, tycker själv att det är bäst :) Har du något tips på en bra valpsele, som går att beställa antingen via nätet eller som finns i butik i Stockholm (bor inte i Stockholm, men ska dit nu i helgen)? Skålar, bädd, leksaker, godis mm är redan inhandlat ;) Lista över farliga/gifta saker ska absolut kollas upp! Tack för tipset :)

FairyNice
5/28/17, 12:39 PM
#3

Grattis! Jag väntar också hem en liten tjej i mitten av juni 😊. Ett bra tips till är att plocka bort alla mattor så att du slipper tvätta dom varje gång olyckan är framme.

ChristineF
5/29/17, 11:03 AM
#4

Ok! :-) gustav och evita är mjuka o brukar finnas i småstrorlekar, nobby tror jag ett märke på valpselar heter, lite osäker. Jag har metizo till mina vuxna vavvor och tror det finns en strl mindre än den jag har. De är superbra så kolla mått!

Lena129
5/30/17, 4:45 AM
#5

Metizo är ju en inte-dra-sele som jag absolut inte tycker man ska sätta på valpar. Den trycker på skuldran och skaver under armarna. Man ska vara noga med selar och jag tycker man ska undvika det på valpar som växer snabbt. En bra sele kostar många hundralappar och det blir lätt att man fortsättr använda den även när den blir för liten. Detta är självklart knte bra för den växande kroppen. En sele ska inte störa skuldrans arbete och inte sitta för lågt fram. Den ska jnte skava under armarna och bogarna ska kunna röra sig fritt.

//

Lena

SevenSeas
5/30/17, 7:55 AM
#6

Tack :)

Annons:
ChristineF
5/30/17, 12:01 PM
#7

#5 Metizo KAN användas som antidrag, precis som t.ex. Rukka, men jag använder i stort sett alltid den med kopplet på ryggen och den skaver inte i mina hundars armhålor, därmed inte sagt att den inte gör det på någon hund. Det bästa är att prova i butik för att hitta rätt. 🙂
Denna sele är inte till för att ge obehag på något vis, utan är ergonomisk och rekommenderas av många kunniga i hundvärlden. Kanske borde skrivit att jag menade användning som en normal sele, men det andra om armhålor och skuldror känns som något individuellt om man nu använder den "normalt". Jag använder den eftersom den är så skonsam mot nacke och andningsvägar, sen att den finns i så små nätta storlekar. Citerar från metizodezign.com:
"Metizoselen är framtagen med en ergonomisk utformning så att den inte skall belasta hundens känsliga nack- & ryggkotor. Hunden har helt fria luft- och andningsvägar då selen inte trycker över hundens hals. Hunden har full rörelsefrihet i denna sele. De mjuka remmarna är justerbara. Metizoselen är till största delen fodrad. Spännet sitter vid sidan av hunden för att inte ge skav eller på annat sätt irritera hunden.

Det finns två koppelfästen, det ena sitter uppe på ryggen, det andra fram på bröstbenet. Om man använder det främre koppelfästet så får inte hunden samma kraft att dra framåt, vilket kan leda till att hunden drar mindre i kopplet. Det är enkelt att byta koppelinfästning under promenaden."

SevenSeas
6/2/17, 9:36 AM
#8

Tack så mycket! :) En ergonomisk sele är precis det jag vill ha till mina hundar :)

Lena129
6/5/17, 3:25 AM
#9

Meztizoselen trycker ändå på toppen av skuldran. Och sitter väldigt tajt under armarna. Varenda hund som får den på sig slutar omedelbart att dra i kopplet - och varför skulle den göra det om det inte var någon form av obehag med den? Så småningom vänjer dom sig och börjar dra igen ändå, men det tar ett tag. Små valpar växer och ser olika ut i kroppen från vecka till vecka. Och du köper väl knappast en ny sele gör 500 spänn varannan vecka när valpen har vuxit och den behöver en helt ny form på selen? Valpkroppen växer ju inte jämnt utan är ibland bredare, smalare, mer hals, mindre hals, kortare kropp etc etc.

//

Lena

SevenSeas
6/5/17, 7:15 AM
#10

Vill Ni diskutera en specifk sele trycker/inte trycker på hunden så ber jag Er att skapa en egen tråd om ämnet :)

SevenSeas
9/7/17, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag haft min valp en tid. Han har vuxit och är nu en "stor" pojke på 5 månader.

ChristineF
9/7/17, 11:57 AM
#12

Vilka härliga öron han har :-) Går allt bra?

SevenSeas
9/7/17, 12:36 PM
#13

Det går jättebra, han har bara lite problem med att förstå att min "gammeltant" inte är så förtjust i att ha honom flängandes runt henne 24 timmar om dygnet ;) Hon är, tyvärr, för snäll för att säga ifrån ordentligt. Hon kan morra lite och sen går hon undan, vilket han tycker är jättekul! (Hon är ca 15 år gammal och steriliserad sen många många år tillbaka). I övrigt är han helt fantastiskt och uppfödaren tycker han är fin så till helgen åker vi på vår första utställning (inofficiell), det blir premiär för både han och mig så jag känner mig rätt nervös inför detta och funderar på vad det egentligen är jag gett mig in i! 😮

Annons:
ChristineF
9/7/17, 5:45 PM
#14

Haha låter som en härlig kille! Gällande tanten så kanske han lugnar sig snart :-) Lycka till på utställningen, vad jag hört så är inoff väldigt avslappnat jämfört med officiella och bra träning för både hund och ägare :-)

Upp till toppen
Annons: