Annons:
Etikettallmänt
Läst 817 ggr
thildetesso
2017-04-19 10:05

Hundfråga

Hej på er! Har någon gång fått höra att om man hunden drar oerhört mycket och har ett "tajt" halsband så kan ögonen hoppa ur, är det påståendet sant? Isåfall blir jag lite rädd, vad gör man då om man ex. är tio mil från närmsta vet. Det kan jag inte ens föreställa mig! (Detta gäller då rasen chihuahua).

Med vänlig hälsning

Annons:
ChristineF
2017-04-19 12:58
#1

Hej! Jag har hört snack om det hos hundar med utåtstående ögon o grunda ögonhålor, speciellt mops, men aldrig hört om något riktigt fall. Är nog mycket myt, men inte omöjligt faktiskt. Tror dock det behövs mer än drag i halsband, snarare strypning eller slagsmål med annan hund. Men fråga en veterinär, de har nog mer koll :-) Däremot är det inte ovanligt med diskbråck i nacken och även muskler, lymfkörtlar och nerver kan skadas om hunden drar eller om ägaren rycker i kopplet. Lösning på det är att lära hunden gå fint utan att dra, belöna när kopplet är slakt o stanna när hunden drar är exempel på träning, men sen kan oförutsedda saker hända tex att hunden blir rädd och hastigt försöker fly o ett hårt ryck uppstår. Därför föredrar många att ha sele på hunden. Visst är det läskigt att ha långt till veterinären, mycket kan hända t.ex ormbett. Viktigt att behålla lugn och följa instruktionerna för det som hänt, ha flera veterinär nummer inlagda i telefonen.

thildetesso
2017-04-20 11:06
#2

Gud vilket bra svar, då vet jag! Tusen tack Christine🙂

Med vänlig hälsning

ChristineF
2017-04-20 15:41
#3

Så lite så! :-) tveka inte att delta i andra trådar eller skapa fler :-) bara roligt att prata hund o se bilder!

Upp till toppen
Annons: