Annons:
Etiketthälsa
Läst 3834 ggr
JohannaBergefur
2017-03-26 23:11

Klippa?

Hej, Idag har det varit 17 grader i Uppsala och jag var ute på min timmespromenad med Oliver. Ca 30 min in så började han flåsa och sacka av lite. Under resten av promenaden var hans tempo normalt igen men han flåsade fortfarande till och från. Jag vet att flåsa är hundars sätt att svettas men jag tänkte att det inte är så varmt än, vad händer det blir 27 grader liksom.. Brukar ni klippa era långhåriga vavvar under sommaren? Vill inte han ska bli för varm:-/ det är ju svårt att ta med vatten på promenaden liksom.

Annons:
sophiemadeleine
2017-03-27 04:41
#1

Jag skulle nog inte klippa, då pälsen ju faktiskt även skyddar mot solen :-) Chihuahuan hör heller inte till de raser man brukar klippa. Visst kan man dock, men vanligast är att man undviker att motionera hunden när det är som varmast, samt att man ser till att det finns skugga om man vistas ute när det är riktigt varmt. Motionera/aktivera honom tidigt på morgonen/kvällen istället för att ge er ut när det är som varmast på dagen, så gör jag med min kille, fungerar jättebra :-)

Medarbetare på Chihuahua

JohannaBergefur
2017-03-27 09:19
#2

Okej😊 Det får helt enkelt bli långa kvällspromenader istället! Tack😊

ChristineF
2017-03-27 17:15
#3

Håller med, pälsen skyddar faktiskt mot både kyla och värme :-) vid varma dagar på sommaren brukar jag gå morgon och kväll, men om jag ska göra nåt på dagen så brukar jag ha med vattenflaska och blöta tassar, bröst och huvud lite. Och såklart erbjuda att dricka. Finns bra bälten med småflaskor! Finns även kylvästar till hund. Man kan ju använda furminator eller liknande som skär av underull om en hund har mycket, men på chihuahua tycker jag det sällan behövs. Bra kondition och lagom hull ger helt normalt flås, sen är det individuellt. Min ena lägger sig i skuggan om vi sitter i solen i februari ;-) Flås är som sagt normalt för reglering av temperatur.

Upp till toppen
Annons: