Annons:
Etikettfoder
Läst 1206 ggr
JohannaBergefur
2017-01-19 20:50

Hjälp med mr kinkig..

Hej! Alltså, Oliver äter inte sin mat. Har provat 362847 sorters mat och han ratar ALLT. Han äter lite grann men sen går han därifrån. Så länge han inte fått ned i vikt så har jag inte brytt mig. Han får en stund på sig att äta och sen tar jag bort maten, men nu får han medicin i sin mat pga sura uppstötningar. Han äter 2 mediciner varav 1 jag kan ge direkt i munnen genom att trycka in medicinen i lite leverpastej. Men den andra är för stor för honom att svälja direkt så jag måste krossa den och lägga det i maten. Så nu måste han äta upp sin mat både morgon och kväll. Min stubin är väldigt kort. Jag blir ju frustrerad för han måste få i sig sin medicin. Jag vill helst undvika att ge honom färskfoder pga alla bakterier. Har en mamma som är bakteriolog och när hon berättade om vad som fanns i färskfoder slutade jag omedelbart att köpa det. MUSH är ju ett bra alternativ då det innehåller minst bakterier, men guess what? Han äter det inte.. Kan heller inte ge honom torrfoder eftersom han inte kan tugga det (var ju tvungen att dra ut en massa tänder på honom). Är det någon som vet vad jag kan ge honom? Ska lista upp det jag har provat, och kommer ihåg, som han inte äter: -Canagan -MUSH -Pure natural blötfoder -Doggy blötfoder Försöker köpa foder utan spannmål men det verkar ju inte som att det är något för honom..

Annons:
jenmjao
2017-01-19 21:00
#1

Brit finns, Men det har spannmål. Även planet pet som innehåller spannmål..
Taste of the wild (våt) vet ej om det innehåller spannmål.
Fourfriends (våt)tror jag är spannmålsfri?

JohannaBergefur
2017-01-19 21:03
#2

#1 Tack! Ska kolla på det:-)

VildaVittra
2017-01-19 21:06
#3

Har du provat att ge medicinen i en skinkskiva, ostskiva, lite leverpastej, rå köttfärs, mjukost osv?

Sedan borde du berätta för din mamma att immunförsvaret finns där av en orsak samt att hundar kan äta märgben som legat och gonat sig nedgrävt  i rabatten några veckor utan att ens bli gasiga i magen. De är något av asätare, de behöver definitivt inte någon steril mat. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JohannaBergefur
2017-01-19 21:34
#4

#3 Jag kan försöka mosa medicinen och trycka i det i en leverpastejsskiva men den är så stor så vet inte om smaken av medicinen tar över. När det gäller bakterierna i färskfodret så handlar det inte om bakterier som hundarna blir dåliga i magen av, det handlar om antibiotikaresistenta bakterier. Dessa bakterier överförs även till människor om man t ex skulle använda samma skärbräda eller torka av bänken med samma trasa. Som sagt så är min mamma bakteriolog och har själv tagit prover på färskfoder.

VildaVittra
2017-01-19 21:39
#5

Så din mamma tycker då att det är bättre att stödja länder där man överanvänder antibiotika (torrfoder) istället för länder där man försöker använda minsta möjligt (svenskt färskfoder). Vilket kommer gagna oss alla i det långa loppet tror hon? För det du skrev är en fråga om hygien och jag vet inte varför man ens skulle hantera färskfoder uppe på bänken, man stoppar ju det i hundskålen och mina äter i alla fall inte från diskbänken. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2017-01-19 21:49
#6

Har du provat att blötlägga torrfoder? Då blir det mjukt och lätt-ätet.

Har du provat att låta honom jobba för sin mat? Då kanske det blir roligare att äta när det blir lite mer utmaning.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
JohannaBergefur
2017-01-19 22:05
#7

#5 varför skulle hon stödja det? Jag köper inte torrfoder och vem har sagt att min mamma gör? Alla i min familj håller oss till svenskt kött, mejeriprodukter och ägg. Och varken färskfodret från MUSH eller Pure Natural är svenskt.. MUSH kommer från Finland, och som jag skrev innan så skulle jag kunna tänka mig att ge MUSH men det äter han inte. Pure natural kommer från Storbritannien, vilket är mindre bra. Det finns färskfoder i korvar som man måste skära upp, så jo då måste man använda bänkskivan.

JohannaBergefur
2017-01-19 22:07
#8

#6 Nej det har jag i ju för sig inte gjort. Har du några tips på hur jag skulle kunna göra för att han ska jobba för maten?:-)

Herveaux
2017-01-19 22:16
#9

#8 Vad tycker han är roligt att göra?

Kanske lite tricks, där belöningen är små tuggor mat?

Gömma lagom tuggor runt om i köket (eller vart han brukar äta) så han får gå på lite skattjakt för att hitta maten?

Göm mat under burkar eller annat som är relativt enkelt att tassa bort om han är ovan vid såna gömmor.

Min mosters ena Italienska Vinthund kan vara trögstartad med maten, men får man bara igång honom lite med tex tricks och belönar med matbit så brukar han "komma på" att han faktiskt är hungrig och sen äta upp resten av sin portion i skålen. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JohannaBergefur
2017-01-19 22:22
#10

#9 åh tack för tipsen! Ska prova😊

JohannaBergefur
2017-01-19 22:22
#11

#9 åh tack för tipsen! Ska prova😊

Herveaux
2017-01-19 22:38
#12

#10 Hoppas ni hittar något som funkar!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ChristineF
2017-01-19 23:26
#13

Tror att du behöver få igång magen på honom, när de matvägrar hamnar de i en ond cirkel, de är illamående på tom mage och äter då inte vilket gör det värre. Min tik Chica hade magkatarr, spydde galla och det enda som funkade var vom og hundemat färskfoder, det botade henne. Inget annat tålde magen. I början fick jag mata och leka lite som sagt ovan, men tog inte många dagar innan hon åt själv och flera år senare mår hon bra. Nyligen har jag börjat ge henne mush vilket verkar funka bra, men min andra äter fortfarande voh. Jag är supernoga med hygienen, paketerar portioner köttbullar i fryspåsar i egen låda i frysen och tinar i burk i kyl, sen direkt ner i skålarna. Fördelarna överväger verkligen. Men du gör som du vill såklart, hoppas ni hittar något bra som funkar för er! :-)

Annons:
JohannaBergefur
2017-01-19 23:34
#14

#13 tack så mycket! Kollade upp Voh nu på en gång och såg att det var från Norge vilket känns tryggare när det kommer till bakterier. Ska läsa på mer om Norges hantering av kött, antibiotikaanvändning osv. Kan dock tänka mig att Norge har svensk standard! Vår frys är så liten så har inte plats att paketera portionspåsar tyvärr! Så irriterande..

ChristineF
2017-01-20 10:20
#15

#14 Tror till och med Norge ligger aningen lägre än Sverige i antibiotikaanvändning, iaf i en äldre studie jag läste. :-) berätta gärna vad du hittar! När vi inte paketerar, så tar vi en fryspåse på handen som en bajspåse och plockar upp 3-4 köttbullar ur förpackningen i frysen. Funkar också bra!

[Tilde]
2017-01-20 21:47
#16

Har ni varit hos veterinären på sistone och kollat så allt är okej med tarmarna osv.? Enda gången min Simba har ratat Mush har varit när han var förstoppad på grund av sin medicin (och han var tidigare en EXTREMT kräsen hund innan han fick Mush). 😕

Lena129
2017-01-21 15:07
#17

Acana är i mina ögon det bästa torrfodret. Emmzo och Sund hundmat det mina gillar bäst att äta.

//

Lena

Lena129
2017-01-21 15:09
#18

Mina äter inte Vom längre. När dom gör det blir dom stenhårda i magen.

//

Lena

ChristineF
2017-01-21 18:45
#19

#18 Kan tipsa om mush om magen är för hård. Det ska ju vara hårt, men det ska inte bli problem. Chica är inte alls lika hård nu, Signe funkar dock bra så det är nog individuellt.

JohannaBergefur
2017-01-27 14:24
#20

Jag var hos veterinären senast i tisdags då Oliver förmodligen har magkatarr då han får sura uppstötningar och han äter som allra minst på morgonen (när magen är tom). Pratade med henne om maten och hon hade ingen anledning att tro att han hade ont i tarmarna. Han reagerar inte när man klämmer på magen eller någonting sånt. Det enda han verkar äta är torrfoder med spannmål. Tror jag har provat allt annat nu. Så idag köpte jag köttfärs till honom och jag ska ringa veterinären och kolla om jag kan göra det eller om jag behöver behöva ge en massa komplement. Han får mediciner för magkatarr och just nu väntar vi och ser om det blir bättre. Om det inte blir bättre kommer en tandröntgen att göras!

Annons:
Upp till toppen
Annons: