Bildtrådar

Lilla korven

2017-01-17 22:29 #0 av: Skogsvittra

Här är lilla herrn! Vincent heter han då egentligen, 6 år, men jag kallar honom för korven då han brukade se ut som en. Nu har han åtminstone gått ner i vikt så han har fått en midja GapskrattarJag brukade tidigare vara hundvakt åt honom då och då, men då ägarna har varken vilja/lust/ork/tid till att ha hand om honom så får jag göra det på heltid nu, då alla också är överens om att han mår bättre hos mig hahah. Han har lite hemlängtan än så länge, så hoppas det går över snart. 

Tyvärr har han mycket dåligt självförtroende och är en väldigt osäker hund, så jag hoppas att jag ska kunna hjälpa honom med det. Han har en drös grejer för sig som jag skulle önska att han kunde sluta med men det får väl ta den tid det tar. Skrattar

https://mxmiched.wordpress.com/

Anmäl
2017-01-18 13:56 #1 av: ChristineF

Vad roligt att det löste sig för er och att alla var överens! Hoppas att han snart känner sig mer som hemma hos dig. Så söt! Kär Ni kanske skulle ta och gå en kurs ihop för att bonda/bygga en stark relation och för att öka hans självförtroende? Finns ju såå mycket roligt och nyttigt! Glad

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-01-18 15:51 #2 av: Tilde

Vilken sötnos! Lycka till med honom Tummen upp

♥ Tilde

Anmäl
2017-01-18 18:09 #3 av: Skogsvittra

Tack!

Jag skulle jättegärna vilja gå en kurs! Tyvärr inget jag har pengar till just nu och han är sååå rädd runt andra hundar. Ska börja med lite skvallerträning snart. Klickertränar honom inne just nu och gör lite nosarbete inomhus som han tycker är superkul! Han är inte riktigt kontaktbar ute ännu Tyst

Anmäl
2017-01-18 21:55 #4 av: meilin

Så söt! :)

Anmäl
2017-01-19 09:26 #5 av: ChristineF

#3 Klickerträning, nosaktivering och skvallerträning låter superbra! Jag gick en hundmöteskurs som första kurs med min tik som var sjukt osäker på andra hundar, där lärde vi oss skvallra vilket har hjälpt mycket. Efter det har vi gått många kurser för samma instruktör/hundpsykolog/problemhundskonsult, hon förstår Chica och ger henne space. Börjar med att sitta rätt långt från de andra, sen närmre och närmre i hennes takt. Efter ett tag var hon den som visade gruppen nästa steg tillsammans med instruktören, tex i kantarellsök. Så utvecklande! :-D Men som du säger kostar det en del, har inte gått på länge pga det :/

Kan även rekommendera dogparkour!

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-01-19 13:11 #6 av: Skogsvittra

Åååh vad roligt! :D Ska absolut göra det om tillfälle ges. Dogparkour är jag också inne på lite :D 

Ett superframsteg hände ute nyss!! Det finns en dvärgpudel på området som Vince har hälsat på förut i ca en sekund innan han tyckte det var jobbigt och ville därifrån. Nu skällde han ut pudeln ordentligt, men de fick hälsa och han hade busryck i typ en halv minut med pudeln!! Förskräckt Alltså jag är så glad Storgråter Visst var han fortfarande lite osäker och pudeln fick inte nosa honom i rumpan men gud så duktig han var!! Hoppas det håller i sig! 

Anmäl
2017-01-19 16:59 #7 av: ChristineF

#6 Härligt! Glad Är skönt om grannskapets hundar går ihop, men möts ju rätt ofta på  promenadvägar i närheten. Är alltid knepigt med koppel tycker jag, lätt att de känner sig trängda och går i försvar, men samtidigt så är det ju en säkerhet. Det bästa är ju om man kan gå en promenad ihop innan, då hinner de vänja sig sakta innan de hälsar och får inte belöning för skall/utfall. Men inte ofta det är möjligt tyvärr.

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-01-21 23:09 #8 av: Skogsvittra

Här har ni Vince the Hutt Gapskrattar Träffade på pudeln igen idag, gick bättre då vi inte var direkt utanför porten (där är han såklart mest skällig!). De hälsade, Vince var inte jätteintresserad men verkade vara helt okej och inte särskilt stressad alls. Så duktig kille :D 

Prövade även idag om han ville ta godis ute. Nej, förstås. Prövade igen när vi var utanför porten innan vi skulle in - där gick det att äta lite godis och även springa efter det! Min syster fick gå lite med honom idag och sa till o med att Vince är betydligt mer avslappnad numera jämfört med ett par månader sedan. Dock lyssnar han ju inte alls på en ute Tyst 

Anmäl
2017-01-31 15:02 #9 av: Skogsvittra

Har ni också såhär snygga vavvor? Gapskrattar Han ska bo i mitt knä nu för tiden, så han ligger här mycket och snarkar. Hemlängtan verkar ha gått över nu, så det är skönt. 

Jag kämpar vidare med att få honom att äta godis ute, och det börjar gå bra! Idag började jag med lite skvallerträning-tänk, känns skönt att det är på gång nu. Han har dessutom fått en tre ponti sele, men jag börjar tro att den storleken han fick är för liten... han har så bred bröstkorg att han är som en liten bulldog. Men han kommer antagligen gå ner mer i vikt så uh får väl se. Annars får jag väl köpa en större. Oberörd

Anmäl
2017-01-31 16:23 #10 av: ChristineF

Haha söt!! Vad roligt att han börjar bli tryggare och tar godis :-) lycka till med skvallerträningen!

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-02-04 12:49 #11 av: Skogsvittra

Burr, säger Vince, men han blir så fruktansvärt arg när man försker ta på honom tröja eller täcke att det inte ens är värt det. Trust me. Jag tog med honom till Arken idag, men deeeeet var superläskigt! Fick bära honom, vilket jag redan tänkt från början, men oj oj vad stressigt det var. Massa calming signals. Inte tokstressad ändå, men tillräckligt. 

Jag har fått BAT 2.0 nu också (jag samlar på mig massor med hundböcker ... det är kul, ok) så kanske kan ta hjälp av den till Vince i framtiden. Men vi jobbar fortfarande med godiset ute Gapskrattar

Anmäl
2017-02-04 13:00 #12 av: ChristineF

#11 Duktiga ni är, kämpa på! Snart kommer våren och sommaren, då blir det mysigt att miljöträna. Picknick i en park och belöna lugnt beteende med folk/hundar runt om :-)

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-02-04 13:29 #13 av: Skogsvittra

Ja! Längtar till att det blir varmare ute! Hjärta 

Dessutom! Nu kan han "tass" men bara med vänster. Han börjar få koll på "kryp" också, men backa är fortfarande väldigt svårt. Så duktig, dock! Skulle vija lära honom rulla runt eller snurra runt, hoppas det går lättare att få honom att följa godiset efter att han börjar göra det med kryp. Han vill liksom knappt vända på huvudet för att ta godis Gapskrattar han ba "nehej du. -titta på annat-" 

Anmäl
2017-02-04 20:50 #14 av: ChristineF

#13 Hihi roligt! Kör du klicker? Handtarget är en bra grej :-D

Värd på Chihuahua 

Anmäl
2017-02-21 17:19 #15 av: Skogsvittra

Jao jag kör med klicker! Försökt shejpa in snurra runt men jag gjorde misstaget att röra hans rumpa och då blev han suuuuuur... så nu går det väldigt segt hahahah. Aja.

Ibland känns han lite hopplös och jag tvekar på om jag vill ha honom över huvudtaget. Jag äger ju faktiskt inte honom just nu, utan ska ha honom tills sommaren och då bestämmer jag mig. Han är så aggressiv att det inte ens är roligt. Jag vet att det grundar sig i osäkerhet, men ändå, inte sådär jättekul att bli biten med jämna mellanrum bara för att han ballar ur över något litet som man knappt tänker på  Storgråter Samtidigt så ser min kompis och hennes mamma alla framsteg som Vincent har gjort efter att han kommit till mig. Han är redan tusen gånger säkrare än vad han var innan tydligen. Mer social. Mindre arg. Sånt som inte jag ser för jag känner inte honom på samma sätt. Så fick ett litet peptalk för någon vecka sedan och hur jag ska tänka för att gå vidare och så. Kändes lite bättre igen efter det iaf.

Jag gillar honom jättemycket, men alltså. Man blir lite matt också. Han är min första vovve trots allt och jag planerar att köpa valp nästa år. Vill inte att valpen isånafall ska ta efter hans bajsbeteenden så vill verkligen jobba bort diverse grejs han gör Storgråter

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.