Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 3384 ggr
[Tilde]
1/13/17, 6:53 PM

Träffa Mocha!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej allesammans, här kommer min tredje tråd på sajten. 😂 Idag fick lille Mocha följa med oss hem då det fungerade jättebra med Simba och mig. Han är fortfarande lite blyg och killarna försöker komma fram till vem som är boss, men det är en riktigt fin stämning och när de inte bjäbbar om vem som bestämmer är de redan som bästa vänner. 😃 Han fyller 6 år i mars och kommer från uppfödningen Cubic Zirconia, har tydligen haft två andra hem innan han kom till mig. Nu är han i alla fall här för att stanna. 🌺 

Slänger upp bättre bilder i helgen och uppdaterar med jämna mellanrum hur det går! :)

Annons:
Agafia
1/13/17, 7:15 PM
#1

Vilken sötnos 😊

ChristineF
1/13/17, 8:42 PM
#2

Åh grattis, vilken söt chokladbit! :-) Gick det bra med papper och allt du funderat på innan?

[Tilde]
1/13/17, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Tack! 😃

#2 Det gick jättebra, tack för hjälpen! Fick både nya och gamla veterinärsbesiktningar, stamtavla, diplom från tidigare utställningar och lite annat. Sen finns säljaren bara ett telefonsamtal bort om det skulle vara något - hon var verkligen seriös och man märker att hon bryr sig om honom. 

Han sover för övrigt på rygg i sin korg just nu, verkar som han trivs. 🙂

ChristineF
1/13/17, 9:42 PM
#4

#3 Härligt, vet själv hur skönt det är att ha bra kontakt med säljare/uppfödare. Mys!! ❤

[Tilde]
1/16/17, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Då har vi flyttat in i lägenheten i Umeå och trivs jättebra än så länge! 😃 Rätt kallt dock, tycker killarna.

ChristineF
1/16/17, 9:27 AM
#6

Söta killar! Kan tänka mig att det är kyligt där uppe nu, får ta Mocha till djuraffären och prova ut ett vintertäcke :-) eller kanske går bra?

Annons:
[Tilde]
1/16/17, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Han har två jackor och ett täcke som jag fick med. Tar på täcket när det når ca -10 eller mer och jackorna om det är något mildare. 🙂 Han har också fått en namnbricka, en ny Rukka-sele, Rukka-koppel och en lampa till de mörka kvällarna. :)

Här sitter killarna fint och väntar på godbitar! Om någon timme eller så ska vi ut på en liten kvällsrunda. Jag gillar verkligen vårt område här i Umeå, det är så lugnt och stilla att man kan gå mitt i gatan (trottoarerna är inte skottade) utan att oroa sig för bilar. 👍

[Tilde]
1/17/17, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Slapp på extrasängen nu när matte kom hem tidigt från skolan och killarna fick en härlig extrapromenad ute i snön. 😃

ChristineF
1/17/17, 4:08 PM
#9

Jaha, vad bra! 🙂
Jättesöta båda två 😍 Hur känns det nu då när det gått några dagar? Kan ju ta ett tag innan nya hunden smälter in i flocken och rutinerna.

[Tilde]
1/17/17, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Han har anpassat sig jättesnabbt! Han både tyr sig till mig och leker med Simba. Sen har han gått över på Mush istället för torrfoder och han ÄLSKAR det! Trots att förra ägaren sa att han var liten i maten och väldigt petig. 😃

Här sitter Mocha med storebror Simba på väg ut på promenad. :)

ChristineF
1/17/17, 6:32 PM
#11

Vad härligt att höra! När vi skaffade Signe hade hon lite andra rutiner med rastning och mat, men hon anpassade sig också bra och efter ett par veckor så var det lika lätt med två som med en och de har verkligen glädje av varandra - busar fortfarande flera gånger om dagen!😍 Vad kul att han gillade mush! Signe gick också från torrfoder till färskfoder.

[Tilde]
1/17/17, 6:46 PM
#12

#11 Vad skönt! Det bästa är ju också att de lär av varandra. 🙂 Jättehärligt verkligen och man märker vilken glädje de får av varandra!

ChristineF
1/17/17, 9:21 PM
#13

Verkligen! :-) trodde Chica var en ensamhund, men Signe och hon passar verkligen bra ihop.

Annons:
[Tilde]
1/17/17, 9:28 PM
#14

Spammar tråden med bilder idag, hihi 😃 Favoritleksaken, en liten älg med pip i. Uppskattas även av storebror Simba - tur att vi har dubbletter av den!

ChristineF
1/18/17, 4:24 PM
#15

Såå söt, roligt när de hittar favoritleksaker! 😍

meilin
1/18/17, 9:57 PM
#16

Grattis till lilla sötnosen! :)

[Tilde]
1/19/17, 9:14 AM
#17

#16 Tack så mycket! 😃

[Tilde]
1/19/17, 11:19 AM
#18

Idag är det några plusgrader ute men det blåser lite grann så Mocha fick endast en tröja att ha på sig. Han ser ut som han fryser när han lyfter ena tassen sådär, men så brukar han göra inomhus också, typ när han är lite osäker?

Vi träffade en liten shih tzu-tik som ville leka, men killarna tyckte mest att hon var konstig. 😂 De hälsade artigt men sedan ville de gå vidare medan tiken sprang i cirklar runt dem.

ChristineF
1/19/17, 5:02 PM
#19

#18 Ja, det kan vara en lugnande signal att lyfta tassen. Finns mycket intressant att läsa om det, prova googla det!🙂

[Tilde]
1/19/17, 7:13 PM
#20

#19 Jaha! Ska googla det, tack! 👍

Idag var det extremt blåsigt så det blev flera kortare promenader istället för att försöka gå en långpromenad. Trött blev man ju i alla fall.

Annons:
[Tilde]
1/20/17, 3:44 PM
#21

På äventyr i miniskogen här intill med storebror Simba. 🙂 Nollgradigt idag men Mocha är så frusen av sig så det blev täcke i alla fall.

Stackarn hade en liten incident idag när han hoppade ner från sängen (vilket brukar gå finfint). Lät som han slog i något och sedan kom han springande in till mig och vinglade till, kunde inte riktigt stå. Blev livrädd och lyfte upp honom och satt med honom ett litet tag men sedan blev han okej igen. Verkade som han hamnade i chock efter att ha slagit i sig. Han har inte ont någonstans och vi har rådfrågat vet, så allt verkar vara bra igen. 🤗 Vi får ta det lugnt nu resten av dagen.

ChristineF
1/20/17, 4:23 PM
#22

Mina nästan fryser mer vid nollgradigt/blött än kallare. Usch då, hoppas han bara blev lite rädd och inget värre! ❤

[Tilde]
1/20/17, 9:40 PM
#23

#22 Tycker att Mocha fryser utomhus oavsett väder (nu på vintern i alla fall) om man inte rör på sig konstant, vilket kan vara svårt när man har en storebror som är tibbe… 😂

Ja det verkar som om det bara blev ett litet chocktillstånd. Han har busat med Simba ikväll och betett sig som om ingenting har hänt så jag kan pusta ut :) Håller ett extra öga på honom i alla fall.

MaaariaS
1/21/17, 1:07 AM
#24

Väldigt söt hund Grattis ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Tilde]
1/22/17, 9:55 PM
#25

#24 Tack så mycket! 🙂 Hoppas på att hans päls får lite bättre kvalitet också nu när han har börjat få Mush.

MaaariaS
1/22/17, 10:52 PM
#26

#25 Det blir den säkert 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

sophiemadeleine
1/25/17, 2:16 AM
#27

Åhh så söt <3  grattis till en toppenfin vavva och ett utomordentligt bra rasval ;-) :D 

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
[Tilde]
1/26/17, 9:48 AM
#28

#27 Tack så mycket! 😃 Ja jag har totalt fastnat för rasen! Älskar hur glada och gosiga de är, plus att de (i alla fall Mocha) är ganska verbala när de vill något, typ gnäll-skäller för att han vill gosa. :)

[Tilde]
1/29/17, 12:14 PM
#29

Intet ont anande om att vi ska till veterinären imorgon… 🤐

Tilde Carlstens foto.

sophiemadeleine
1/30/17, 10:15 PM
#30

#29 Sötisar! :) Roligt att se en tibbe :) En tibbe vid namn Papaja är faktiskt anledningen till att jag skaffade Chihuahua för 4 år sedan!:) Var hundvakt i längre perioder åt Papaja, och det var då jag fick upp ögonen för småhundar:) Hon var så egensinnig och skön i sitt sätt, samtidigt väldigt cool :) Skötte sig själv, och kom "när hon hade tid", haha! :D Men väldigt lugn, så när jag bestämde mig för Chihahua så var det viktigt för mig att få den lika trygg och harmoninsk då jag verkligen uppskattar dom egenskaperna. Min Chihuahua har tack och lov (efter en del jobb och tålamod) gått från osäker och väldigt rädd till en jättelugn, harmonisk och trevlig kille som nu mer är gärna hälsar glatt på nya människor vi möter <3 Lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra! :)

Medarbetare på Chihuahua

[Tilde]
2/7/17, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30 Småhundar är verkligen underbara! Både tibbar och chihuahuor är fantastiska (på väldigt olika sätt). ❤ Idag är det riktigt kallt ute så det blev på med jackan för båda killarna. Mocha var frusen och ville inte gå så långt så det blir nog flera kortare promenader idag. :)

Agafia
2/7/17, 2:09 PM
#32

😍

[Tilde]
2/19/17, 1:29 PM
#33

Riktigt kul med nyfallen snö och godbitar tycker Mochis ❤

MaaariaS
2/20/17, 8:52 AM
#34

#33 Såååååååå fin ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
[Tilde]
2/20/17, 3:20 PM
#35

#34 Tack så mycket! 😃🌺

[Tilde]
9/1/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här kommer en uppdatering! :) Mocha har blivit diagnosticerad med epilepsi men får medicin och mår nu bra igen. Vi var hos mina föräldrar hela sommaren och gick på långa skogspromenader och hade det skönt. Nu är vi tillbaka i Umeå och har det något kallare så snart åker väl hösttröjan på. 😅

MaaariaS
9/2/17, 4:00 PM
#37

Han är så fin ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

ChristineF
9/2/17, 6:37 PM
#38

Åh vad tråkigt med epilepsi, kom det plötsligt? Skönt att det finns bra medicin iaf ❤ Ja nu är hösten på g, känns ju lite sådär om jag ska vara ärlig :P

[Tilde]
9/30/17, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38 Ja förra ägaren visste inte om det.. Men medicinen funkar så vi är glada :) Har redan dragit fram tröjorna då det är så kallt här uppe i norr! Snart åker jackan på istället.. är nollgradigt visa morgnar!

[Tilde]
10/1/17, 3:20 PM
#40

Det blev jacka idag på grund av kylan och duggregn. Skönt tyckte lillen! :)

[Tilde]
10/1/17, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bilden ska också med, oops!

Annons:
ChristineF
10/2/17, 8:59 AM
#42

Så sööt! 😍

[Tilde]
10/28/17, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Efter att ha kämpat med kloklippning i flera månader (samt testat batteridriven fil) har jag nu efter ett tips beställt en fotfil som vi ska använda lite grann varje eller varannan dag. Tror att vi äntligen kommer att få Mochas långa klor att bli normala igen utan att komma åt pulpan! :) Ser så mycket fram emot det!

Lena129
10/29/17, 6:52 AM
#44

Fotfil är smart! Vilken sort har du köpt? Berätta hur det fungerade?

//

Lena

[Tilde]
11/4/17, 2:42 PM
#45

#44 Köpte en vanlig billig från Apotea (finns överallt dock). Håller på att vänja honom vid den men när jag väl får fila fungerar det jättebra! Lite svårt såklart när han har så små tassar så jag ska nog köpa en smalare fil också :)

[Tilde]
11/19/17, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Snön är tillbaka och då vill man ju glömma sig bakom storebror som är så fluffig :)

[Tilde]
12/17/17, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Tänk att om mindre än en månad har Mocha bott med oss i ett helt år! Galet! Han har verkligen öppnat upp och blivit världens gosigaste hund. Jag märker stor skillnad på honom, även om han fortfarande är ganska osäker så har det blivit mycket bättre. Han ger mig så mycket kärlek (men sparar lite till Simba också, ibland). ❤

ChristineF
12/18/17, 6:15 PM
#48

#47 Blir glad av att läsa om era framsteg 😊❤

Annons:
Lena129
12/21/17, 9:49 PM
#49

Följer er alltid! ;)

//

Lena

[Tilde]
2/9/18, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Snart (om mindre än en månad) fyller Mocha år! Då blir han 7, så en ganska stor kille :) Tips på extra god mat eller aktivitet till födelsedagen?

ChristineF
2/10/18, 10:33 AM
#51

#50 Godisspår i skog/äng/på skottad gräsmatta (beroende på väder, lite snö brukar ju funka), du går och droppar då och då supergott godis längs vägen, avsluta med ett köttben :D funkar ju att anpassa till inomhus, men blir väl mer godissök än spår då

[Tilde]
2/10/18, 10:48 AM
#52

#51 Hehe ja vi får se hur det är med snön till den tiden. Just nu går den till över knäna på mig… Tänkte köpa en ny leksak (de han har är ganska slitna), eventuellt en ny matskål och något gott. Men godisspår eller goddissök blir det absolut! :)

MaaariaS
2/10/18, 3:07 PM
#53

#50 Min hund älskar att öppna paket,det är det bästa han vet, så testa att slå in nått gott ben eller nått till honom 🎁

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Tilde]
4/5/18, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Vi har flyttat och bor nu på nästan 100 kvm, vilket killarna uppskattar! Dessutom fick de sin gamla hundsäng tillbaka :) Det är egentligen Simbas, men Mocha älskar den! hihi

[Tilde]
4/9/18, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Mocha accepterade ÄNTLIGEN kloklipparen idag! Jag har försökt fila då och då men han har hatat det.. så idag tänkte jag testa att klippa och det gick (med massa godbitar som belöning)! Har kämpat med hans klor sen jag fick honom förra året men har inte kommit någon vart känns det som.. nu ska jag klippa en gång i veckan och få ner de dumma klorna! Till sommaren kanske han har en mer normal längd på klorna :)

Annons:
ChristineF
4/10/18, 10:02 AM
#56

#55 Åh vad skönt, bra kämpat! 😍

[Tilde]
5/10/18, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Idag gick vi en halvmil vid älven, trots att Mocha är rädd för vatten, haha.. Sen var vägen avspärrad så vi kunde tyvärr inte gå längre. Men skönt var det! Vi träffade många hundar och han var duktig mot de flesta. Han verkade dock ha stirrtävling med en kamphund som sedan gjorde utfall när de började morra på varandra… men annars gick det bra! :) Han har haft väldiga problem med hundmöten så det är en konstant träning och går bra 90% av gångerna (beroende på den andra hunden).

[Tilde]
5/13/18, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Han ser så tjock ut med sin fluffiga päls, haha! Vi gick i alla fall ännu en halvmil längs älven. Han reagerade på två hundar av drygt tio… den ena hoppade fram mot honom (så det tycker jag inte är hans fel) och den andra hade helt enkelt fel utseende tror jag. Han har svårt med hundar som ser ut som schäfer/malinois. Förmodligen pga tidigare trauma. :/ ska ta med godis nästa gång och avleda.

ChristineF
5/13/18, 9:59 PM
#59

#58 Skönt att det går framåt med hundmöten! Har du något tips på hur man kan träna när man glömt godis, händer ibland och skillnaden är stor :P

[Tilde]
5/14/18, 7:32 AM
#60

#59 Nja, Mocha är ganska lätt ändå. Så länge jag är lugn och visar att det inte är någon fara brukar han vara tyst. Det är som sagt bara vissa hundar han reagerar på ändå och då försöker jag avleda genom att sätta honom ner och hålla ögonkontakt. Mina hundar är alltid tysta om jag tittar dem i ögonen haha 🙈 Rekommenderas dock inte med alla hundar, såklart!

ChristineF
5/14/18, 4:45 PM
#61

#60 haha ok 😁 mina skäller inte så ofta, men flåsar drar i kopplet och har sig när jag glömt avledande belöning hemma :-P

[Tilde]
5/16/18, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Mocha fick sig en ny frisyr pga värmen! Nu ser han nästan ut som en valp :)

Annons:
Chihuahuanhasse
12/25/18, 10:58 PM
#63

Hej Tilde, Bor ni kvar i Umeå? Har en chihuahua valpkille på 9 veckor som behöver en lekkompis, är din chihuahua bra med valpar? Tänkte om du ville ha en chihuahua-lekdejt? Vänligen, Lisa

[Tilde]
1/9/19, 9:41 PM
#64

#63 Yes vi bor kvar! Vi förlorade Simba för några dagar sedan så jag tror att Mocha skulle må bra av en lekkompis.. Vi har inte träffat många valpar men han har aldrig varit elak mot någon hund oavsett ålder 🙏🏻

ChristineF
1/9/19, 10:29 PM
#65

#64 Vad sorgligt att höra om Simba. Styrkekramar till er!

[Tilde]
1/20/19, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65 Tack så mycket, det har varit extremt jobbigt.. Men vi försöker fokusera mycket på varandra! Mocha och jag jobbar mycket med tricks nu för tiden. Han har bemästrat "high five" och "sitt fint" samt "snurra" 🙌🏻 Just nu jobbar vi med "rulla runt" och sen ska vi ge oss på "dansa" eftersom han älskar att stå på bakbenen! 😁 Har ni tips på andra tricks? Följ oss gärna på Instagram @happytibbie

ChristineF
1/21/19, 8:04 PM
#67

Söt! Tricks är så roligt, önskar jag hade mer tid för att träna! Chica älskar "pang" = kasta sig på sidan och spela död  (men svansen brukar leva 😂)

Lena129
1/22/19, 12:37 PM
#68

Om det är en hund som har lätt för att skälla kan man lära den göra det på kommando "Vad säger vovven". Give me five - förstås… Har du ont i huvudet (skaka på huvudet) Är du förkyld (fnysa till)

//

Lena

[Tilde]
3/21/19, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68 Tack för tips! Mocha skäller inte ofta men han har andra ljud för sig, så det vore kul 😁 Vi har förresten tagit in en liten phalène-hane på prov! Han är ganska avvaktande mot Mocha eftersom Mocha är väldigt på (lite dominant men mest nyfiken och lekfull). Det har dock går bra och de tål varandra som det är nu men jag hoppas att den nya killen vänjer sig vid Mocha snabbt! Det kan ju ta tid med nya hundar. Han älskar dock mig så vi håller tummarna! 😊

Annons:
ChristineF
3/25/19, 6:17 PM
#70

#69 😍Lycka till här också! 😉

[Tilde]
4/24/19, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Tyvärr fungerade inte den nya hunden med Mocha. Mocha blev aldrig accepterad av honom vilket har orsakat stress och slagsmål. Idag lämnar vi tillbaka honom 😔 Jättesynd men det funkar helt enkelt inte alltid. Goda nyheter är dock att det äntligen är riktig vår nu och att jag har beställt en hel del grejer för att skämma bort Mocha. Däribland en klicker! Dags för klickerträning/skvallerträning så snart paketet kommer! :)

Upp till toppen
Annons: