Annons:
Etikettlek-träning
Läst 1940 ggr
[Loops]
1/10/17, 10:49 AM

Joggingturer med Chihuahua

Köpte nyligen min första valp, en Chihuahua hane på 5 månader. Han är en väldigt glad och busig individ, vilket passar mig som är aktiv. Än så länge hänger han gärna med på promenader och går på bra utan att bli trött, han orkar 25 minuter utan problem. Men min fråga är, hur mycket orkar en Chihuahua egentligen? Som sagt är jag väldigt aktiv och när han blir äldre hade jag tänkt att han ska få följa med på joggingturer och ev cykelturer. Om man bygger upp hans kondition och styrka kommer han klara av springa rundor på 5-6 km regelbundet? Hur brukar ni göra med era hundar, orkar dom mycket?

Annons:
ChristineF
1/10/17, 11:05 AM
#1

Absolut, med en vuxen frisk chihuahua ska det inte vara några problem!🙂 Men kolla knäna (patella luxation) vid ett år så allt är bra och öka sakta upp tempo och längd. Vet många som joggar med sina, men gör det inte själv. Däremot brukar vi powerwalka och gå långisar på en mil då och då. När vi kommer hem börjar mina två busa för fullt, så verkar få energi av det. Har hänt att jag hämtat mina hos husses jobb och har då cyklat sakta den lilla biten (5 min) som är hem vilket har gått bra. Tror dock inte jag skulle cykla och motionera. De är ju rätt små och kan komma i vägen lättare och så är det svårt att cykla tillräckligt sakta för att de inte ska behöva springa asfort! Men att jogga tror jag är toppen!
Sen kan det ju vara individuellt vad de vill/orkar och man bör ju ta hänsyn till vädret, t.ex. så kanske det inte är så schysst att jogga i en dm slask med en liten hund.  Men det förstår du nog :D

lovechivas
3/4/17, 4:42 PM
#2

Små hundar är lätta i kroppen och klarar absolut att springa längre sträckor då de inte bär runt på stor vikt! Kan faktiskt vara så att små hundar orkar mer än större hundraser, bara för att dem är så lätta!! Motionera på och lär känna din hund, skulle han börja flåsa av ansträngning så vet du att det var en alldeles för lång sträcka. Kolla även upp leder patella som nämns i föregående inlägg så du vet att hunden är frisk.

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

ChristineF
3/4/17, 6:00 PM
#3

#2 Instämmer, småttingar ska inte underskattas, finns fördelar! :-) Däremot är det bra att tänka på att en stor hund travar mer vid jogging / cykling, medan en liten lätt kommer upp i galopp. Så tänk på att anpassa och variera tempot :-)

Bill0729
3/23/17, 11:43 PM
#4

Hej! Jag har själv valp och det kan vara vettigt att känna till att valpar inte ska gå längre än de orkar. Och vad är då orka.. allt är relativt, men vi är rätt flitiga på att ta ut hundarna på promenad. En valp ska inte gå för långt då det sliter på dem. Avvakta med knallandes tills han kommer upp i ett års åldern. Jag är rätt försiktig med min och det beror på att han hänger med mig till barjebpris oavsett om han får ont eller inte. De biter nämligen ihop.. Något som är himla roligt är när matte går och gömmer sig emellanåt under promenaden. Sökövning är kul. När jag ska gå på ordentlig PW är skorpan hemma :) han får sin rastning först sen går jag på min 10 kilometers.

Upp till toppen
Annons: