Annons:
Etikettallmänt
Läst 836 ggr
[Tilde]
2017-01-08 20:53

Tips till första mötet

Jag har redan lyckats hitta en omplaceringshund som söker nytt hem och har bokat in en preliminär träff till nästa söndag. Det är en 4-årig hane, tidigare utställningshund men som har fått dra ut tänder och därmed gått i pension.  Självklart ska det kännas rätt för båda parter samt hundar, men jag är ändå nervös…

Vad ska man tänka på när man tar in en omplaceringshund? Vilka papper bör man få med? När jag tog över Simba var det helt annorlunda, inga papper eller liknande då det var mitt exs klasskompis mammas hund. Men nu vill jag såklart att allt ska gå rätt till så det inte blir några konstigheter.

Annons:
ChristineF
2017-01-09 11:21
#1

Spännande! Som jag skrev i den andra tråd så tycker jag det är viktigt att se hur hemmet och ägaren verkar. Vad har hunden fått göra? Utställning är bra, det visar att ägaren bryr sig om rasen och det ger social träning för hunden. Träffas första gången och fråga frågor, gå en promenad ihop kanske och kolla in hemmet. Då ser du hur hunden beter sig och rör sig hemma och ute. Tacka för dig, smält allt hemma och bestäm om du vill dit igen och köpa hunden. Om hunden har något problem psykiskt eller fysiskt, har du möjlighet att ta tag i det med träning och/eller veterinärbesök? Att hunden dragit ut tänder tyder på tandlossning vilket ofta kan komma tillbaka om man inte ger en bra kost och borstar tänderna, inget allvarligt men bra att tänka på :-) Är hunden van vid att åka buss/tåg, kommer den klara att vara själv ibland och funkar den bra med andra hundar? Är det något du vill göra med hunden, t.ex. viltspår eller agility? Finns det något som hindrar det, t.ex. dåliga knän?

Se till att få med köpeavtal som ni skrivit på, registreringsbevis/stamtavla, papper på att veterinärbestiktning är utförd utan anmärkning (inom de senaste 7 dagarna) och se till att flytta över försäkringen på dig direkt, även att skicka in ändring till jordbruksverket så du står som ägare på hundens chipnummer. Finns mycket bra att läsa på SKK 🙂

[Tilde]
2017-01-09 17:38
#2

#1 Tack så mycket för all information och alla tips! Såg faktiskt att säljaren har en uppfödning (dock inte de som avlat fram honom) och har tagit valpar efter hanen tidigare, så det verkar i alla fall vara ett bra hem. Jag föreslog promenad men de bor ganska nära mig så kanske får jag komma in och se hur hunden beter sig i hemmet också. 🙂

Ska skriva ner en lista med allt jag behöver vid köpet. 👍 Tack igen! Ska kolla vad du skrev i min andra tråd.

[Tilde]
2017-01-12 20:00
#3

Jag kommer förmodligen inte att adoptera chihuahuan i Umeå. Dels kändes det som om ägarna var väldigt osäkra på mig och hellre hittade ett annat hem, sen blev jag kontaktad av en tjej som hade en äldre hane för omplacering och det kändes bara mer rätt helt enkelt. Så imorgon ska jag åka med Simba och hälsa på den hunden och funkar allt bra följer han med oss upp till Umeå i helgen. 😃 Slänger upp en bild här i helgen i så fall och presenterar den nye familjemedlemmen. :) Spännande!

ChristineF
2017-01-12 21:27
#4

Spännande, lycka till! :-)

Upp till toppen
Annons: