Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1056 ggr
Caesars_matte
2017-01-02 14:47

FurMinator?

Ja, som titeln råder; FurMinator, någon här som har erfarenhet av sån? Jag har just nu bara en enkel borste med två sidor, funkar sådär. Hans öronhår (som jag skrev om nån gång förut) är fortfarande fult och "fettigt" och stripigt. Kan man ens använda FurMinator på öronpälsen?

Åsikter tas tacksamt emot!

Annons:
Honestyisdead
2017-01-02 14:56
#1

DOm är tull för underhull. Har din hund verkligen det på öronen?

Tyst
2017-01-02 15:01
#2

Nu har inte jag chihuahua men katt, och jag tror att det beror väldigt mycket på hur pälsen är. Furminatorn "rakar" ju av underhår men behåller de långa finare överhåren så att säga. Så beroende på hur pälsen ser ut på öronen, kan det funka.
Jag vet att jag lånade ut min Furminator till min kusin som har chihuahuor, en med kort päls och en med lite längre päls på öronen, och det funkade inte alls på kusinens vovvar (jag ringde och frågade).

ChristineF
2017-01-02 15:34
#3

Jag tror inte det fungerar, den drar bort underullen vilket chihuahuor inte ska ha allt för mycket av och på öronen kan jag inte tänka mig att det är något, om så vääldigt lite. Har inte provat furminator alls, men hört att det funkar bättre på korthåriga vavvor, särskilt vid fällning. 
Hur ofta tvättar du öronpälsen? Om man tvättar för ofta kan det bli obalans och fett, vid för sällan så blir det ju smutsigt t.ex. pga vädret, mat, folk som klappar/pussar eller som mina som dreglar på varandra när de leker och biter i öronen 😉Blir även tovigt, då funkar vanlig karda och balsamspray bra. När de är jättesmutsiga får de duscha med schampo som jag även löddrar med i öronpälsen och försiktigt sköljer av.
Sen ska ju deras päls vara lite naturligt fet, inte som en pomme, utan den kan dela sig lite här och där utan att det är fel. De som ställer ut brukar inte vilja bada precis dagen innan för pälsen ska inte vara superfluffig, så de badar några dagar innan så pälsen hinner lägga sig lite.

Caesars_matte
2017-01-03 17:38
#4

Ok, tack för svar! Då sparar jag in de pengarna på bra balsamspray kanske :) Underull har han säker inte på öronen (jag är noll expert på hundtrim haha). Dregel från andra hundar, ja, matgegg osv får han ju på öronpälsen. Han duschar rumpan oftare än kroppen pga att det gärna fastnar bajs där. Han får i sig långa hårstrån pga flera långhåriga människor i familjen. Får fortsätta kamma honom :)

Lena129
2017-01-03 17:41
#5

Jösses vad glad jag blev över min KH vavva när jag läste det där… :)

//

Lena

Caesars_matte
2017-01-03 18:30
#6

Hahaha, ja Lena129, det hade jag ingen tanke på när jag bestämde mig för just långhårig :)

Annons:
ChristineF
2017-01-03 20:00
#7

Har också problemet med att de får i sig långa hårstrån från mig och varannan och grässtrån på sommaren, blää!! Men annars fastnar det faktiskt inte alls i pälsen, noga kontroll innan insläpp i lägenheten :P angående mat så finns det skålar för hundar med hängade öron som säkert skulle funka för våra med lång öronpäls, haha! De är avlånga så pälsen inte kan hänga ner, undrar om de finns tillräckligt små.

Upp till toppen
Annons: