Annons:
Etikettallmänt
Läst 715 ggr
JohannaBergefur
12/28/16, 8:19 PM

Min och Olivers historia

Det är dags för mig att berätta hur det gick till efter att jag köpt min fina Oliver. Jag skriver inte det här för att få sympati utan för att andra inte ska göra samma sak. I början på Oktober-16 åkte jag från Uppsala till Skellefteå för att jag sett en annons på blocket om en 6-årig chihuahua som verkade vara min typ av hund. Ni vet när man får DEN känslan? När jag kom dit så verkade hunden må bra, jag och en kompis kände igenom honom och ägaren verkade vettig. Det enda jag tänkte på var att han var smal men ägaren sa att han var dålig på att äta. Jag fick se journaler från veterinärbesök och skrev på kontrakt. Jag gjorde ingen veterinärbesiktning, vilket jag ångrar idag. Det första jag märkte var att han inte skrivit vilket försäkringsbolag Oliver var försäkrad i på kontraktet, men han hade sagt både muntligt och skriftligt att han var försäkrad i Agria så antog att han missat det och skrev i det själv. Jag kom hem och började märka att han hade svårt att bajsa men tänkte att han precis bytt hem så han var väl helt enkelt stressad. Men sen började han få hostattacker som kunde hålla på i säkert 10min. Började kolla runt om det kunde vara Kennelhosta men han hostade inte regelbundet. Jag bokade in en hälsokoll hos veterinären för att vara på den säkra sidan. Det har nu gått ca 2 veckor sen han kom hem till mig. Och jag jagar fortfarande den gamla ägaren för att få försäkringsnumret så jag kan flytta på försäkringen. Efter många om och men så fick jag försäkringsnumret. Ringde Agria och skulle flytta på den men det som dem sa fick mig att sätta i halsen. Försäkringen var inte längre giltig. Jag tecknade genast en ny och hoppades på att det inte skulle vara något fel på Oliver. Någon vecka innan veterinärbesöket så klappade jag honom och kände att han hade en stor svullnad i magen, mellan bakbenen. Jag tyckte det kändes onormalt, har haft djur i hela mitt liv så jag fick en känsla. Ringde till veterinären dagen efter och flyttade veterinärbesöket till ett tidigare datum. När jag kom dit så berättade jag vad jag hade hittat och dem höll med om att det kändes konstigt. En röntgen gjordes och mycket riktigt så var det en stor svullnad men det var ingen vätska. Jag fick boka ett nytt veterinärbesök hos en veterinär med ett bra ultraljud. Dagen efter åkte jag iväg för att göra ett ultraljud. Det första veterinären sa var att han bara hade en pungkula, något som jag självklart inte tänkt på att kolla efter när jag köpte honom. En till röntgenbilder togs och ultraljud gjordes. Det blev diagnosen testikeltumör. Jag stod inne hos veterinären och grina. Där stod jag med en hund som har ett tumör och ingen försäkring(karens). Som tur var valde jag en privat veterinärklinik och en veterinär som jag kände och han lovade att operationen inte skulle kosta mer än 5000kr. Fick tid för operation 1 vecka senare. Under operationen så ringde djursjukvårdaren till mig och frågade om jag ville göra något åt hans tänder på en gång och då sa jag självklart ja. Operationen gick bra, tumöret var godartat så han skulle bli helt frisk efter operationen. Men de fick dra ut 14 tänder på honom.. totalt gick operationen på 7020 kr och då hade jag redan betalat 3500kr i veterinärkostnader. Ja jag levde väldigt snålt den månaden.. Tog kontakt med den gamla ägaren innan operationen och sa hur det låg till och att jag krävde pengar tillbaka för alla veterinärräkningar. Jag var väldigt tydligt med att den enda anledningen till att jag gjorde det var för att han ljugit om försäkringen. Jag gjorde ingen veterinärbesktning så på det sätter får jag faktiskt skylla mig själv. Men försäkringen ligger på hans axlar. Det jag fick till svar var "du får tillbaka köpeskillingen om min syster kommer och tar tillbaka Oliver och åker till en veterinär för att avliva honom". Så arg som jag blev då har jag nog aldrig varit.. jag kontra med att bara ge tillbaka köpeskillingen och sa att jag kommer ta kontakt med advokat om han inte betalade. Han vägrade betala så jag tog kontakt med en advokat som skrev ett brev. Blev inte riktigt nöjd med brevet och skrev in lite ändringar. Har inte hört något mer från advokaten och det var ca 1 mån sen. Men jag har bestämt mig för att inte gå vidare med det. Jag mår inte så bra psykiskt och har ingen ork att bråka. Oliver mår bra nu, han bajsar ordentligt och har fått upp 400g i vikt. Han har blivit gladare, busigare och älskar livet. Trots alla jävla motgångar så är jag så tacksam för honom, fy vad jag älskar den lilla hunden ❤️ Jag säger bara en sak till alla som ska köpa ny hund; veterinärbesiktning, kolla försäkringen och veterinärbesiktning igen. Som jag skrev innan så är jag inte ute efter någon sympati utan vill bara visa hur det kan gå om man inte är noggrann. Jag blev 10500kr fattigare och då kom jag billigt undan. Men det värsta har ju varit det mentala. Tack för att ni orkat läsa ❤️

Annons:
JohannaBergefur
12/28/16, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
ChristineF
12/29/16, 10:47 AM
#2

Åh fy vad finns det för människor egentligen?! Tack för att du berättar så fler inte gör samma misstag. Det är inte lätt att ha koll på allt! Stod det att veterinärbesiktningen var utförd sju dagar eller mindre innan leverans? Hur var det med stamtavlan? Hade ägaren några fler hundar? Du behöver inte svara, bara nyfiken. Hoppas att Oliver fortsätter att må bra och utvecklas, han är jättefin och hade tur som kom till dig! ❤

JohannaBergefur
12/29/16, 11:00 AM
#3

#2 jag köpte honom som sagt obesiktigad men jag fick läsa journaler från tidigare veterinärbesök men var inte så noga med att läsa dem. Jag tänkte väl att jag skulle läsa dem mer noggrant när jag kom hem men märkte att jag inte fick med dem. Han la helt enkelt inte ner dem. Stamtavlan stämmer vad jag vet i alla fall! Han hade inga fler hundar. Enligt den gamla ägaren så visste han inget om Oliver hälsotillstånd. Han sa att han varit på ATG kliniken och gjort hälsokoll på honom 2 gånger om året. Jag förstod ju genast då att han inte varit där på ett tag för ATG har varit uppköpt sen långt tillbaka. Sen har jag svårt att tro att man som ägare inte visste om detta. För om man haft hunden sen den var valp så vet man i regel att en pungkula inte har "droppat", men sen var tumöret 6-7cm i diameter så alla Olivers organ var upptryckta och låg inte på rätt plats. Han hade haft hunden i 6 år och jag märkte det efter 2 veckor.

ChristineF
12/29/16, 5:00 PM
#4

Okej! Fy stackars liten… Att ägaren inte märkt det är helt sjukt! :-( Hoppas ni slipper fler oväntade grejer. Antar att du fick vaccinera och avmaska honom också, eller? Vilken kennel var han ifrån? Tänkte att du kanske kan få tag på uppfödaren, är uppskattat i i de flesta fall ❤ Min tik har en syster som såldes till en tjej och ingen får tag på henne, uppfödaren är jätteledsen..

JohannaBergefur
12/29/16, 5:26 PM
#5

#4 Enligt hans pass så är han vaccinerad men jag avmaskade honom när jag märkte att han hostade. Pratade nämligen med den gamla ägaren och han sa att han kunde börja hosta om han hade mask. Men nu i efterhand så vet jag ju att det inte var mask. Men vaccinerad var han i alla fall så det var ju skönt:-)

Ja hans uppfödare bor i Luleå så kanske ska höra av mig till hen och säga att jag köpt honom!

ChristineF
12/29/16, 5:46 PM
#6

Ok skönt det iaf! Jaa gör det, skriv gärna om du får svar! Och uppdatera i övrigt om söta killen ❤

Annons:
Caesars_matte
1/2/17, 2:42 PM
#7

Men fyyyy vilken historia :( Stackars Oliver som han lidit i det tysta, men sån tur ändå att han hamnade hos just dig! Jag tycker verkligen du ska kontakta uppfödaren.

Jag råkade ut för det omvända; en oseriös uppfödare, när jag köpte Caesar. Han hade navelbråck, men det står "ua" på veterinärintyget. Frågan är om det är förfalskat. När jag vaccinerade honom sen så bad jag om en second opinion på bråcket, som som tur är bara är litet och inte behöver opereras. Nu är han 3 år och toppenfin, ja förutom bråcket…

Upp till toppen
Annons: