Annons:
Etiketthälsa
Läst 2289 ggr
JohannaBergefur
2016-11-20 19:28

Bygga muskler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! 

Nu har jag haft min älskling i ca 5 veckor och det har varit en rejäl uppförsbacke när det gäller hans hälsa, tyvärr! Jag vill inte gå in på mer detaljer kring det just nu då advokater är inblandade och vill inte skriva något dumt. Men tänkte dela med mig av min historia senare. 

Han mår mycket bättre nu i alla fall och efter några veterinärbesök räknas han nu som frisk! Han är dock fortfarande lite smal och har inte så mycket muskler. Efter att han blev "friskförklarad" för snart 3 veckor sen så har han gått från 1,8kg till 2,1kg:-) Nu vill jag börja bygga muskler på honom och har börjat gå lite längre promenader 1 gång/dag på ca 45-60 min. Resterande promenader går han mellan 15-30 min, är väldigt rädd för att överanstränga honom. 

Jag vill gärna ha lite tips på hur jag ska bygga muskler på honom! Har väldigt svårt att gå över stock och sten då jag bor ganska centralt. När jag är hemma hos mina föräldrar på landet går jag lite i skogen men dem bor 1 timme bort med bil.. Är det någon som har något tips på hur jag ska göra? Eller är det så att jag helt enkelt får ta mig till en skog några dagar i veckan?

Tack så mycket på förhand:-D

Annons:
amandatherese
2016-11-20 19:45
#1

Simning är toppen eller att skritta i vatten om du kan ta dig till simhall för hund eller kanske till och med har ett någorlunda stort badkar hemma?
Annars så är det bra med skritt i snö/högt gräs :)

JohannaBergefur
2016-11-20 19:48
#2

#1 Tack! Jag ska kolla upp om det finns en simhall för hund i närheten:-) Det är så svårt att hitta högt gräs här, dem klipper ju allt gräs överallt, haha! Men så fort det kommit snö igen så kan han få promenera i det:-) Problemet blir då att han fryser om tassarna. Köpte skor till honom men han tycker verkligen inte om dem.

amandatherese
2016-11-20 19:57
#3

Han behöver inte promenera några långa stunder, kanske 5-10 minuter i början. Sedan ökar man lite allt eftersom han börjar tycka det är lätt så så blir det ju i för sig lite längre tid ^^,

ChristineF
2016-11-20 21:05
#4

Skönt att det går åt rätt håll, håller tummarna för er! Redog säljer klövjeväskor och benviktsmanchetter, finns i chihuahuastorlekar. :-) Balanskudde/pilatesboll går att träna inne med, finns klipp på Youtube om jag inte minns fel. Dogparkour är något som funkar både i skog och stad, grymt för både kropp och knopp, finns en sajt här på iFokus och en grupp på Facebook. Börja försiktigt med allt nytt och först utan vikter i grejerna från redog, men det vet du nog redan. Lycka till och glöm inte att uppdatera oss! :-)

JohannaBergefur
2016-11-20 21:25
#5

#4 Men vågar jag hålla på att låta honom hoppa upp och ner på saker om han inte har så mycket muskler? Tänkte eftersom det inte finns några muskler som hjälper till att dämpa "fallet".

ChristineF
2016-11-20 22:12
#6

#4 Dogparkour kan vara allt från att bara sätta upp framtassarna på något eller balansera på en stock som ligger på marken, till att göra mer avancerade hopp och klättringar. Så kika i grupper o forum, finns hundar på alla nivåer! :-) Börja löjligt enkelt och utöka eftersom!

Annons:
JohannaBergefur
2016-11-20 22:40
#8

Tack!

sophiemadeleine
2016-11-20 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tråkigt att höra att vovven haft det dåligt, men håller alla tummar för en god fortsättning, det kommer nog bli jättebra:) Har varit med om samma med min vovve som var i katastrofalt skick både fysiskt och mentalt när jag tog över honom. Han vägde typ 1kg då, 3 år gammal. Nu är han 6år och väger 1,5kg och mår jättebra, från nervvrak till superlugn och cool i allt, världens bästa kille :) Angående att bygga muskler så skulle jag ta det ganska försiktigt, utöka träningen långsamt :) Min vovve hade inga muskler alls när han kom, han vinglade sig fram och kunde knappt stå på 3 ben för att kissa utan att ramla omkull i buskar och dylikt .. Veterinären trodde att han mest suttit i bur :( Började med korta vanliga promenader när han blev starkare, utökade dessa successivt och tränade även en del lydnad/inkallning vilket han tyckte var jättekul! Tränade så i ca 6 månader, sedan började vi klättra lite i skogen :) Superbra träning för att stärka bakbensmuskulatur samt rygg! Detta gör vi fortfarande med jämna mellanrum, vi har en bergs-slinga här som är toppenbra att klättra i, och han tycker det är väldigt kul :) En före-och- efter bild på min prins, 3 år vs. 5 år <3 Lycka till och hoppas allt kommer gå jättebra för er! :)

Medarbetare på Chihuahua

JohannaBergefur
2016-11-21 11:10
#10

#9 så jag borde fortsätta med att öka promenaderna lite innan jag börjar klättra eller liknande med honom? Vad jag vet så har han bara gått Max 30min åt gången. När jag gått 60min brukar han vara lite trött men han hänger fortfarande med. Blev din hunds päls fin med tiden? Jag tycker Olivers päls är alldeles för kort för att vara en långhårig hund. Ser ut som på bilderna att din hund hade kortare päls när du köpte honom också?

sophiemadeleine
2016-11-21 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Nu vet jag ju inte hur illa däran din hund är/varit, men har de knappt inga muskler så är det klokt att inte börja för häftigt förståss :) Är han i okej skick redan nu så kan du nog börja med klättring tidigare än vad jag gjorde med min. Ja pälsen var riktigt matt och helt glanslös, han hade dessutom tappat pälsen kring öron och svans som du kan se på bilderna, i helhet var hela pälsen rätt kort. Vid 3 år borde han ha varit fullpälsad, men det var han långt ifrån. Den växte snabbt dock, redan efter 5 månader började svansen få lite behäng :) Idag har han en jättefin och mjuk päls med lyster, och tydliga behäng på öron, svans och bröst. Här hade jag haft honom i 5 månader, och man kan se att svansen var på utväxt :)

Medarbetare på Chihuahua

JohannaBergefur
2016-11-21 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Den bilden där du haft honom i 5 månader ser ungefär ut som min just nu, han har lite mer päls på svansen. Han har fått glans i pälsen men den var mer matt när jag köpte honom. Men han har nästan ingen päls på bröstet.. Där är han väldigt kal och den pälsen som finns är kort och sträv. Men hoppas på att det blir bättre med tiden, kan ju inte förvänta mig ett mirakel på en gång liksom:-) Nu blev bilden inte så bra men man ser pälsen på honom i alla fall😊

sophiemadeleine
2016-11-22 07:21
#13

#12 Så söt han är! :).. Ja, de påminde allt en del om varandra på dom bilderna både gällande pälsmängd och pälstyp! Tillochmed färg :) Jag tror säkerligen din kille kommer få ännu bättre päls med tiden han också, bra foder och skötsel gör susen! Alla långhåriga Chihuhuor får dock inte superlång päls heller förståss, det är väldigt individuellt och kan ju variera en hel del :) För lång päls är ju enligt rasstandard inte heller önskvärt, så ett mellanting är att föredra. Tycker din har rätt lagom päls faktiskt, man kanske skulle önska lite mer behäng på bröstet men det kommer säkert! Vilken tur att han kom till dig :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Lena129
2016-11-22 18:02
#14

Promenader - gärna i skogen och gärna utan koppel. Det kan jag verkligen rekommendera när det handlar om omusklade hundar. Så att hunden själv kan välja hur den rör sig.

//

Lena

JohannaBergefur
2016-11-22 23:16
#15

#14 som jag skrev innan så bor jag rätt centralt så det finns ingen skog i närheten. Men ska försöka planera in att åka någonstans i alla fall 1 gång i veckan. Och sen får jag ju inte ha hunden lös i stan. Han får gå lös på mina föräldrars gård men den är ju som sagt en bit härifrån:-)

Lena129
2017-01-05 08:52
#16

Jag fick hem en 7 månader gammal hund helt utan muskler för snart 1 månad sedan. Inte någon vavva dock. Han har fått hänga med på alla våra promenader. Första veckorna lite kortare och nu efter 3-4 veckor går vi normal längd. Valpen har fått riktigt bra med muskler! Jag tar 1 längre promenad varje dag och då har jag honom i flexi. Går inte att ha honom lös tyvärr men flexit gör att han kan röra sig mer efter eget huvud. Bra mat - Acana Mush och Emmzo. Pälsen glänser och kroppsligt har han utvecklats fantastiskt bra. Långa promenader är inte alls tokigt för att bygga en grund . Det tar lång tid att bygga upp en kropp.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: