Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 3122 ggr
Linn Ida Maria
10/23/16, 10:39 AM

Köpa min första chihuahua?

Hej på er alla chihuahua-älskare! Jo, nu är det så här: Jag blir 13 år till sommaren och enda sedasn jag var riktigt liten har jag väntat på det ögonblicket, för då har min mamma sagt att jag eventuellt kan få köpa en egen hund, men bara om jag kan ta ansvar för den själv (såklart kommer min mamma och pappa stå för vissa saker och hjälpa till ibland då jag inte är myndig ännu). Jag har kollat runt väldigt mycket och försöker hitta bra raser som har bra temperament och som skulle kunna passa in med tanke på min livsstil. Jag går ju då i skolan och i högstadiet börjar man halv nio varje morgon och slutar vid tretiden. Min lillasyster börjar klockan åtta och kommer hem runt halv ett de flesta dagarna. Båda mina föräldrar jobbar hemma på gården i vår verkstad och även om de brukar ha mycket att göra så kan de ju justera liite så att de t.ex. kan titta till hunden under dagen när jag är borta. Eftersom min lillasyster slutar före mig så tänkte jag att hon kan gå ut med vovven direkt när hon kommit hem och hålla den sällskap tills jag kommer. Jag är helt fast känns det som och jag vill verkligen ha en chihuahua! Men jag vet inte riktigt om det är rätt hund för mig. (Jag vill ha en liten hund.) Måste även tillägga att det blir min första hund, men i stort sett alla mina kompisar har hund och har haft det i många många år. Därifrån har jag ju fått supermycket kunskap och tips och även fått veta lite hur livet med en valp känns. (Att det kan vara väldigt jobbigt också t.ex.) Förlåt för väldigt lång text men snälla hjälp mig! :-)

Annons:
Honestyisdead
10/23/16, 10:48 AM
#1

Hur gör ni när ni får hem valpen?  En valp får inte lämnas ensam på några månader. Och det kan ta upp till ett år att få en hund rumsren om man har otur.

Linn Ida Maria
10/23/16, 10:52 AM
#2

#1 Just det, det glömde jag skriva. Om det blir av så blir det av i början på sommarlovet så får jag massor av ledig tid att vara med valpen och uppfostra den. Vet att sommarlovet bara är några månader men i början av skolterminen efter lovet så brukar man ju sluta tidigt och inte ha så mycket läxor.

Wellcraft
10/23/16, 11:01 AM
#3

#2 Sommarlovet är runt två månader. Det räcker inte.
Hunden kanske inte alls kan vara ensam sen?

Barn ska inte ha hund, det är ett alldeles för stort ansvar. Det är dina föräldrar som ska ha allt huvudansvar (promenader, träning, pengar till veterinär osv) och från början vara inställda på att de är dem som ska sköta allt.

Att ha pengar till dagmatte/dagis är ett måste, vissa hundar kan aldrig vara själva oavsett träning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hime
10/23/16, 11:11 AM
#4

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Problemet är valpen är som drygt 8 veckor (två månader när du hämtar den) om du inte låter den vara kvar hos uppfödaren längre. Att hitta dels en valpkull som föds runt sommarlovet är svårt (mycket poppis tid) Ditt är ditt sommarlov ca 10 veckor långt. Din valp får inte lämnas ensam förutom vid korta stunder (ca 5-10minuter) fram tills den är 4 månader.  Det är olämpligt att lämna en hund under 6 månader ensam i flera timmar. 

Som #1 säger tar det ofta upp till 1år innan en hund kan vara ensam långa stunder. Nästan inga dagis tar emot hundar under 6 månader. Små hundar tar också längre tid på sig att bli rumsrena än stora hundar. Att du skulle kunna skaffa en valp i början av sommar och lämna den ensam när du börjar skolan anser jag som snudd på omöjligt & till gränsen till djurplågeri. Alt att hitta en äldre hund eller kanske en daghund. 

Att tänka på, många chihuahua uppfödare inte säljer till familjer där det är meningen att barn/personer under 18 år ska ha huvudansvaret.

Linn Ida Maria
10/23/16, 11:27 AM
#5

#3 och #4 Jag har också tänkt på just det och jag måste nog diskutera ganska mycket med mina föräldrar. Huvudsaken för mig är ju egentligen inte att jag absolut måste ha en valp, utan om det finns lämpliga hundar som redan är vuxna så hade ju det kanske varit bäst. Jag menade förstås att det skulle stå i pappren att det är min mamma som äger hunden som myndig person och då även ha huvudansvaret. Men hur är det, kan en chihuahua ha en "rastgård"/hundgård där den får vara i några timmar. Givetvis en väldigt, väldigt stor med tak och rymlig hundkoja, för det är väl lagligt om den är jättestor så att det inte ens är nära djurplågeri? Eller har jag helt fel? Inga frågor är väl för dumma.

Hime
10/23/16, 11:38 AM
#6

#5 Håller du ögonen öppna kan du säkert hitta en lämplig lite äldre hund. Det kan vara rätt skönt att slippa att ha en hund som inte är rumsren. På så sätt kan du hellre spendera sommarlovet med att bygga upp en relationen och ha roligt med den nya hunden. Har du en brukshundklubb i närheten så har de ibland sommarkurser. 

Angående rastgård/hundgård är det väl främst en övningsfråga. Vissa hundar funkar det bra med andra mindre bra. 

Så länge föräldrarna är med på det & det är ett genomtänkt beslut så tror jag nog att det kan gå bra med chihuahua. Se till att skaffa stabilt mental hund bara, är urhemskt om man får en aggressiv eller rädd hund. Speciellt som första gångs hund när man kan ha svårt hur man ska hantera det. 

Lycka till 🙂

Annons:
Honestyisdead
10/23/16, 11:44 AM
#7

#6 Ja jag har tyvärr bara träffat rädda och nervösa vavvor. 

Angående hundgård så är ju rasen väldigt lättfrusen. Så det kommer krävas ett hus med värme som är isolerat. Personligen hade jag aldrig haft den rasen i hundgård.

Även om nu skaffar en vuxen finns risken att hunden inte går att lämna ensam. Då måste ni lämna på hunddagis eller ha dagmatte.

Linn Ida Maria
10/23/16, 12:03 PM
#8

#6 Tack för hjälpen! Jo jag får ha ögonen öppna och försöka hitta någon riktigt bra vavva med bra lynne. Ska läsa på riktigt mycket nu så får jag hoppas att det blir bra! :) #7 Dagmatte blir ett alternativ om hunden inte klarar av att vara ensam. Hunddagis finns nog inte nära oss utan vi skulle behöva åka mellan 30 och 50 kilometer för att komma till närmsta… Men tack för hjälpen!

Hime
10/23/16, 12:04 PM
#9

#7 Har träffat några mycket trevliga & stabila vavvor, lite kaxiga men det hör till rasen. Alla kom dock från rejäla uppfödare med stamtavlor. Så det finns, man får bara vara extra nog 🙂Något jag lagt märk till att oftare har chihuahua/pr på 3 kilo har i regel bättre mentalitet en de som är 1-2 kilos.

Linn Ida Maria
10/23/16, 12:06 PM
#10

#9 Ok, det där med att vavvor som är runt 3 kg istället för lite lättare vavvor brukar ha bättre mentalitet ska jag ha i bakhuvudet! Tack! :-)

ChristineF
10/23/16, 12:43 PM
#11

Hej! Jag har träffat trevliga chihuahuor i alla storlekar och hårlag. Får de fysiskt och psykisk aktivitet brukar det komma automatiskt. Tänk också på att en stillasittande hund i väska troligen fryser mer än en hund som får upp värmen genom att gå/springa och bygga muskler. Roligt att du är intresserad av rasen iaf! :-) men håller med att ni i familjen bör ha ansvar för hunden tillsammans. För att få en frisk och glad hund så kolla chihuahuacirkelns hemsida efter kennlar, även Facebook har bra grupper där det annonseras ut valpar och vuxna skk-registrerade vavvor. Ett tips är att åka och hälsa på några kennlar och känn efter om det är något du vill stödja. En bra uppfödare ser alla hundar som familjemedlemmar, planerar varje kull noga utifrån linjer och hälsokontroller. Många tar tyvärr en kull oplanerat för atr det är gulligt eller för pengarna, det kan bli hur som helst. Fråga om de ställer ut och om de utövar någon hundsport. Inget måste, men visar på ett intresse att få fram sunda hundar. Oavsett om hunden är vuxen omplacering eller valp så kan det ta tid med ensamhet och rumsrenhet (blir ofta en omstart), se till att ha en plan med tex dagmatte innan den kommer hem. Vad är ditt mål med hunden? Några speciella intressen eller ute efter go promenadkompis? Vart bor ni? Kanske kan rekommendera kennlar :-)

Linn Ida Maria
10/23/16, 2:00 PM
#12

#11 Mitt mål är väl att få en mysig och trevlig liten hund som gärna är med på fredagsmyset i soffan men också hänger med ut i skogen t.ex. och det hade även varit kul om vi kunnat träna lite agility eller lydnad. Vill helst inte säga var vi bor men vi bor inte i Sverige kan jag meddela :)

Wellcraft
10/23/16, 3:14 PM
#13

Jag tror att du är väldigt duktig vad gäller hundar, men jag tycker ändå att din mamma ska förbereda sig på att ni barn kommer tröttna på hunden vartefter, även om ni inte gör det, så förbereder ni inför det scenariot. Ifall att.
För dina föräldrar måste vara villiga och beredda att ta ALLT ansvar för hunden, det kan man inte lägga på er barn.
En vavva är överlag ingen hundgårdshund, visst finns det tuffare individer men de flesta jag träffat skulle må dåligt i hundgård.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Linn Ida Maria
10/23/16, 3:29 PM
#14

#13 Ja, jag ska prata med min mamma och precis som du sa, det finns ju alltid en risk att man tillslut tröttnar på hunden. Eftersom att jag aldrig haft hund förut så vet jag inte riktigt om jag väldigt lätt kommer tröttna eller om intresset håller i sig. Men vi ska förbereda oss för det värsta. Tack för hjälpen! 😊

Lena129
10/24/16, 11:39 AM
#15

Du eller din syster kommer aldrig mer att kunna följa med en kompis hem efter skolan. Du kommer snart att börja högstadiet och få långa dagar. Du kanske behöver åker hem till kompisar eller stanna på skolan för att förbereda ett grupparbete etc. Det är nog din mamma och pappa som ska vilja ha hund - mer än du! Dessutom kostar vavvor en del i kringkostnader - täcken etc… - som någon måste vara beredd att betala. Veterinär. Hundgård tycker jag inte att stackars vavvor ska behöva sitta i. Dom fryser! Och som alla hundar vill dom ha sällskap….

//

Lena

Upp till toppen
Annons: