Annons:
Etikettallmänt
Läst 1032 ggr
JohannaBergefur
2016-10-17 14:39

Ny hund

Hejsan Hoppsan!

Nu har jag äntligen köpt en långhårig chihuahua! Han är 6 år gammal och verkar vara en helt underbar individ:-D Men nu har jag några frågor (Läs en miljard).. Det är ju första gången jag har en lite hund, har alltid haft stora hundar förut. Jag radar upp mina frågor så kanske det blir lättare:-)

1. Jag tycker han är för smal, hans revben känns lite vassa och man känner ryggkotorna på honom men han vill inte äta.. Han får Royal Canins chihuahua foder. Vet egentligen inte hur bra det fodret är men det är det han har ätit i 6 år. Han är jättekinkig på foder också så det är svårt att ge honom något han gillar. Blandade ihop torrfoder, lite leverpastej, olja och vatten nyss och det verkar han ändå tycka är helt okej! Är det något jag kan fortsätta ge honom? Han har varit hård i magen nu i 24 timmar ungefär så tänkte att oljan och vatten är bra.

2. Hur mycket kan jag motionera honom? Hans förra ägare var ute och gick med honom 5-6 gånger om dagen men tror att han gick väldigt korta promenader (1-2km). Han står väldigt ofta vid dörren och vill ut. Har hört att chihuahua inte får gå så långt då dem riskerar problem med patella, stämmer det? 

3. Han är silversobel och blir därmed lite röd under ögonen, är det någon som har tips på hur jag tvättar rent det på bästa sätt?

4. Han skakar ganska mycket, behöver det betyda att han fryser eller kan det vara något annat? 

5. Det här är en fråga som rör hundar i allmänhet! Jag fick med en hundbur i tyg när jag köpte honom och Oliver, som hunden heter, är otroligt fäst vid den. En del av mig vill ställa ner den så han kan ha sitt "trygga ställe" nu när han har bytt hem men en del av mig vill att han ska hitta tryggheten i mig och hon som jag bor med. Hur tycker ni? Alltså om jag ställer ner buren så kan han hämta mat och äta i buren och en morgon så ville han knappt gå ut och gå, så fort jag kom tillbaka så la han sig i buren. 

6. Han har väldigt dålig andedräkt och jag vet att småhundar kan få problem med tänderna. Jag vill ge honom dentastix men dem minsta som finns är för 5-10kg och han väger max 2kg. Kan jag ge honom en sån ändå? 

Ursäkta för en novell men är lite orolig här hemma, hela tiden haha!

Annons:
JoannaLi
2016-10-17 15:03
#1
  1. Har ni provat färskfoder? Det är jättesmakligt, man får ofta i dem mycket mat vid behov, så att få upp honom i vikt lär vara enkelt, och det har naturlgit en högre vätskehalt än torrfoder. Om färskfoder inte är aktuellt - så visst kan du fortsätta ge vatten och olja. Prova dock gärna animalisk olja, t.ex. laxolja eller dyl. 
  2. Så mycket som han orkar! Motionerar du mer så bygger du upp muskler. Muskler stödjer leder. Dock är det aldrig helt bra för någon att gå mycket på asfalt - så ge er ut i skogen och gå i blåbärsris och över stockar osv. 
  3. Tyvärr inte en aning. 
  4. Nej, många hundar skakar av stress/oro, och det låter för mig som att det är anledningen i ert fall också. Skakandet kommer att avta när han börjar lugna ner sig. 
  5. Jag skulle ha ställt ner buren. Du vinner inget i relation på att han ska vara stressad - så ju förr han går ner i stress, desto förr kan ni börja bygga en bra relation. Så låt honom ha buren och låt honom göra vad han vill och behöver så kan ni snart komma igång med relationsbyggandet. 
  6. Dentastix ger inget i form av tandvård tyvärr. Det är mest spannmål och aromer. Borsta tänderna, eller allra helst - ge råa ben! Till en chihuahua hade jag rekommenderat kycklingvingar, ben, halsar, eller lammrevben/-nackar eller fläsk. Man kan ge annat, men de jag skrivit passar bra till en liten chihuahua.
ChristineF
2016-10-17 15:47
#2

1. och 3. Prova fryst färskfoder, det är det naturligaste en hund kan äta om man bortser som BARF (egenkomponerat kött, inälvor och ben m.m..). Färskfoder finns i köttbulleform i märkena VOM och MUSH. Tina några bullar över natten i en burk i kylen, jag ger mina 4st per dag uppdelat på två. Vilket som fungerar är en smaksak, men behöver han öka i hull/muskler så testa vom active med lax, den hjälpte min Signe när hon var tanig. Men skulle du märka att han får för mycket hull, så gå ner till någon annan. De i djuraffären har oftast koll, annars finns hemsidor för de olika märkena och kontaktmöjligheter. När det gäller rinnande ögon är det väldigt vanligt att jag hör från de som ger royal canin och liknande tyvärr, och lika vanligt att problemen försvinner när hunden får ordentligt käk som färskfoder t.ex. Tänk dig själv att alla hundar härstammar från vargen, inte äter de torra kulor med majs, spannmål och socker?? Det säger sig självt. Sen funkar inte alla hundar på färskt heller, men finns bättre torrfoder, Acana är ett exempel! :-) Om du vill byta så blanda torrfodret och färskfodret i en-två veckor för en mild övergång.

2. Det är INTE sant. Patella luxation är ett knäproblem som småhundar kan ha, kollar upp för runt 300kr genom att en veterinär känner på knäna. Värt att göra för det kan bli värre med åldern och hundar med PL bör inte utöva agility tex. MEN promenader och annat kan inte ge det, utan bygger upp muskler som minskar skaderisken så motionera och ha roligt! :-) Om hunden inte är van så börja lugnt och öka längd och tempo. Chihuahuor är specialla hundar, men de är hundar som tävlar framgångsrikt i nästan alla hundsporter. Kika i gruppen aktiv chihuahua på facebook, där finns inspiration och rörelseglädje! :-)

4. Hundar kan skaka av många anledningar, t.ex. oro, rädsla, glädje, stress, köld, hunger, illamående och bajs/kissnödig. Det senaste är vanligast här faktiskt, men andra förekommer även. Så tänk efter, i vilka situationer händer det? 

5. Låt buren stå där, han kommer ta det i sin takt och lära känna dig/er. Det kan ta tid och det får det. Om en hund sover/vilar så ska man inte störa, de ska få ha sin trygga plats. Ge honom detta och han kommer uppskatta ert sällskap mer! :-) Ett tips är att koppla in adaptil i uttaget, det luktar tryggt av feromener och finns att köpa hos djuraffär/veterinär. Hjälpte min Signe som stresskissade inne i början, hon flyttade också som vuxen. Efter ett tag lugnade hon sig och blev åter igen rumsren.

6. Håller med JoannaLi, toppentips! Tillägger att färskfodret även hjälper här, för du utesluter spannmål och socker. Tänk även på att köpa godis av torkat kött t.ex. Dentastix kanske innehåller något bra, men även en del dåligt. Inte så insatt, men alla veterinärer säger att det enda som förebygger tandlossning är att borsta tänderna. Tycker dock ni bör vänta tills han är helt trygg innan ni börjar med det, men som sagt ovan så introducera ben lite försiktigt. Finns ofta att köpa i djuraffärer med frysboxar :-) Annat bra som inte är rått är t.ex. torkade lammöron, strimlade grisöron eller tuggpinnar t.ex av märket RAUH (av älgskinn). 

Lycka till!

AnnaKarin
2016-10-21 10:21
#3

Det kan vara värt att ta hunden till veterinär för borttagning av tandsten. Dålig lukt ur munnen beror ofta på just tandsten.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

JohannaBergefur
2016-10-22 09:25
#4

Tack för alla svar! Då vet jag lite mer:-D Han ska på hälsokoll fredag den 28/10 bara så att checka att allt ser okej ut. Om han har tandsten så hittar vi det då förhoppningsvis:-)

Upp till toppen
Annons: