Annons:
Etikettallmänt
Läst 2720 ggr
Chinesecrestedlover
7/22/16, 1:48 PM

Munkorg

Hej!

Min lilla tös (Chihuahua/Chinese Cersted/Schipperke) på två kilo är en väldigt bestämd dam med starka åsikter om kloklippning 😉 

Hon bits och ibland hårt när jag klipper klorna och jag har därför funderat på att ha en munkorg på henne för att slippa bli biten och för att hon ska slippa bli klippt i tungan, hon biter efter klosaxen och det gör mig orolig…  

Naturligtvis försöker jag träna henne att hon ska acceptera kloklippningen och lugna sig, men hon är så jädrans smart så hon inser efter några få belöningar att det är för klippningen och slutar då ta emot godis, ingen godis = ingen som klipper tänker hon.😃 

Hon är verkligen inte lätt att klippa på och då har jag ändå klippt klor på bångstyriga kaniner som sparkat mig i ansiktet, bitit mig m.m. under många herrans år (haft kaniner sedan jag var liten, i 26 år närmare bestämt)… jag har klippt klor på marsvin, råttor m.m. Jag trodde en ylande/gnällande/morrande Cain var svår, men han blev lättare med åren, endast lite protester med gnäll när han blev en äldre herre. Sookie tar priset för svåraste djuret att klippa klor på…. Det tar jäkligt lång tid att klippa hennes klor för hon puttar bort min hand m.m. hela tiden, det kan ta 1-2 timmar ungefär… väldigt jobbigt både för henne och mig… men klorna måste ju klippas, så jag tror en munkorg skulle underlätta… en aning i alla fall. 

Hon bits, gnäller/skriker, sprattlar och åmar sig, biter efter klosaxen och petar till och med undan min hand (den som håller den dumma klosaxen) med sina tassar…förvånansvärt stark för att bara väga två kilo är hon också. Som valp/unghund var hon lättare än någon annan jag någonsin klippt klorna på och jag var så glad att jag äntligen fått en enkel hund, hon sov typ i knät, låg och blundade och njöt av att bli pysslad med i alla fall…men sedan totalvände hon och är nu (som vuxen) jobbig till tusen. 

Skulle vilja ha en munkorg i plast.  Genom åren med Cain (som haft behov av munkorg otaliga gånger genom livet), har jag lärt mig att plast är bäst ur "hindra bett och andas normalt" synpunkt. Men det var nästan omöjligt att hitta en tillräckligt liten munkorg när jag skulle köpa en till Cain (Chinese Crested) så det lär ju inte vara enkelt att hitta en som passar lilla Sookie. 

Är det någon som har tips på var man kan hitta en miniliten munkorg? Sookie har smal nos (mer "kines" än Chihuahua på den punkten) också vilket säkert inte heller underlättar. 

Jag är ute efter en sådan här:

http://brukshundcenter.se/wp-content/uploads/2015/09/gi963506.jpg

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[AnimeV4]
7/22/16, 1:56 PM
#1

Munkorg låter som en bra lösning och du kanske även kan linda in henne i en handduk eller liknande så att hon blir lite hindrad att sprattla så mycket?🙂

sophiemadeleine
7/27/16, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Munkorg är nog en bra säkerhetsåtgärd i det läget, tror det kommer göra det hela lite smidigare! Kollade lite snabbt och hittade denna som ska passa Chihuahua i minsta storleken (storlek 0) https://vetzoo.se/buster-munkorg?gclid=COmnktvhk84CFcbUcgod6eMLHw Hoppas du kan få din vovve att inse att pedikyr är mysigt! :-) Dior var ett litet vilddjur när tången kom fram förut när jag tog över honom (veterinären ville inte ens klippa med munkorg på).. Genom mycket gos och avdramatiserat pillande på tassar (utan att klippa) så lycksdes vi vända det hela till något mysigt, och då var steget till att lugnt och metodiskt klippa en tass inte långt borta :-) Viktigt är dock att hunden är helt avkopplad innan man börjar, och att man är lugn, trygg och bestämd i det man gör. Såhär ser våra kloklippningstunder ut nuförtiden, han är vaken när jag klipper framtassarna, och har lagom somnat när jag tar baktassarna, hihi :-) Jag har en miniliten klosax som är suverän till sidoklorna! Och som dessutom klipper väldigt tyst, nästan helt ljudlöst :-) Lycka till!

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: