Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 8861 ggr
Mysan_
2016-06-16 14:38

Hur långt kan dom gå?

Kan en chihuahua gå promenader på ca 1 mil någon/några gång(er) i veckan, fast med ett stopp efter ungefär 5 km och vila i kanske 30-60 min? Jag får till min stora glädje hem en chihuahuavalp på måndag och jag tycker mycket om att vara ute och gå i naturen, fast dom kanske inte orkar så mycket? Och vid vilken ålder kan dom börja gå så långt isåfall? 🙂

Mvh

Annons:
Em_
2016-06-16 15:14
#1

Ja det kan de, om de har fått träna upp kondition, muskler och leder. Ålder beror lite på, valpen klarar mer och mer ju äldre den blir. Man ska inte pressa valpar att gå när de är trötta, då ökar risken för skador. Samtidigt tycker jag en del är överdrivet försiktiga när de inte motionerar hunden alls förrän den är ett år. Det är en balansgång och man får försöka känna efter vad valpen klarar.


sophiemadeleine
2016-06-16 15:37
#2

En frisk vavva klarar 1 mil utan problem, men man bör förstås börja mindre och sedan utöka promenaderna successivt. Men det har du säkert koll på :-) Det råder som med det mesta lite delade meningar angående när man kan börja gå riktiga promenader med hunden, men efter ca 8 månader bör det vara okej att börja gå längre regelrätta promenader. (Alltså inte vanliga rastningsrundor) Men man får nog gå lite på känsla och individ där :-) I yngre valpålder är det nog jättebra om valpen får röra sig lite fritt i skog och mark om möjligt, liksom utan krav och mekaniska rörelser. Och att man sen kanske tänker på att bära den vid längre ev. transportsträckor. Skulle vara försiktig med att belasta hunden för mycket under tillväxtperioden, det finns så många andra bra aktiveringsformer man kan göra med valpen, t.ex godissök, lydnad och trix :-) Lycka till, och vad kul att du väljer Chihuahua :-D

Medarbetare på Chihuahua

Lena129
2016-06-17 06:31
#3

8 månader och 1 ÅR????? Har inte hunden förtvinat av brist på motion då???? Speciellt om små hundar blir färdigväxta fortare än stora - vilket väl inte heller kan vara sant? Däremot växer väl små hundar saktare och borde väl därför kunna tåla mer rörelse? Min vavva på dryga 5 månader är definitivt inte färdigväxt. Hon har fått gå med på promemader sen hon kom för en dryg månad sedan. I början bara jag henne mycket. Nu vill hon inte bli buren längre och kroppen är stark och välmusklad. Ibland går vi 1 mil och då blir hon buren delar av promenaden även om hon inte vill. 5 km klarar hon utan problem och då gärna i skogsterräng och utan koppel. Sen går hon hem och jagar runt i trädgården och leker i flera timmar om hon får.

//

Lena

sophiemadeleine
2016-06-17 17:58
#4

#3 Det tror jag inte, men somsagt får man gå lite på individ också :-) Och man gör självklart som man vill, men jag personligen hade tagit det lite försiktigt med långpromenader under de första 8 månaderna. Att hunden skulle "förtvina" under tillväxtperioden för att den inte får 1 mils promenader har jag svårt att tro! :-) Läs gärna SKK's rekommendationer angående valp och unghund : http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/motion/

Medarbetare på Chihuahua

Lena129
2016-06-23 09:54
#5

Nja nu har du inte läst vad jag skrev. Jag går 1 mil och bär hunden så den går inte 1 mil. Men 5 km i skogsterräng och lös. Det är skillnad eller hur? Jag skulle inte drömma om att inte ta ut min hund på promenader förrän den är 1 år gammal. Alla hundar behöver röra på sig för att utvecklas normalt.

//

Lena

sophiemadeleine
2016-06-23 16:04
#6

#5 Har aldrig sagt att något är rätt eller fel, bara vad jag personligen tycker :-) En valp eller unghund kommer inte förtvina av att, som jag tidigare skrivit t.ex gå fritt i skog och mark i rimliga former, dvs inte för långt. En valp eller unghund behöver inte motion på samma sätt en vuxen hund gör. Citerat från SKK's rekommendationer: "Den lilla valpen och den mycket unga hunden behöver ingen motion i ordets egentliga mening. Tvärtom kan statisk träning vara skadlig för en växande kropp. För de flesta raser bör man inte gå långpromenader, jogga eller cykla med hunden förrän den har nått ett års ålder eller mer. Är du osäker på när och hur hunden kan börja följa med på längre motionsrundor brukar det vara bra att rådgöra med valpens uppfödare om vad som kan vara lagom"

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
TildaDolly95
2016-06-23 16:23
#7

Lena129: Förstår inte vad du hakar upp dig på? Det är skillnad på långpromenader och att "få röra sig" som du ändrar det till sen. Min mamma är uppfödare av rasen sedan 1986, och även hennes rekommendation är att man inte ska "motionera" en växande valp, utan hålla det under rimliga former och gärna mycket fritt, så som Sophiemadeleine skriver.

Lena129
2016-06-29 06:09
#8

Det är nog bara missuppfattningar är jag rädd. :) Att få röra på sig är varje hunds rättighet även dom små. Alla har inte jätteträdgårdar. Alltså måste man gå ut och gå för att dom ska få röra på sig. Det är bra för både kropp och själ. Var är gränsen mellan motion och att få röra på sig? :) Det är ju stor skillnad på tunga jättehundar och mindre och lättare hundar. I hur dom växer. Min egen vavvis är vältränad. Nu är hon ca 6 månader och går lätt plätt 1 mil. Hon säger till om hon vill bli buren. Självklart är större delen av promenaden okopplad. Hon växer så sakta så det syns inte ens. Det skulle vara jättebra om din mamma och andra uppfödare kunde gå ut med gemensamma rekommendationer. Jag har verkligen letat på nätet men det finns inga. Då jag har tänkt som med mina andra hundar av medelstor ras - fr o m 6 månader kan dom gå så långt som du vill gå. Oftast vill jag gå en längre promenad på 8-10 km/dag. Hitintills har jag burit vavvan. Först mycket och efter hand mindre. Nu klarar hon att gå själv. Fantastisk hund! :) Otroligt trevlig och harmonisk!

//

Lena

minbebis
2016-07-12 16:45
#9

Man blir så exalterad när man ska skaffa hund att man automatiskt försöker hitta all information via nätet. Men är man lyhörd till sin hund brukar man märka av vad som funkar och inte funkar. När jag köpte min chihuahua som 10 månaders hängde han direkt med på 1,5-2 timmar promenader varje dag varav 40 minuter i skogsterräng. 

För övrigt så tänk på skillnaden i att ''gå i koppel i en stadig takt'' och t.ex när man lunkar, stannar för att lukta, går till nästa stolpe - och allmänt tar det lugnt utan stress. Min blandras kunde jag som valp inte ''gå i koppel i stadig takt'' med väldigt länge, däremot om hon gick lös och vi lekte hela vägen kunde vi vara ute i en timme. Man brukar märka av det. När dom är 8 veckor t.ex så är dom lite mer vingliga, lätta ben. Man behöver inte träna dom, motionera dom - men att röra sin kropp är inte farligt. Gör dom det inomhus kan dom lika gärna göra det utomhus med lite frisk luft :)

Lena129
2016-07-12 17:39
#10
Lena129
2016-07-12 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag sprang vavvan runt i 4 timmar på promenaden (6 månader). Fantastisk liten hund detta! 😄

//

Lena

Urhasten
2016-08-19 11:44
#12

Våran Chihuahua på fyra år går med lätthet ca. 1,5 mil i varierad terräng.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: