Annons:
Etiketthälsa
Läst 1829 ggr
Dulcia7
2016-06-14 18:51

Analsäckarna Problem !

Mina bägge chihuahuakillar har problem med analsäckarna. Har just kommit hem med min ena kille på 5 år från veterinär. Han hade en analsäcksböld plus en fistel. Hos veterinären  har dom spolat ur bölden och nu har han fått Metacam . Detta problem är årligen återkommande och smårtsamt för min hund. Nu talas det om operation och borttagande av analsäckarna.

Kan jag själv göra något åt detta problem genom att kanske ändra på kosten ? Börja med psylliumfrön eller dylikt ? Skulle vilja undvika operation.

(Nu äter killarna Royal Canin hundfoder (grön påse) )

Mycket tacksam för svar !

Annons:
ChristineF
2016-06-15 12:46
#1

För att analsäckarna ska tömmas naturligt så bör hunden ha bra och rätt hård avföring. Min ena tik har alltid haft lite svårigheter, men är bättre nu när hon äter färskfoder. Royal canin är ett överskattat foder om han får säga så, mycket reklam och lite vettigt innehåll. En hund är inte gjord för att äta spannmål och socker. Ofta ger det lös mage och tandsten. Prova färskfoder, tex vom og hundmat eller mush. Finns i köttbullar, smidigt till små chihuahuor! Hela kroppen mår mycket bättre, bra mage, päls och munhälsa. Vill du hålla dig till torrfoder så finns spannmålsfria alternativ, fråga i djuraffären. Sen brukar jag faktiskt hjälpa genom att tömma när det ändå är duschdags, tumme o pekfinger på var sida och kläm försiktigt. Hon har aldrig fått stora besvär eller behövt besöka veterinär. Lycka till! :-)

Dulcia7
2016-06-15 16:24
#2

Tack för fina tips ChristineF ! Nu lägger jag om kosten för mina vavvor !! Var får man tag på färskfoder t.ex mush ?  Har idag börjat med att ge kokt ris plus kokt köttfärs. Funderar också på att lägga till grönsaker.  Kanske kan man servera dem

av maten vi äter i familjen 😃. T.ex för undulater så ska det vara så högvärdig kost nog borde det väl vara lika viktigt för våra 4-benta vänner också ! Hoppas att det inte är för sent med kostomlägg ? Eller vad säger ni ?

Lena129
2016-06-15 21:49
#3

Ris ska hundar inte äta så mycket av….. om du vill ha ett bra torrfoder kan jag rekommendera Acana. Plus Mush färskfoder. Det äter min vavva och mina andra hundar också. Perfekta i magarna. Endast Vom fick min vavva stenhård mage av som inte är speciellt nyttigt i längden. Kortsiktigt kan det vara ett bra sätt att hjälpa till med tömningen av analsäckarna. Sök på nätet så hittar du närmsta återförsäljare.

//

Lena

Caesars_matte
2016-06-16 11:17
#4

Min vavva åt RC valpfoder, men jag hade redan hört talas om Mush, så jag började med Acana en påse och därefter gick jag över till färskfoder. Två köttbullar per dag äter min lilla kille och han har inga problem med magen. Haft diarré några gånger, men då var det nog nåt han ätit ute, han är en glufsare av rang :D

Hundar ska inte äta spannmål, de är carnivorer och härstammar från vargarna. Min lille kille äter gräs när vi är ute och går, och det får han göra för jag är säker på att han följer sin instinkt att få i sig gräs för magens skull.

Hoppas det löser sig för dina hundar!

ChristineF
2016-06-16 13:44
#5

#2 Härligt att du är beredd att ända kosten, fasa över försiktigt så ska det gå bra.  Nejdå, det är aldrig försent! 🙂 Vom og hundemat och Mush finns i olika smaker/sorter hos de flesta djuraffärer, t.ex. Arken Zoo.  Fråga i affären om vilken som kan passa just dina små.

Hundar (ursprungligen vargar) är gjorda för att äta kött och ben, enstaka grönt för vitaminernas skull, men det är inbakat i färskfoder så det behöver du inte tänka på. Dubbelkolla så det står fullfoder på påsen bara :-) Jag ger inte av vår mat till mina hundar eftersom det är mycket som de inte tål t.ex. laktos, kryddor eller sånt som är rent av giftigt för hundar. Med små chihuahuor vill man inte chansa, krävs inte mycket för att oroa magen eller förgifta. Däremot brukar de ibland få lite äggula, rått kött innan jag lagar maten och nån bit gurka eller morot bara för att de tycker det är gott. Ger spannmålsfritt torrfoder som godis.

#3 Jo, vissa blir lite väl hårda i magen av vissa sorter färskfoder. Så länge hunden inte har problem (bajsar jättelänge och visar smärta) så är det ju bra att det är hårt, men får man problem så ska man såklart prova byta eller tillsätta något i kosten.

#4 Jo vissa säger att gräs är nyttigt och uppenbarligen gillar hundarna det, men efter en veckas hostande/snorkande/nedstämdhet från lilla Signe på grund av att grässtrå i näsan i höstas, så får inte mina äta det längre. Det kom ut av sig självt som tur var, men det är ingen ovanlig operation har jag hört. Har hänt att de kräkts upp och att det fastnat i rumpan också. Inge kul!

Lena129
2016-06-18 12:12
#6

I VOM finns inga grönsaker - det är därför jag gått över till MUSH. Hade en valp som blev så hård i magen av färskfoder att tarmen trillade ut. Därför är jag numera noga med vad jag ger och ger gärna ett bra torrfoder förutom färskfoder. :)

//

Lena

Annons:
Dulcia7
2016-06-19 12:35
#7

Tusen tack Lena 129 och Caesars_matte och ChristineF för jättebra svar ! Nu har jag fina råd att gå efter ! I  morgon ska jag försöka få tag på much ! Här har vi Djurmagasinet hoppas de har det, Provar också med torrfodret Acana !

Ha en fin ny vecka chihuahuavänner !

ChristineF
2016-06-19 19:18
#8

Lycka till, hoppas du hittar något som passar dina små! Uppdatera gärna :-)

Upp till toppen
Annons: