Annons:
Etikettbeteende
Läst 2314 ggr
Mli
2016-06-13 13:12

Problemchihuahua

Hej!

Vi har precis köpt en chihuahua på 10 månader. Men vi har nu upptäckt några problem som vi inte gillar. Jag tror att han är nervös rädd hund som reagerar utåt. Han har bitit min sambo ordentligt och han har morrat och gjort utfall mot mig. Vi vill inte ha en sån hund och accepterar inte beteendet, men då verkar han bara bli rädd för oss och inte förstå att han gjorde fel liksom.

Vad skulle ni gjort? Hur skulle ni tränat bort detta? Vi kan inte ha en hund som bits..

Annons:
Agafia
2016-06-13 13:33
#1

Kan vara endel av valpbeteendet som är kvar , förmodligen är han rädd , otrygg när allt är nytt . Är han en omplacerad hund ?

Mli
2016-06-13 13:59
#2

Ja jag hoppas att det ska ge med sig när han vant sig lite. Jag köpte honom från en människa som hade köpt honom från uppfödaren. Han har i sitt tidigare hem troligen inte fått så mycket regler och det har varit småbarn med i bilden

Agafia
2016-06-13 14:04
#3

Han har förmodligen fredat sig mot barnens framfart , vad han behöver är lungn o ro , mycket kärlek och fasta rutiner . Fostra honom med varlig hand och mycket Positiv bekräftelse så får ni en harmonisk o glad hund 😊

Mli
2016-06-13 14:24
#4

Problemet är att vi kan inte belöna honom med något. Han äter inte, han leker inte och han svarar inte bra på klappar eller mjukt prat. Finns liksom inget man kan göra som positiv belöning

sophiemadeleine
2016-06-13 15:01
#5

Hur var han när ni var och kollade på honom i hans f.d hem? Tror också det handlar om osäkerhet då allt är så nytt och ovant för honom, han har säkerligen fått sina törnar från barnen i tidigare hemmet också. Jag hade nog försökt gett honom mer utrymme, låtit allt ta sin tid och inte klappa osv förän han kommit i rätt sinnesstämning. Har ni provat gett lite leverpastej som motiveringsgodis? :-) Det är nämligen en stor favorit härhemma för min relativt mat-kinkiga kille :-) Hur är han ute? De flesta brukar ju gilla t.ex skogspromenader, ett utmärkt sätt för att bonda :-) Ge honom lite uppgifter, be honom hoppa upp på mindre stenar osv, gärna med beröm i form av en smarrig godis :-) Något som verkligen gjorde skillnad på min omplacering (med mycket i bagaget) var att börja träna lydnad! Inkallning och fot är exempel på övningar som ökade min vovves självförtroende enormt, han blev stolt och nöjd över sig själv, liksom att få lite struktur och regler, som han fixade galant :-) Och för att inte tala om hur vår tillit och kommunikation förbättrades! Och det viktigaste av allt, försök vara lugna och stabila även om det känns väldigt jobbigt och frustrerande att saker och ting inte flyter på som man tänkt sig. Förstår känslan precis! En frustrerad energi känner hunden av direkt, och det har en väldigt stor negativ påverkan på hunden och gör den ännu mer fundersam och osäker, vilket lätt kan leda till att den "skyddar sig själv". Men är ni bara trygga ledare och förebilder för hunden så kommer det säkert lösa sig, det gäller att hålla sig positiv hur jobbigt det än är! Jag håller tummarna för er, var bara lugna och trygga och ge honom utrymme, så kommer det nog av sig själv :-)

Medarbetare på Chihuahua

Lena129
2016-06-13 16:18
#6

Lilla hjärtat så rädd han måste vara! Vänta och se till att inte provocera fram beteenden ni inte vill ha. Klappa alltså inte med risk för att bli biten. Jobba på belöningar. Mina gillar frystorkat kött. Finns ju i små bitar till katter också. Eller lite större. Stoppa bara in det i munnen utan att säga något. När han börjar reagera positivt så lägg till ett positivt ljud. Vet inte hur länge ni har haft honom men ge honom tid. Inga arga eller sura känslor runt honom. Inga bestraffningar. Bara lugn.

//

Lena

Annons:
Lena129
2016-06-14 06:35
#7

Tänker på Cesar Milans som alltid säger:Du får den hund du behöver inte den du vill ha. Själv tycker jag att det är enormt intressant att träna och det ger mig jättemycket att se framsteg hos problemhundar. Men om du inte känner så kanske du inte ska behålla valpen. Men det du borde göra är att ta kontakt med uppfödaren. Denne blir säkert glad över att få veta vart valpen tagit vägen och kan ge info om föräldrar och deras temperament. Jag blir lite mörkrädd när jag ser hur din kille får flytta runt. Och det kanske inte är över än? Är det vanligt bland chihuahuor? Ta kontakt med uppfödaren!

//

Lena

PennyTrollet
2016-06-14 22:47
#8

Våran chihuahuatik på 2,5 år är en omplacering. Hon var 10 månader när vi fick ta över henne från uppfödaren som inte kunde ha henne kvar pga personliga skäl. Hon hade aldrig varit ute, var rädd för i princip allt, kunde inga kommandon och kunde inte alls gå i koppel. Vad jag kommer ihåg så blev det inte så mycket klappar och gos i början då hon inte vågade komma nära oss. Hon gömde sig bakom en fåtölj den första veckan. Vi satte fram en kudde som hon kunde sova på om hon ville och ställde mat och vatten intill. Så hon kunde vara där en stund. Barnen fick inte vara nära henne till en början eller väldigt väldigt försiktiga. Jag och min man la oss på golvet en liten bit bort, lockade på henne och pratade fjantigt och bara var. Vi låg på golvet just för att vi inte skulle se så stora ut. Sen började hon lägga sig nära oss på golvet när vi satt i soffan, hon började visa att hon ville va med oss även fast hon fortfarande var rädd. För att lära henne gå i koppel var vi tvungna att göra henne trygg lös först. Hon blev fastfrusen i koppel - det gick inte alls. Så hon fick undersöka gräset och allt med det lös medan vi övade på hennes namn och inkallning. När hon se var trygg med miljön och med oss kunde vi ha henne i koppel. Hon är fortfarande rädd och osäker för vissa saker men vi utsätter oss för dessa farorna och berömmer massor. Hon har även fast stora problem med rumsrenhet men inte så konstigt då hon inte fått gå ut för att göra behov på sina första 10 månader. Kämpa på! Det är skitjobbigt emellanåt men det är värt det när man ser de små framstegen.

vallhund
2016-07-22 14:08
#9

Förhoppningsvis kan uppfödaren hitta ett bättre hem åt honom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Trixter
2016-07-22 16:21
#10

#9 Har ts skrivit att hon vill bli av med hunden? Trodde hon ville ha tips på hur hon kan lösa problemet..

ksand
2016-09-06 17:51
#11

Hej      Mli. Din frågeställning :Vad skulle ni gjort? Hur skulle ni tränat bort detta? Vi kan inte ha en hund som bits..

Jag skulle fokusera mig på relationen och bygga upp tillit så hunden VET att vi är pålitliga, beskyddande även  tillföra aktivitet stimulans alltså roliga promenader m.m.

Ta inspiration från andra djurägare titta på Youtube som ett exempel där bjuds det på massa aktivitets tips från hela världen. Stärk relationen så hunden känner förtroende.

Jag bestraffar aldrig något djur utan avleder eller ignorerar dåligt beteende. Jag sätter gränser och regler som tränas in. Tänker efter innan ,hur jag vill att djuret ska bete sig och hur  jag ska gå tillväga för nå mitt mål så jag inte förstärker det jag hatar.

Alla djurägare gör misstag o är inte fullärda så fortsätt med er lilla vän o ha tålamod o kärlek så ordnar det sig.

   Ha det bra!

[Wijnja]
2016-09-10 20:07
#12

Hade samma problem nu funkar nästan allt utan andra människor och hundar som jag måste träna bort

Upp till toppen
Annons: