Annons:
Etikettvalpar
Läst 2851 ggr
Lena129
2016-05-13 16:41

Mat

Hej! Jag har nyss blivit med vavva-flicka 4 månader. Har aldrig förut haft en så liten hund. Undrar lite hur ni tänker runt mat? Min policy är att valpar inte ska gå hungriga - men i går kväll åt hon 5 köttbullar VOM vilket är mycket för en liten hund på 1.7 kg….. Jag ger torrfoder på morgonen och även då kan hon äta en hel del. Lite mindre med foder i ett 3e mål mitt på dagen. Så hon äter som en liten häst! Antar att hon förbränner en hel del också. Men hur tänker ni som är mer vana vid vavvor?

//

Lena

Annons:
[linda1989]
2016-05-13 20:44
#1

Oj det lät väldigt mycket ja! Kollat så hon inte har mask i magen? 

Min hane på 4 månader väger 1,8 kg och får en mushköttbulle på morgonen på 25 gram och lite torrfoder och sen ungefär ½ dl torrfoder på kvällen.

[linda1989]
2016-05-13 20:44
#2

Hört att vissa hundar blir rätt hungriga av VOM också iofs.

Lena129
2016-05-13 22:11
#3

Har tänkt gå över till Mush men hon var van vid VOM och jag bytte torrfodret från RC till Acana. Hon har lagt på hullet lite dom här dagarna som jag har haft henne…. :) - men EN Mush skulle min lilla tjej skratta åt…. Avmaskade henne för några dagar sedan. Vi får se. Brukar vavvor ha lätt för att bli feta…?

//

Lena

[linda1989]
2016-05-13 22:19
#4

Ja testa att byta och se om det blir någon skillnad. För det kan vara VOM som gör att hon inte känner sig mätt, sett en del som skrivit om det här på iFokus bland annat. 

Haha ja han får torrfoder också och inte bara mushbollen men han har perfekt hull, känner revbenen tydligt men inte så de syns. Finns självklart feta individer inom alla raser men känns som det ofta är lite mer åt andra hållet med kräsna valpar inom rasen. Jag får snarare tänka på att inte ge honom för mycket träningsgodis så att han får i sig kvällsmålet.

Caesars_matte
2016-05-14 13:17
#5

Caesar fick RC från uppfödaren, 1 msk morgon, lunch, eftermiddag, kväll. Sen bytte vi till MUSH och jag har följt anvisningarna på påsen, så han får 1 bulle på morgonen och 1 bulle på kvällen. Sen får han träningsgodis och eftersom han är en tjuv av rang så stjäl han från lämnade tallrikar etc, så fort han kommer åt. Han är  anings tjock och vi håller på med extra motion och mindre träningsgodis och mer belöning i form av uppmuntrande ord och leksaker.

Lena129
2016-05-14 18:59
#6

Jättetack för svar! :) känner mig mycket lugnare!

//

Lena

Annons:
ChristineF
2016-05-14 19:14
#7

Grattis till valpen!
Jag ger vom og hundemat till mina vuxna vavvatikar, 3-4st köttbullar per hund per dag uppdelat på två mål (varierar lite) och då håller de fint hull. Den ena äter valp (rekommenderat även till kastrater pga mindre fett, mer protein) och den andra active m. lax. De får lite träningsgodis mellan och håller sig mätta.
Om man inte räknar med torrfodret borde du kunna ge liknande mängd uppdelat på flera mål till valpen. Jag har förut mailat och frågat vom og hundemat, de svarar rätt fort. De har även en facebookgrupp. 🙂

Lena129
2016-05-15 08:13
#8

Ja jag har egentligen slutat med VOM för jag gillar det inte. Använde det i många år till mina andra hundar men sen ändrade dom innehållet och mina hundar matvägrade. MI

//

Lena

Lena129
2016-05-15 08:17
#9

Nu gick inlägget iväg av sig självt, så fortsätter…. MUSH innehåller även grönsaker och mina hundar äter det bättre. Vavvan kommer att sättas över på det också. Hon äter som en liten häst och har lagt på lite hull sen jag fick henne men är absolut inte fet. Jag sätter över henne på MUSH och ser vad som händer…. Jättetack för beskrivningen av mängd mat som era hundar äter. Då har jag ett mål!

//

Lena

Upp till toppen
Annons: