Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1348 ggr
Caesars_matte
2016-05-07 18:05

Okej. Hjälp med skällande!

Min granne har skaffat sig en enorm hund, som iofs fortfarande är "valp" men just nu "bara" väger 60 kg. En dogo canario (ganska så farlig ras om jag förstått rätt). Den skäller hela tiden på Caesar, som såklart, på vavvors vis kax-skäller och vägrar sluta. Nu är nästan sommaren här. Vi bor i radhus, och har angränsande tomter och altaner. Idag hade andra grannen gäster med hund, de med dogo canarion OCKSÅ, och med en pitbull som gäst.

Gissa vilken skällkavalkad vi hade, tills jag gav upp och tog in Caesar.

Hur ska vi försöka genomleva denna sommar någorlunda smärtfritt? Caesar är svår på skällandet, får inte bukt med det. Men om grannarnas hundar också skäller så är det ju ännu svårare. Tips?

Annons:
[linda1989]
2016-05-07 21:36
#1

Testat skvallerträning samt belöna när han är tyst?

ChristineF
2016-05-08 11:28
#2

Klurigt!! Vi kämpar också då vi flyttat till lägenhet med stor altan med grannar på bägge sidor, som tur var ingen hund, men på gångvägen en bit framför går ju en del. Jag tror att de kommer att vänja sig snart, altansäsongen har ju just börjat. Vi funderar på om vi ska sätta insynsskydd eftersom granntanten är lite nyfiken och gärna kikar över hur vi har det, vilket gör att mina små tror det är en inbrottstjuv såklart… 😉 Men vi får se, vore skönt att slippa sätta något där. Staketet är högt på halva sidan och lågt längst ut, vill ju inte stänga in oss helt. Framåt mot gångvägen är det altanräcke med en grind, hundarna kommer inte ut, men kan stå och vakta lite. Jag försöker belöna lugnt tittande "Bra att du tittar/luktar mot någon utan att säga något, kom så får du belöning!", ignorera morr (de måste ju få prata) och säger till när det går för långt o närmar sig skall. Brukar hänvisa till en bädd istället för att stå och stressa upp sig. Försöker hålla mig lugn för att visa att jag inte bryr mig om människor/hundar utanför. Som #1 skriver så är skvallertränign toppen, jag kör det på promenad, men på altanen har jag inte orkat riktigt. Oftast sitter vi och äter eller solar, har inte tid att träna så noga. Jag tror att de kommer att vänja sig vid miljön och inse att ingen kommer in till oss.
Hoppas både grannens hund och Ceasar vänjer sig!

Caesars_matte
2016-05-10 10:30
#3

Vet inte riktigt vad skvallerträning är, men ska googla det.  Jag tänker att det också spelar roll att grannen inte har ordning på sin hund, de verkar inte ha gått valpkurs eller liknande, han är helt oregerlig…

ellinor_89
2016-05-17 14:27
#4

Canario är ingen farlig ras. Det finns inga farliga hundar. Bara inkompetenta ägare tyvärr

Agafia
2016-06-13 13:40
#5

Det går att träna bort om du är envis 😉 så fort min hund skällde ute på altanen tog jag in honom lugnt o sansat , efter en stund fick han komma ut igen . Så där Höll vi på tills han kopplade ihop skällandet med att han fick vara inne . Tog ett tag men sedan behövde jag bara säga " ska du gå in" när han började ta sats för skall. Låt grannen ta hand om sin hund , se till att du har koll på din 😊

Upp till toppen
Annons: