Annons:
Etikettbeteende
Läst 1219 ggr
dimitri
2016-05-04 11:40

Valpar i sommar?

Hej! Har två tikar, funderar på att ta valpar på den ena nästa löp. Vad bör jag tänka på? De är bästakompisar idag umgås och leker JÄMT, hur ska jag bemöta ev osämja eller bryr de sig inte att den ena väntar bebisar? Den äldsta är dominant och den som ska paras är yngst och undergiven…..

Tänkte ifall nån har erfarenhet av detta :)

Annons:
ChristineF
2016-05-04 12:09
#1

Hej!
Det bästa du kan göra för att öka chanserna för att allt ska gå bra med både tik och ev. valpar är att gå en uppfödarutbildning via SKK (http://www.skk.se/uppfodarutbildning/), alternativt lära känna en uppfödare och vara med vid parningar/valpningar/när valparna växer upp i den kenneln. Jättenyttigt! Uppfödaren kan säkert svara på hur man gör med övriga hundar när man har en dräktig tik hemma och senare valpar. Jag tror inte det ska vara några problem, men se till att den andra tiken får träning och uppmärksamhet så inte allt fokus ligger på den dräktiga tiken (även om hon kräver mycket). När valparna kommit kan tiken försvara sina små, så då får man hålla koll. När valparna är äldre brukar tiken acceptera hjälp från andra hundar där hemma. De större utmaningarna ligger i att hitta en lämplig hane, klara av valpning utan komplikationer (t.ex. kejsarsnitt som tyvärr är vanligt i rasen) och föda upp friska valpar.
Jag själv har inte så mycket kunskap i ämnet, men jag vet att vi ett par uppfödare här på sajten så jag hoppas de svarar! Lycka till!🙂🌺

Em_
2016-05-04 12:58
#2

Jag antar att du kar kollat patella och bett?

Det är ganska vanligt med kejsarsnitt på chihuahua. Alla försäkringar täcker inte kostnader för det. 

Skaffa en mentor, en uppfödare med stor erfarenhet av rasen, och som sagt gå uppfödarutbildningen.


Upp till toppen
Annons: