Annons:
Etikettallmänt
Läst 3260 ggr
Ragd0ll
2016-01-16 12:50

Långhårig eller korthårig chihuahua?

Hej!

Jag har en Ragdollblandis hemma som fäller ENORMT MYCKET, hans päls finns precis ÖVERALLT, i mikron, ugnen, kylskåpet osv.. (han är ej sjuk, det är uteslutet) 

Nu vill jag skaffa en chihuahua men kan inte bestämma mig vilken pälslängd den ska ha. 

Vad är för för- och nackdelarna med de olika pälstyperna?

Ni som har långhåriga chihuahuor, upplever ni problem med fällandet så som jag har det med katten? Att håren flyger runt i hela lägenheten osv..?

Jag är naturligtvis fullt medveten om att hunden kommer fälla, har haft en boxer tidigare som fällde en hel del men jag hittade aldrig håret precis ÖVERALLT. Skulle därför helst inte vilja bidra till det problemet. Men chihuahuan har kanske en annan typ av päls?

Annons:
ChristineF
2016-01-16 19:40
#1

Hej! Jag tycker katter ofta är mycket värre med fällning än hundar, men tror det kan ha att göra med vad de äter (färskfoder verkar ge min familjs katt bättre päls), om de är kastrerade och om de är utekatter/innekatter. Mina vavvor fäller vår och höst, visst flyger det lite hår då, men inte extremt, de är ju så små och bad/borstning brukar hjälpa :-) Fördelen med långhåriga djur är att hårstrån inte fastnar i möbler och kläder som korta gör, men en kort päls är ju lättare att ta hand om. Långhårig tål oftast kyla bättre, men snö fastnar lättare. Jag tycker långhåriga vavvor är så mysiga att klappa, hihi, men tycker om korthåriga också, de ser tuffa ut!

AnnaKarin
2016-01-22 20:02
#2

Jag har fyra korthåriga Chihuahuor och två korthåriga katter. Katterna fäller betydligt mer än hundarna. Har haft en långhårig Chihuahua också men han fällde nästan inget.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Caesars_matte
2016-03-01 17:10
#3

Jag hade Sixten, som var korthårig, och han fällde bra mycket mer än Caesar som är långhårig. Katten min fäller som jag vet inte vad, men så är han sjuk också. Caesar borstar jag en - två gånger i veckan, inte för att han fäller utan för att hålla pälsen i trim.

Upp till toppen
Annons: