Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 2074 ggr
[AnimeV4]
1/5/16, 10:53 PM

Nervositet inför valpletandet.

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa valp. Vi har läst runt på SKK och bestämde oss i slutändan för en chihuahua. Vi vill ha en korthårig hane och har till och med önskemål om färger, fastän hälsan självklart går först!

Vi kommer att vara aktiva med generösa promenader och prova på många olika aktiviteter såsom lydnad, tricks och agility. Allting lär provas minst två gånger, så att vi verkligen inte missar någonting. Vi är idag inte intresserade av tävling, men vill gärna ställa ut för att få ett omdöme på hunden.

Min sambo läser just nu en ettårig vuxenutbildning inom byggnadsplåtslageri fram till juni. Därefter kommer han antingen fortsätta med en till ettårig utbildning (+sitt jobb på helgerna) om han inte kommer ut som lärling (inget körkort). Fungerar inte detta så kommer han att fortsätta jobba på McDonald's där han är fast anställd (säker inkomst!) och ta körkort tills han kan bli lärling hos ett företag.

Han studerar med studiebidrag + jobbar helg nu och väntar även på svar på sin ansökan om studielån för de sista 5 månaderna av utbildningen. Lånet skulle betalas av inom max 5 år enligt CSN, men det skulle gå betydligt snabbare via jobbet samtidigt som vi skulle ha råd med hunden, även om den behöver till veterinären. Vi har det inte så att vi precis har råd, utan tänker oss för gällande oväntade händelser!

För min del studerar jag klart mitt sista år (läser om) på gymnasiet. Jag ska sedan flytta ner hit på heltid och kommer då att läsa lite ämnen som jag var tvungen att prioritera bort under utbildningen. Jag kommer att läsa 50% och hemifrån (skola 10 minuter bort) tidigast våren 2017, så det är jag som kommer att vara hemma med valpen som vi planerar att få hem nu till sommaren/hösten. Även om jag skulle behöva vara borta kortare stunder är det alltid någon hemma här. Jag kommer som mest att jobba 4 timmar, så valpen kommer inte att vara ensam längre än så när den blivit äldre. Och mycket mycket sällan helt ensam. Alla i familjen är med på att vi ska skaffa valp.

Vi håller på att räkna och planera och fixa och kommer inte att skaffa hund om det uppstår ekonomiska problem! Vi är villiga att åka mellan Skåne och upp till Stockholm för valpen. Vi kikar runt på uppfödare via köpahund.se och läser på om olika uppfödare. Vi har börjat hitta lovande uppfödare och tänkte snart börja höra av oss. Där har vi dock ett problem. Vi är så nervösa över att de ska anse att vi är oseriösa eller helt galna som ens hörde av oss, därav min långa beskrivning. Vad tycker ni? Låter det som ett hållbart tänkande eller är vi helt ute och cyklar? Jag är medveten om att uppfödaren vet bäst för valpen, så om de skulle välja bort oss är det av goda anledningar.

Mvh PuffBuck

Annons:
ChristineF
1/7/16, 2:34 PM
#1

Hej!
Det låter som att en chihuahua kommer att få ett toppenhem hos er (kul att ni är intresserade av hundsport!)🙂, så länge ni känner att ni har råd. Det är jättesvårt att ge råd då jag inte vet hur er ekonomi ser ut, och det har jag ju inte heller med att göra. Det ni kan göra är väl att räkna på hur er ekonomi ser ut nu, hur den troligen kommer att se ut och hur den i värsta fall kan se ut.
Ingen hundägare är perfekt och ingen kan veta till 100% hur framtiden ser ut med jobb och plugg, det kan ändras fort för alla. Försök kolla upp ungefär vad t.ex. försäkring, vaccination, PL-undersökning och ögonlysning, foder, sele/halsband, koppel, leksaker, godis, tuggben, träningsprylar, vinter/regntäcken, hundbädd, klotång, schampo, tandborste/tandkräm m.m kostar. En idé är att samla ihop pengar till allt detta på ett hundkonto, även en del extra för oförutsedda veterinärkostnader. Allt går inte på försäkringen, t.ex. tandvård (dra ut valptänder som vägrar lossna eller ta tandsten) och olyckor kan hända. Kurser och tävlingar kostar också en slant.
Låter bra att ni har tid för valpen och att någon alltid är hemma. Det är viktigt med tid i början till att få en trygg relation, rumsrenhetsträning och miljöträning. Ensamträna när valpen blivit lite äldre, utöka långsamt från sekunder till ett par timmar. Om ni kommer fram till att ni kan köpa en valp så hör av  er till kennlar ni får bra känsla för och kanske hört bra om, hälsa på och känn hur det känns med både människor och hundar. Om ni är intresserade av hundsport så är det toppen att ha en uppfödare med samma intresse och då avlas det troligen också på hundar med den inriktningen. 👍
Lycka till!

[AnimeV4]
1/7/16, 4:49 PM
#2

#1 Hej! Tack för ditt svar. Allt du skriver har vi redan skrivit ner och räknat med en ungefärlig summa. Sambon fick sitt lån godkänt och allt är väl planerat så att det går smidigt till. Vi kommer att ha råd med god marginal även om olyckor händer. Jag är färdig med mejlet som ska skickas till uppfödare och ska faktiskt börja skicka till de jag funnit mest intressanta. Ah, nervöst! 😃

ChristineF
1/7/16, 6:15 PM
#3

#2 Spännande, uppdatera gärna! 🙂

[AnimeV4]
1/7/16, 6:23 PM
#4

#3 Jag har slängt iväg mejl till 3 uppfödare nu. Detta blir spännande! Har reserver också om det inte skulle funka bra med dessa, för man kan ju inte spamma hur många som helst ;)

Caesars_matte
1/11/16, 7:58 AM
#5

Vill bara inflika att Agria är enda bolaget som täcker valptandsutdragning, därför valde jag dem :)

Försök också få reda på mentaliteten hos föräldrarna, har jag lärt mig nu med Sixten. Är de lugna och lättlärda eller galna och tokiga?

Kostnadsmässigt så är det ju försäkringen som kostar mest, och eventuella utgifter hos veterinären. Jag skaffade mig Agriakortet med kredit enbart för akuta fall, då man inte alltid har stora summor på fickan. Då får man rabatt på självrisken också :)

Ett tips är också att inte förköpa sig på täcken och sånt innan hunden vuxit färdig (lär av mina misstag, haha!). Sele och koppel håller ju i flera år, så det är ju en mindre utgift. Och ett annat av mina misstag: kloklippningen! Jobba, jobba, jobba, klipp en klo per dag första året tror jag. Vi råkade göra en lite längre paus nån gång med Caesar och vips blev kloklippningen till en bajskaskadskrikbit-kamp…NU efter att någon annan fått lära om hans hjärna kan vi äntligen själva klippa hans klor.

Lycka till med valpköpandet!

[AnimeV4]
1/14/16, 7:51 PM
#6

#5 Bra tips! En av uppfödarna jag mejlat är även konsulent för Agria.. 😃

Jag har sett Agriakortet, men ska försöka undvika att skaffa det då man säkerligen får stora summor att betala av sen? Vi ska köra på att ha minst en månadslön bara i reserv, utöver försäkringen. Fast det kan ju dra iväg 🤐

Jag ska försöka, men om det blir svinkallt och blött kan man ju knappast vänta heller? Särskilt inte med en korthårig variant. Vi hittade ett jättefint halsband, hittar inga selar och kikar på koppel. Hur svårt som helst, känner jag! Tips om selar?

Läser på för fullt om kloklippningen och allt annat som hör till. Tack för tipsen! 😃

Annons:
ChristineF
1/15/16, 10:12 AM
#7

Ett tips är att klippa hål i en raggsocka, för huvud och framben så har du en billig varm tröja till valpen :-) Dock funkar det ju sämre i blött väder.. Jag har metizo sele till mina tjejer, supernöjd! Gillar även Gustaf och evita, mjuka och bra.

[AnimeV4]
1/15/16, 1:21 PM
#8

#7 Det har jag läst om! Pappa kan nog offra ett par!😂Ska kika på det!

Eftersom jag har lagt upp tråden på två ställen till kom vi in på Prazsky krysarik en sväng. Ni som har chihuahua och kanske även träffat på denna Prazskyn: Vad tycker ni är skillnaden? Jag hittar inga större skillnader i rasstandarden, men å andra sidan har jag inte läst tillräckligt än. Dåligt av mig!

ChristineF
1/15/16, 5:58 PM
#9

#8 De ser ju rätt olika ut, prazsky krysarik är tunnare och lite högre, medan chihuahua är lite kraftigare i kroppen. Båda är ungefär liknande i vikt och finns i två hårlag, dock är den långhåriga chihuahuan mer långhårig i jämförelse. Färre färger än chihuahua, dock är merle godkänd vilket det inte är hos chihuahua pga risk för dold merle. I temperamentet så har prazsky krysarik rätt mycket Jaktinstinkt och är nog aningen mer energiska, även om Chihuahuor såklart är aktiva de med. Upplever att chihuahuan har en skönare av/på knapp, lugn inne och pigg ute, men båda är trevliga. :-) Båda är sällskapshundar med lite vakt. Prazsky krysarik är inte FCI-godkänd, men godkänd i Sverige.

Caesars_matte
1/15/16, 6:10 PM
#10

Jag har Rukka sele i neoprene, elastisk och bra. Det är ju alltid bra att börja med ett litet halsband som valpen har på sig hela tiden, för att vänja sig, men om den drar ska du ha sele, chihuahuans hals är jättekänslig för tryck och drag. 

Agriakortet har jag skaffat enbart  för akuta utgifter för våra djur. Då vi sällan har jättemycket på kontot och allt på annan banks sparkonto, så kan det vara svårt att få loss pengar om olyckan är framme. Men om ni har ett "hundkonto" där ni har pengar tillgängliga så är det ju bra, det vet ni bäst själva.

Jag önskar att jag känt till den här sidan innan vi skaffade hund, jag läste på mycket, men inte om andras misstag, vilket jag tycker är lärorikt. Jag lånade böcker på bibblan, Barbro Gustafsson tror jag hon hette, som skriver om första tiden med valp och valpträning. Hundcoachen har ju en sida på Agria om första tiden hemma osv.

[AnimeV4]
1/15/16, 7:29 PM
#11

#9 Jag borde ställa mina frågor till den som faktiskt föder upp rasen, insåg jag.. Tack för jämförelsen! 😃

#10 Är det den som är som en puppiasele eller är jag ute och cyklar? Jag kommer absolut att föredra sele! Det är bestämt :)

Okej, då hänger jag med på hur det funkar. Kostar det något att bara ha kortet?

Jag förstår dig. Man lär sig fruktansvärt mycket här! Hundcoachen kollar jag mycket på :)

Caesars_matte
1/15/16, 9:12 PM
#12

Ja, den är som Puppia, fast "slät". Går bra över huvudet och är reglerbar över magen.

Om man har hunden försäkrad i Agria tror jag det är gratis, men vet inte 100% om jag ska vara ärlig ;)

ChristineF
1/15/16, 10:09 PM
#13

#11 Det är nog bäst, jag utgick från skk rasstandard för prazsky krysarik och några invidider av rasen jag träffat, men i alla raser kan det ju variera. :-)

Annons:
[AnimeV4]
1/15/16, 11:27 PM
#14

#12 Det låter som en smart lösning! Får läsa på innan jag väljer.

#13 Tack för svar ändå! Jag tänkte ändå att det skulle vara intressant att höra om ni visste något om rasen så att ni kan jämföra 😃

Upp till toppen
Annons: