Annons:
Etikettvalpar
Läst 4145 ggr
tapetklistret
10/9/15, 5:03 PM

Ångest över valpköp

Hej,

Jag kanske kommer låta som en hemsk människa nu men måste skriva av mig då jag inte vet vad jag ska göra. 

För cirka 4 v sedan så köpte jag och min familj en chihuahua valp på 6 månader och jag har aldrig haft hund förut. Jag hade planerat och längtat väldigt mycket på valpen. 

Men nu känns det som en klump i magen när jag kommer hem till hunden och börjar gråta för all ångest. Det känns ungefär som om att jag inte klarar av att hantera hunden och att jag har gjort en av dom största misstagen i mitt liv.

Vad ska man göra när man känner såhär? Skulle nog aldrig klara av att lämna tillbaka/sälja hunden ändå eftersom resten av min familj älskar honom och eftersom det var min idé så känns det helt enkelt fel.

Annons:
AnnaFagerell
10/9/15, 5:20 PM
#1

Kontakta uppfödaren och be dem ta tillbaka hunden är mitt råd, om du köpt den av en uppfödare.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnneN
10/9/15, 5:38 PM
#2

Vad är det som gör att du får ångest? Kanske är det något du kan få hjälp med…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sophiemadeleine
10/9/15, 10:18 PM
#3

Oj, vad jobbigt! Är det något särskilt beteende hos hunden som du har svårt för eller tycker är jobbigt? Att skaffa hund är en stor omställning, och allra helst om man aldrig haft någon innan. Jag kan förstå att det kan kännas överväldigande, men jag skulle tro det går över bara du ger det lite mer tid :-) Mitt tips är att du pratar med din familj och berättar hur du känner, så att de vet det. Du beskriver att de älskar honom, och det tycker jag är jättebra :-) Kanske kan de ta huvudansvaret tills vidare? En Chihuahua på 6månader är mer vuxen än valp, då de växer och utvecklas snabbare än stora hundar. Kanske behöver du "bonda" mer med hunden? Att träna t.ex lydnad och nå framgångar är väldigt stärkande och givande både för hunden och eran relation :-) Även långa mysiga promenader i skogen t.ex. Ge det lite mer tid, och försök slappna av i det hela och hitta på roliga saker med hunden. Beröm ofta och mycket vid alla sorters framsteg. En glad energi mår alla bra av :-) Lycka till och uppdatera oss gärna om hur det går! Håller tummarna för er :-)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
10/10/15, 3:20 PM
#4

Jag tror man kan kan få något som liknar förlossningsdepression vid andra stora positiva ändringar i livet om du förstår hur jag menar. Hur mådde du innan, något annat som tynger? Varför får du ångest? Jag vet att jag var rädd att bli låst och kände att mycket ansvar att forma hunden till en trevlig och välmående individ låg på mig. Men efter några veckor släppte det och jag kunde känna mer glädje/kärlek. :-) tänk, prata och försök slappna av och ha roligt med vovven. Du har planerat noga och länge så tänk på det. Om du inser att det bästa för hunden är att komma tillbaks till kenneln så förstår en bra uppfödare och även familjen det.

lovechivas
10/11/15, 10:34 PM
#5

Jag kände likadan efter mitt första valpköp och uppfödaren köpte tillbaka valpen. Ibland är man inte i rätt fas i livet bara! Men ibland behöver man bara tid att vänja sig med nykomlingen :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

tapetklistret
12/25/20, 5:35 AM
#6

Jag kom på att jag skrivit detta inlägg. Loggade bara in nu för att skriva att jag behöll valpen och idag, över 5 år senare är han det bästa som har hänt mig. Detta insåg jag ju dock för länge sedan. Denna ”valpångest” släppte väldigt fort, jag var nog bara lite för snabb och ängslig med alla känslor innan jag kunde landa helt i allt. Ville skriva detta iaf, att idag lever han och jag så bra tillsammans att jag inte ens kan tänka mig ett liv utan denna lilla älskling.

Annons:
Upp till toppen
Annons: