Annons:
Etikettchihuahua
Läst 8668 ggr
Lodde
9/28/15, 2:16 PM

Hjälp med omplacering!

Hej! Jag har för 4 dagar sedan tagit en omplaceringshund på prov från en bekant som räddat den från dålig miljö men själv inte vill ha den. För mig beskrev han hunden som frisk, pigg, glad och välmående. Det stämde inte alls. Hunden märkte jag är väldigt osäker och strykrädd på något vis. Han är rejält underviktig 1.3kg (Chihuahua på 1 år och 4 månader). Samt att han är glanslös i pälsen, ser allmänt risig ut, har tappat hår på bröstet, armhålor och ljumskar. Kliar sig mycket och mest på/i öronen och skriker när han gör det, samt att han fjällar väldigt mycket just på öronen. Vi misstänkte direkt skabb, men han går även på allergifoder för en ev matallergi så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, vi har ju en hund sedan innan och då är jag lite rädd för smittorisk. Men han tyckte att det inte alls kunde vara skabb för han hade minsann tittat efter med ett förstorningsglas (?!?!?), När han kom till oss hade han ett hemmagjort halvstryp med en jättetung kedja på, fick åka till djuraffären och köpa halsband + koppel till hans storlek. Fick betala för en kloklippning för de var extremt långa. Först efter att vi tagit hunden får vi veta att han inte är svenskfödd utan född i Spanien, förflyttad till Polen och såld till Sverige. Han har ett pass men såvitt de vet har han inte varit hos veterinären, vi vet inte om han fått alla nödvändiga vaccinationer eller undersökningar som han borde. Nu krävde jag av ägaren att hunden skulle försäkras omgående och att han ska direkt till en veterinär för en helkoll efter sjukdomar eller medfödd problematik. Det stora problemet är att min "vän" inte tycker att det är nödvändigt, han tror inte alls att det är något fel med hunden. Han vill dessutom ha 10.000 för hunden för det är "marknadspriset" för en chihuahua. Han hatar egentligen hundar och har väl inte behandlat honom särskilt väl med promenader och annat underhåll. Så nu får jag lov att ha han till vet. Och självklart betala för besöket själv, jag är så arg! Han sa dock att han står för eventuella merkostnader men att han antagligen kommer att be om en "second opinion" från en annan veterinär, vad tror han, att min veterinär skulle ljuga?! Jag vill inte lämna tillbaka hunden till honom. Men jag har just nu inte ekonomi till att lägga ut en sådan summa just nu plus att jag tycker att han ska ha en riktigt rejäl sänkning på priset med tanke på hur mycket jobb det är med den stackars hunden. Alltså, vad är det bästa jag kan göra av den här situationen? Jag är så kluven i allt, men mitt hjärta brister av det här…

Annons:
sophiemadeleine
9/28/15, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åh, förstår hur det känns! Samma hände mig, hade haft kontakt med en tjej i flera veckor och tingat min då 2,5åriga drömhund, som enligt henne var pigg, glad, frisk och social. Men i verkligheten var han overkligt mager, hade total muskelbrist, var enormt osäker och skygg. Pälsen var som du beskriver matt och på många ställen hade den lossnat, speciellt runt öronen och svansen.. Det första jag gjorde var att ta honom till veterinären, där det visade sig att vet.intyget var fifflat med, som vi misstänkte. Det visade sig också att säljarens veterinär hade sagt att "hunden inte var i säljbart skick" En operation senare och flera åtgärder för bl.a tänder och hull, så började han lägga på sig och sätta muskler. Det var en jobbig tid det första året, ska jag vara ärlig och säga. Omvändningen när man förväntat sig att hunden ska vara glad, social och frisk, men i själva verket är ett ostabilt vrak, är väldigt, väldigt tuff. Kunde knappt ta i honom eftersom det bara var knotor och revben överallt.. :-( Tog flera veckor innan han kunde lita på min familj, han var också väldigt strykrädd. Kom det främmande blev han helt galen och jättenervös, gick inte att få kontakt med honom alls, det var tydligt att det handlade om ren rädsla och inte dominans eller vakt. Var så knäckt över allt i början den första tiden, och var knappast en bra ledare för honom då ska jag ärligt säga. Att rehabilitera en så osäker hund är ett heltidsjobb, och när man dessutom inte är beredd på det så känns det väldigt tufft. Men när jag landade lite i det hela så kom kraften tillbaks :-) tränade mycket lydnad, gick långa promenader i skogen och belönade mycket och ofta, varje gång han ignorerade saker han från början jagade upp sig över (människor och hundar) Bilåkning gillade han inte, han fick ångest varje gång bilen inte var i rörelse. Han hade troligen blivit lämnad i bil långa stunder hos förra ägaren, eftersom det var som värst när bilen stannade till. Nu, 3 år senare har allt jobb varit värt varenda minut, han är min bästa vän, och snällare och lugnare liten hund får man leta efter! :-) Inget stressar honom längre, och nu pussar han främlingar tillochmed :-) Andra hundar bekommer honom inte det minsta, inte ens om de skäller på honom. Har honom oftast okopplad och fot då han är väldigt följsam. Bilåkning går hur bra somhelst, ångesten är som bortblåst, han ligger bara lugnt och vilar. Minns när vi var hos veterinären när han var ny, och de inte ens ville klippa de långa klorna med munkorg på, för han var som ett vilddjur.. Idag sover han på rygg medan jag klipper, hehe :-D Angående alla kostnaderna så bör du för det första inte betala fullt pris. På inrådan av både min och säljarens veterinär så skulle både veterinärräkningar och en del av köpesumman betalas tillbaks, vilket säljaren tog på sig. Hoppas det löser sig för dig och lillvovven. Det är jättejobbigt, men när det väl släpper så är det en så underbar känsla, och allt det jobbiga suddas bort på mindre än en sekund🌸

Medarbetare på Chihuahua

AnnaWickstrom
9/28/15, 10:07 PM
#2

Men herregud! Snälla ta hunden till en veterinär om du kan! Finns det nåt sätt man kan hjälpa till? tyvärr kan jag inte köpa chihuahuan, och den måste ju vara veterinär kollad så inte den smittar ner någon annan hund om den skulle råka ha någon sjukdom..kanske till och med anmäla detta till djurskyddet? de kanske har resurser att hjäpa hund stackaren :)

Lodde
9/30/15, 1:38 PM
#3

Sophiemadeleine, vilken solskenshistoria det blev tillslut! :) Jag hoppas på detsamma här, men vi får verkligen avväga hur vi ska fortsätta. Hunden är rätt så lugn av sig, men osäker och kan morra när man klappar honom i knät, samt att han hukar sig med svansen mellan benen när man ska klappa i övrigt. Men det kan ju verkligen ha med smärta/obehag att göra med. Vi var hos veterinären igår faktiskt! :D Jag ringde ägaren för att kolla så att han fick ta prover som behövdes, han började gapa på mig i luren för att han vägrade Tro på mig och att veterinären är ute efter pengar, så jag gav luren till vet för att han kunde få förstahandsinformation, han tjafsade med henne också. Helt hopplös! Så inget skabb-prov. Hunden är underviktig, men inte så farligt att det inte går att jobba upp då med foder. Han har symtom på skabb men ägaren vägrade skabb-prov så vi fick utskriven kur för säkerhetsskull av den snälla veterinären. Hon sa att klådan och tappade pälsen kunde vara P ga skabb, matallergi eller någon annan hudåkomma och det sa hon direkt att det blir en lång och kostsam process isåfall att utreda. Stackaren hade dessutom kraftig öroninflammation i båda öronen. Vi vaknade 01.00 av att han kliade öronen så att han skrek :( Börjat behandla honom genast, hoppas på att det dämpar snabbt så att han slipper smärtan. Pratade ordentligt med ägaren igår också, jag sa att jag aldrig skulle ge 10.000 för en hund i detta skicket och den bakgrunden och att det vore vidrigt om han försöker sälja vidare till vemsomhelst när hunden har en sådan bakgrund. Jag talade om mitt prisförslag, att han ska han en grundlig vet kontroll efter medicineringen/allergifoder perioden och att han då ska vara helt frisk. Jag sa också att jag isåfall tar honom på avbetalning så att jag har råd med andra omkostnader under tiden nu när han haft det som han har det. Hör och häpna, han lyssnade och sa att det inte vore en omöjlighet och att vi skulle prata mer om det här i dagarna. Kanske har han ett hjärta för djur ändå? Tack så mycket för att ni läst och gett mig hopp :)

[Ruffsetuss]
10/30/15, 10:52 AM
#4

Anmäl honom till Djurskyddet !

Upp till toppen
Annons: