Annons:
Etikettchihuahua
Läst 4899 ggr
stilinski
2015-09-10 21:31

Funkar katter och chihuahua?

Hej!

Vi hade tänkt köpa en chihuahua, men är tveksamma eftersom vi inte vet om det kommer funka med våra 4 katter. Vet att det är individuellt men vet inte riktigt hur man ska kunna veta om det kommer funka. Vill ju inte att hunden eller katterna ska skadas på något sätt. :/

Annons:
AnnaKarin
2015-09-10 21:49
#1

Jag har alltid haft hundar och katter utan problem. Katterna kommer lätt undan från en chihuahuavalp så det borde inte vara något problem. Beror lite på katterna också, är de utekatterna och vana att jaga så får man se upp lite i början.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2015-09-10 21:50
#2

Absolut, mina två tikar är jätteduktiga med katter. Den ena uppväxt med dem, den andra helt ny i situationen. Båda har sunt språk och rusar inte fram, skäller inte utan hälsar lugnt. Mina föräldrar har en katt på åtta kilo och ena tiken leker med honom. De är så goa med varandra, han låter henne få smaka hans mat :-) gäller att man vänjer de lugnt från början, tvinga inte på och låt alla ha ställen där de får vara ifred. Beröm bra beteende och säg ifrån om det är hotfullt från något håll. Läs på om hund och kattspråk så du vet lite vad de säger. Klipp klor på katterna om du är osäker på hur de kan reagera, även snälla katter kan bli rädda och försvara sig. Lämna inte djuren själva förens du känner fullt förtroende. Vissa lämnar aldrig hund och katt, det får man nog känna efter själv efter individerna. Min första tik har varit själv hemma med mina föräldrars två (numera en) katter flera gånger, de har aldrig visat dumt beteende mot varandra från start så jag känner mig trygg. Känner många med vavvor och katter och hittills ingen med problem. Hoppas det går bra för er med! :-)

Sjuttan
2015-09-24 22:08
#3

Hos mig har det gått utmärkt.     

 Båda katterna är äldre o har levt även med min förra hund.                                                Det är så  kul att se rangordningen mellan de tre.  Äldste katten Sixten,  kastrerad hane   står överst.   När vavvan ligger i mitt knä  och  Sixten vill ha den platsen  hoppar han bara upp o  lägger sig  nästan på henne och tränger bort henne!       Och han blir extremt belåten.

På andra plats i rangordning  kommer vovven  Loppa.   Hon vaktar sin mat mot kissen Stina,   kastrerad honkatt.    Och när hon ser att  Stina är på väg att gå till mattes knä,   är hon kvick som en blixt  och snor platsen före Stina!

Stina  är lugn o fin  och älskar oss alla.  Kelar gärna med både  Sixten och Loppa  och  så med matte förstås.

Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: