Annons:
Etikettsäljes-köpes-erbjudes-efterlyses
Läst 2710 ggr
zakkris
6/15/15, 9:08 AM

Foderhund sökes

Min sambo vill ha en chi.
Så jag letar lite efter en foderhund i första hand, detta lite för att de ska gå bra med våran nuvarande blandras tik som är lite större.
Någon som vet foderhundar som kommer ut i slutet av sommaren eller till vintern?

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Katti
6/15/15, 9:13 AM
#1

Varför skulle det gå bättre med en foderhund än med en hund som ni äger?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

zakkris
6/15/15, 9:20 AM
#2

För att vi inte kan kosta på oss att köpa en chi då de är dyra att köpa in. Då kan man lika väl vara fodervärd och hjälpa kenneln.
Och jag vill inte höra kommentarer om pengar mer okej….

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

SuperLimm
6/15/15, 9:38 AM
#3

Enklast brukar vara att kontakta uppfödare och visa att man finns. Hälsa på olika uppfödare och hitta en ni trivs bra med och som även trivs med er. Det är inte många seriösa uppfödare som lämnar ut hundar på foder till vem som helst. De flesta uppfödare lämnar bara foder hundar till människor de känner och som bor i närheten. Så vill ni ha en foder hund bör ni börja med att träffa olika uppfödare :)

Mvh Linn

zakkris
6/15/15, 9:55 AM
#4

Det är iofs sant, dock tror jag inte de är så många uppfödare i närheten, men hittar man någon så kan man ju lära känna varandra tills hösten vintern kommer

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

SuperLimm
6/15/15, 1:56 PM
#5

Ja precis! Kolla skk.se och rasklubbens hemsida efter uppfödare i närheten! :) hittar du en väldigt trevlig uppfödare som bor lite längre bort kan det ju ändå vara värt resorna. Jag tycker det är superviktigt att man gillar uppfödaren och att man har ett liknande tänk när det gäller hundar och uppfostran då hunden ändå kommer att bo där 10 veckor minst vid 2-3 tillfällen. Jag skulle ha väldigt svårt att lämna bort min hund hos någon jag inte gillar :)

Mvh Linn

zakkris
6/15/15, 5:18 PM
#6

Jo men absolut är de så. Personkemin är otroligt viktig minst lika viktig som hundkemin och samma gäller uppfostran, uppfödaren ska ju hellst inte behandla hunden allt för annorlunda än jag själv gör det är ju inte bra för hunden. Får kolla runt lite :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Haku
7/6/15, 9:08 PM
#7

Jag har sett renrasiga chihuahuor för rimliga priser typ 10.000 och under det priset, är nog värt att samla på sig en slant för en hund. Men förstår också varför fodervärd kan vara ett alternativ gällande pengar har du kollat på blocket? dyker upp annonser där folk söker sånt ibland bara och ha koll. Har du kollat upp vad som gäller när man är fodervärd, man har ju inte lika mycket rättigheter som om man äger hunden 100 %

zakkris
7/7/15, 12:20 PM
#8

#7 Nä de håller jag med om, rättigheterna försvinner lite mer. Men för oss är de väldigt svårt att slänga ut 10. 000 bara sådär liksom. Jag jobbar timmar och sambon har räkningar som har halva hans lön. Så då är fodervärd ett bättre allternativ. Dessutom vill inte jag ha en valp utan gärna en äldre hund. Har dåliga erfarenheter av valptiden med den hunden vi har nu.
Plus att allt ska klaffa med henne med, och då ser jag det lättare med foderavtal, då kan man bryta de avtalet om de inte funkar mellan hundarna medan om jag köper en hund måste jag sälja den. Ser det som en enkel lösning där varken min hund lider i onödan samt den andre hunden.
Men vi har just nu satt lite paus på letandet då vi vill byta boende innan jul så då är de inte snällt mot en ny hund att komma in och sen byta boende, blir för mkt stress så vi väntar lite tills vi flyttat, om vi nu flyttar.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Haku
7/7/15, 1:28 PM
#9

#8 Många hundar är valpar när man är fodervärd :) men då vet jag

zakkris
7/7/15, 1:48 PM
#10

#9 Finns massor som är över året :) Iaf va ja hittat :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Haku
7/7/15, 3:25 PM
#11

#10 Ah, men dem flesta är redan från valp då uppfödare valt ut den till potentiellt bra avelsmaterial/utställning men att dem inte kan ha den hemma för dem redan har så många hundar :P

ChristineF
7/7/15, 6:20 PM
#12

Även om man blir fodervärd så bör man se till att ha pengar på ett konto om något händer, veterinärvård är fruktansvärt dyrt, inte alltid man kan delbetala och försäkring täcker långt ifrån allt. Det kan ju hända något direkt när ni fått hem hunden, vad gör ni då om det skulle kosta 10 000 tex? Vill inte vara negativ, men tänk på det. Lycka till med hundplanerna, det är en underbar ras!:-)

Haku
7/7/15, 6:23 PM
#13

#12 Så dyrt som veterinärvård kan hamna på tror jag få har hemma..

i mitt fall så är min hund försäkrad, och jag har alltid pengar med kontot men får inte mycket pengar har tur som har en mamma som älskar min hund och hon har bra med pengar och kan hjälpa i nödsituationer.

Annons:
zakkris
7/7/15, 7:24 PM
#14

#12 Min nuvarande hund är fullförsäkrad till 50 000 (det högsta jag kunde ta då hon är blandras) Och en självrisk på 1700. Sen så är det som så här att jag är mot att operera hundar osv om de är extremt sjuka, för jag ser att deras liv efter operationen skall vara lika bra som innan sjukdom vilket oftast inte är sanningen tyvärr. Vet att jag nu kommer få mycket påhopp, men de är den filosofin jag lever för, bara för att vi har veterinärvård så ska inte hunden lida för att vi vill ha dem kvar längre.
Så troligheten att mina veterinärkostnader skulle bli så höga i egna pengar tror jag inte kommer ske. Och om de nu skulle ske de så har jag familj som stöttar och så finns möjlighet till lån.
Och min tik som nu är 3år har aldrig varit sjuk. Hunden vi hade innan han hade aldrig varit sjuk heller under 9 års tid. Men honom fick vi ta bort av den anledningen att hans liv inte skulle vara värt det, hans liv skulle bestå av mediciner resten av livet och de är vi emot. Men inte ens där blev slutsumman så mycket. Då var endå veterinärkostnaderna uppe i 20 000, men tackvare försäkringen betalade vi ett par tusen bara.

Och sen i fodervärdsavtal så äger inte fodervärden hunden utan de vanligaste är att försäkring står på ägaren och jag står för mat osv. Iaf på de jag kollat på vilket är många.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

AnnaKarin
7/7/15, 7:29 PM
#15

Även om försäkringen står på ägaren så betalar fodervärden alla veterinärkostnader som inte har med parning/dräktighet/valpning att göra.  

Att ta en hund på foder för att det är lättare att lämna tillbaka den om det inte funkar med hunden man redan har är ett dåligt skäl att skaffa foderhund. Som ägare/uppfödare vill man att den hund man sätter ut på foder ska få ett permanent hem och inte bli en vandringspokal.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Haku
7/7/15, 8:21 PM
#16

#15 Sant det du säger om att dem som sätter ut hundar som foderhund vill att hunden ska ha ett permanent hem, det är ju tanken med det hela :)

#14 Självklart kan en hund leva ett bra liv efter en operation! det där beror på vad för operation det handlar om, vissa operationer är inte alls stora! du vet väl om att kastrering räknas som en operation? även svårt sjuka hundar kan opereras och senare bli fullt friska det är hela tanken med operationen. Innan en operation får man rådfråga med en veterinär i vissa fall säger veterinären att det är bättre att avliva då operationen inte är säker, men i annat fall förstår jag inte varför man skulle avliva.

ChristineF
7/7/15, 8:46 PM
#17

Jag har fått betala 5-6000 för att söva och dra tänder på min hund hund, ej avbetalning där och försäkringen täcker inte tandvård. Här är en tråd där ägare diskuterar betalning hos veterinären: http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=6080284 Men så länge man vet att man kan lösa det på något vis vid nödfall :-)

zakkris
7/8/15, 3:56 PM
#18

#15 de är klart de itne ska bli så, men ser du hellre att man köper en hund som sen kanske måste säljas igen. Den hunden jag har nu kommer alltid gå före den nya hunden så kommer inte de överens då är de den som får åka, jag lovade när jag köpte henne att hon aldrig skulle behöva ett nytt hem. Hon är så förstörd av uppfödare att hon idag är ett nervvrak vissa stunder. Jag skulle aldrig svika henne för en ny hund. Enda anledningen till att jag vill ha en till hund är för att jag älskar att tävla, och  min lilla nerviga tik tycker itne de är roligt, plus att som dubbel vallhund som hon är vill hon inte arbeta vid sidan om mig utan framför vilket minimerar sporterna. Så jag ska ha en tävlingkompis som fyller den kvoten hon inte gör, men de är fortfarande viktigt att hundar går ihop.
Hon går ihop med alla hundar, en kort stund, längre perioder är de bara vissa som funkar. Och det först märker man kanske efter 3-4 månader så därför vill jag ta fodervärdsavtal.

Förstår inte varför jag ens måste förklara detta, det är ett alternativ, det är så jag vill göra det för att de ska bli enkelt och smärtfritt för den andre hunden och min nuvarande. Ifrågasätt inte de beslut jag tar. Tack.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: