Annons:
Etikettfoder
Läst 4120 ggr
Mr Raja
2015-05-18 16:55

Tillväxt hos chihuahua (åldrar etc)

Hej. Hoppas jag lägger detta i rätt ämne. Jag skulle vilja veta lite om chihuahuavikter och hull, om det går bra? Jag har precis tagit mig an en akut omplacering på 8 mån. Han ska enligt förra ägaren vara både chihuahua (pappa) och kinesisk nakenhund (mamma). Liten och mager, vikten var 2,6 kg nu så jag gissar att han stannar där i höjd åtminstone. Han ser hemsk ut, jag skulle t o m säga undernärd, utan underhull och nästan helt naken. Han äter ALLT han får och lyckas få tag i så det är underligt att han är så knotig och tunn då tidigare ägaren påstår att han har haft fri tillgång till foder ( jag tror dem inte) Jag har ingen större erfarenhet av de raserna, speciellt inte chihuahua och tänkte att det är lika bra att försöka läsa på om båda. Småhundar kan jag mer om som sådana, har haft dvärgpinscher sen 2005. Dde kan också bli för tunna, speciellt tikar efter valpar, men har inte sett något liknande tidigare. Har pratat med veterinär för att få extra råd så här från början med foderbyte från Friskies som han fått till James will be Loved som jag hade hemma och han slukar… men samtidigt så vet jag ju inte om det kan vara normalt för tex chihuahua att vara extremt mager i denna ålder ? Har aldrig sett att nakenkineserna är det. Det vore snällt om nån tar sif för att berätta lite om er ras olika åldrar och lite sånt.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
sophiemadeleine
2015-05-18 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Till att börja med så vill jag säga att det är så fint att höra att du tagit hand om en omplacering som haft det dåligt! Har lite erfanenhet av det själv då jag för 3 år sedan tog över en liten Chihuahuakille, som då var ca 2,5 år. Han var allvarligt mager och hade knappt några muskler, han tillochmed vinglade bak när han gick :'( Tänderna var i katastrof skick med mycket tandsten, hela 7 tänder fick dras. Päls saknades på framförallt öron och svans. Vid 2,5 års ålder ska en Chihuahua ha nästintill full pälsväxt, men min lille kille (som är en långhårig Chihuahua) hade väldigt lite päls på öron och svans :( Detta pga näringsbrist. Resterande päls var matt och ganska tussig. Han var även svart i huden runt och i öronen, fanns även krustor. Under den matta pälsen var han extremt taggig i ryggraden, helt knotig och enligt veterinären så hade han inte överlevt mycket länge till :'( Tack och lov har han hämtat igen sig på dom här drygt 2 åren, och fått mycket fint hull och rejäla muskler :) Det blev en del veterinärbesök de första 2 månaderna. Har byggt upp hans självförtroende och social- samt lydnadstränat honom mycket, idag är han en välpälsad och glad harmonisk hund :) Ska väl inte säga att det har gått helt smärtfritt till dock, det var rätt jobbigt i början då han var så skör, rädd och osäker. Han tyckte det var jättejobbigt om någon ny kom t.ex, han skällde då väldigt upprivet och gick inte att få kontakt med. Men gäller att ha tålamod och använda sitt eget lugn och trygghet och föra över det på hunden. Idag skäller han faktiskt inte på nånting alls! :) Och från att ha varit väldigt osäker på människor, hundar, konstiga ljud och på att vara själv, så är han nu så himla lättsam och harmonisk. Brukar få höra att han är mer som en stor hund, typ Labrador :D Den sista april t.ex så sköt någon raketer typ 20 m ifrån där jag rastade honom och han bara kollade upp lite mot himlen och sen nosade vidare på backen:) det smällde på rätt bra.. :p Hundar som skäller på honom ignorerar han helt idag, förut hakade han på :) Och nya människor tycker han nu bara är spännande och hur roliga som helst :)! Så man ska aldrig ge upp helt enkelt :) Din lille kille är så gott som vuxen, Chihuahuan räknas som vuxen efter ca 8månader :) Dock lägger dom på sig lite mer i vikt i form av muskler och ev. hull under några månader till allt som oftast. Visst kan dom vara något taniga i den åldern, men de ska ju absolut inte vara undernärd. Jag köpte AD-pasta hos veterinären till min som han åt med god aptit de första månaderna. Det är små burkar med blötfoder med extra högt fettinnehåll :) Han lade på sig riktigt bra av det! Dagen jag hämtade min lillkille så hade jag med mig Royal Canin Chihuahuafoder som jag gav honom direkt i bilen, och gud som han åt, fick fylla på 2 gånger :( Och ändå var jag helt ny för honom då. hjärtskärande :( 💗 Men det kommer säkert gå jättebra för dig och din hund, vet ju inte om han har lika mycket i bagaget som min hade både fysiskt och psykiskt, men med mycket kärlek, träning och bra ledarskap kommer det bli jättebra! :) Före och efter bilder på min älskade lillkille, Man kan knappt tro att det är samma hund, hela hans personlighet och utstrålning har med tiden kommit fram :') Idag väger han 1,6 kg, på de översta bilderna vägde han betydligt mindre, trots sina då 2,5 år.

Medarbetare på Chihuahua

Mr Raja
2015-05-19 12:52
#2

#1 tack för det utförliga svaret. 😄 Menar du att han räknas som vuxen ur foderperspektiv alltså? För han beter sig då mer som en 6-7 månadersvalp och kissar som en tik ännu. På sina framben oc fötter dessutom, varenda gång! eftersom han har en rejäl "pistol" kulorna finns men är inte superstora ännu tycker jag. Min förra dp som inte finns längre hjulade då han kissade för att sprida det överallt och han var också liten 26 cm hög i snitt enligt domarna. Jag ställde ut. Ja jag ser verkligen skillnaden på din hund förr och nu. T o m med päls såg man kontor. Tänk dig min lille som ser ut som ett skelett som man trätt på en ballong… 😟 han har lite muskler det har han, och var heller inte uttorkad då jag fick honom i alla fall men jag fick veta att han inte drack ur vissa skålar och åt dåligt vilket alltså inte stämmer. Han har bara inte velat dricka och äta i bilburen som han fått sitta i mycket då de inte ville ha honom framme. Han stjäl nämligen mat. Ja herreminje… Så snacka om vilket jobb du har gjort. 😄 Fast jag hoppas såklart få det lättare då min jycke är yngre. Skällandet kan jag nog få jobba med men han verkar inte vara skällig i sig, mera osäker och har väldigt många säkerhetsbeteenden. Tex så skriker han av låtsassmärta om någon person han inte vill ska klappa honom eller lyfta. Mycket klipsk hund med andra ord, så träningen med det borde väl mest gå ut på att dela ut öronproppar till lugna personer som måste lära sig att inte visa rädsla när de klappar honom 😉 dessutom tycker jag faktiskt att han måste få skälla om det krävs, men inte tomskälla bara för att. Som det nu är så tänkte jag att hans dåliga vikt vs matvraksbeteendevfår bli prio ( och rutiner såklart) så min andra jycke har inte fått träffa honom ännu utan kommer hem om 3-4 dagar. Jag vill helst inte få in smittor men kan inte ha nån direkt hundkarantän ( ja jag vet att det låter överambitiöst och förvisso fånigt i mångas öron men det kan bli dyrt och skitjobbigt att chansa, med betoning på skit (som i bajs kring golven och sjuka hundar) men kan bara göra det jag kan rent prakiskt på så här kort varsel som han flyttade in. Men katterna måste han snabbt vänja sig vid och vice versa men det är enklare. Han är en vänlig själ och katterna tar det coolt. 😄 Igår ringde jag f.ö min veterinär och frågade om lite extragrejer, tex om kastrering. Det känns som att han borde börja lyfta på benet först åtminstone innan det blir av? Min andra jycke är också kastrerad men det gjordes först då han var 3 år pga kryptokid bror och lite annat. Tänkte ge denna lila gris en p-spruta först så jag ser om han är ok av det, har bara bra erfarenheter av det på redan stressade hanar. Nog om det. Jag hade redan ett par högkaloriburkar för hund och katt hemma som blev ett lyckat felköp men inte hills utan Eukanuba, som han får lite per dag då då jag inte vet om det kan bli flr mycket med det också utöver foderbyte. Jag tror han har lite stressmage ändå för bajset är gult fortfarande, så jag får se om det blir att balansera den sen. Tar en sak i taget. Som jag fattar det efter att ha googlat är ofta en chihuahua en ras som har problem just med bajseriet, de kan ofta återgå och börja göra sina behov inne pga kyla etc. Vet ej om det stämmer men kan tänka mig att det nog lätt blir så då hunden inte gör något ute vid 30 graders kyla. Avmaskning med Axilur påbörjades igårkväll efter att jag pratat med vetten. Kollar alltså inte med bajsprover till labb denna gång utan kör på med fem dagar och ångtvätt om det sker olyckor med nr 2 som det gjorde första dagen. Fast jag kollar bägge till hösten som vanligt då min andra jycke ör hopplös på att hitta äckel"godis" ute och därmed kan dra på sig parasiter. Jag har som sagt bara haft dvärgpinscher och mina har inte alls varit så lyhörda som denna lille palt, kanske kommer han att slippa inre konflikter pga instinkt då han åtminstone tillhör samma rasgrupp (sällskap) Sorry blev lite långt. Kom på en sak jag ville fråga. Varför var din lilla chihuahua så svart bara i öronen? Och vad menar du med krustor? Knutor eller ?

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

ChristineF
2015-05-19 16:20
#3

Hej! Vilken tur att han kom till dig! Bra att avmaska till att börja med och att du bytt till ett bättre foder. Du kan fortsätta ge valpfoder så länge det behöv. Jag gav samma märke länge. Min tik var tanig i den åldern, tror det är vanligt både pga tonårskroppen och att man inte börjat motionera så mycket än så muskler kommer ju snart! Min tik byggde på sig dom mest vid två-tre års ålder, även pälsen som var ännu senare. Den största hälsoskillnaden när det gäller mage/tarm, hull, muskler, päls, tänder och hud (plus inge rinn i ögonen) kom när jag bytte till färskfoder. Jag ger vom och hundemat valp i köttbulleform, smidigt och en hund som är mycket piggare, sundare och finare. Så det är ett tips! Även om james är ett bra val det med. Min tik har aldrig gjort inne pga kyla, jag har varit noga med att berömma och visa att man kan ha roligt i alla väder med hjälp av godis och lek :-)

ChristineF
2015-05-19 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Chica som "tonåring" och ca fyra år. Det har hänt lite i kroppen :-)

ChristineF
2015-05-19 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En nyare bild.

sophiemadeleine
2015-05-21 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2 Inga problem! :) Ja, alltså din hund räknas som vuxen nu. Sen kan ju säkert hundar liksom människor vara olika sent i mognad antar jag :) Vet du om tidigare ägare/uppfödare skött avmaskningen när han var valp? Men jättebra att du avmaskat honom och har kontakt med vetten! Om du ska kastrera honom så bör du nog göra det rätt snart, man hör ju mycket om att småhanar (och stora med för den delen) lätt kan börja markera inomhus när könsmognaden satt in, och det är lite dumt kanske om hormonerna hinner etsa sig för mycket i onödan. Tack och lov är min lillkille helt rumsren och skvättfri, med undantag de första veckorna jag hade honom, då han åt såna stora mängder mat/ vatten varpå han inte kunde kontrollera behoven. Kanske kombinerat med dålig rumsrenhetsträning, men jag berömde helt enkelt när han gjorde ute :) Har aldrig varit ett problem sedan dess, han är 100% säker att ha med sig till vänner, även om hundar finns i de hemmen :) Låter jättebra, är nog bra att fortsätta med högkalorifodret tills du tycker han fått fint hull :) och som ch4 tipsar om, färskfoder är nog det bästa man kan ge hunden, minimerar tandstensbildning och utan massa konstiga tillsatser :) dessutom rätt billigt till våra små faktiskt, då kilopriset är detsamma för både stora och små hundar :)! Ja, han var ju så benig och låg i sitt sätt, var svårt att klappa honom då det liksom bara var hårt och knotigt överallt :( Krustor är små sårskorpor, och det hade han runt öronen. Vet faktiskt inte varför han var så svart inuti öronen, troligen nån hormongrej kopplat till undernäringen :( Såhär fina är öronen nu :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Upp till toppen
Annons: