Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 3104 ggr
Vaargen
4/19/15, 12:01 AM

Motion "Farligt" för småhundar? = nej?

En person sa till mig att Chihuahuor inte tål mer än en halvtimme eller timmes promenad om man gav mer motion än så kunde dem få patella eller vad hon snackade om, stämmer detta?

Jag tycker det är väldigt individuellt vad hundar orkar med - OAVSETT storlek. Man ser ju vad sin hund orkar med bara för det är en specifik ras varför dra alla över en kam? min hund är en jack russell terrier väger knappt 6 kg men kräver massa motion och mental stimulering är ju från grunden tänkt för att klara att jaga långa dagar i skogen!  skulle jag säga att bara för att hon är en liten hund så ska hon inte ha mycket motion så skulle hon inte vara en glad hund, hon har oändlig energi hon är inte ens trött efter man sprungit med henne i en timma och då menar jag verkligen det hon orkar mer än vad jag gör.

Annons:
[HundochKatt]
4/19/15, 12:07 AM
#1

Det där tycker jag är en skröna. Min lilla pudel (toy/dvärg) hänger med på långa promenader och lösspring med Whippeten.

Tanjis
4/19/15, 12:10 AM
#2

Chihuahor behöver väldigt mycket motion för att stärka musklerna som i sin tur skyddar de små sköra benen så det är en myt att småungar behöver mindre motion, samma med att bara för att man har en stor hund kräver den massa motion, det är inte heller sant! Men alla hundar mår ju bra av motion så är det ju

AnnaKarin
4/19/15, 1:30 PM
#3

Mina chihuahuor är mer motionskrävande än de Curly Coated Retrievers jag haft. Det beror förstås hur man vänjer dem från början. Jag har fått höra att de bryter benen om de går 300 meter. Våra har alltid varit med i skogen, på golfbanan och på långpromenader. Det är klart att de inte får gå så långt åt gången som valpar men de är lätta att bara och man ser när det är dags att ta upp dom.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
4/19/15, 7:05 PM
#4

Nej, det stämmer inte. Patella luxation är ärftligt eller om hunden skadat sig ordentligt. Motion stabiliserar knät med musklerna runt leden. En frisk vuxen chihuahua som fått bygga upp kondition och muskler klarar att gå bra mycket längre. Jag har faktiskt aldrig lyckats få Chica att bli trött av promenad. Efter över en mil i rätt bra tempo så vill hon leka i trädgården och träna tricks. Men man behöver ju inte gå minst en timme långpromenad slaviskt varje dag, vi varierar träningen med massa annat, både fysiskt och psykiskt. Tex rallylydnad, viltspår, tricks, simning, dogparkour och miljöträning :-)

Upp till toppen
Annons: