Annons:
Etikettbeteende
Läst 2923 ggr
Siastassar
3/30/15, 10:31 PM

Att ha sin vavva lös?

Hej allihop! Imorn ska jag åka & titta på en valp på 10 veckor & min första fundering är hur funkar det för era små att vara lösa? Berätta gärna hur lätt/svårt det är för er att släppa dim i skogen eller tomten osv.

Annons:
molam
3/30/15, 10:47 PM
#1

Inte vavva har kompisar med vavva, men det beror väl på hund till hund hon har en vavva som går lös (hon har två Kull systrar) Funkar skitbra hon lärde sig direkt, men den andra är omöjlig att ha lös och dom är exakt lika gamla hon har haft dom lika länge och tränat att ha dom lös på exakt samma sätt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

sophiemadeleine
3/31/15, 5:13 AM
#2

Jag har min lös jämt, förutom där det är mycket trafik pga av säkerhetsskäl :) På motionsslingor osv kallar jag in honom om någon kommer bakifrån eller framifrån, alternativt har honom fot. På gården sköter han sig själv, han bryr sig inte om passerande hundar/människor/bilar utan kollar bara:) Dock skulle han varna oss om någon okänd kom in på gården, vilket de ska. Vi har inte staket men han vet ändå vart han får vara / inte får vara. Kanske är lite individuellt hur mycket träning som krävs från hund till hund, men handlar nog allra mest om hur hunden ser på sin ledare, och att man framförallt är det :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
3/31/15, 8:56 AM
#3

Kul! :-) Chica är ofta lös på promenaden, dock inte i stan eller när det är mörkt. De är små och rovdjur finns. Man bör även ha koll lite uppåt om man vet att det finns rovfåglar. Men om hunden håller sig i din närhet är det ju rätt lugnt. Chica är jätteduktig och har koll på mig. Vi har tränat mycket inkallning och kontakt. Det är ett livslångt tränande så har alltid godis med för att belöna. Vid människomöte kallar jag in och hon går fot, vid möte med hund eller häst så kopplar jag. Viktigt att träna i långlina innan man börjar utan, det är lag på att ha hunden kopplat eller lös nära så den inte stör vilt som får ungar under vår och sommar. Viktigt övriga året och för mötande människor och hundar också såklart.

Siastassar
4/1/15, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 låter helt fantastiskt! Rena drömmen. :) Ja godis är ju bra att alltid ha i fickan #3. De måste ju få veta när de är riktigt duktiga. Det här med rovdjur skrämmer mig lite :( Men man får hålla uppsikt som du sa. Naturligtvis kunde jag inte motstå så sen igår kväll kom vi hem med en liten Jax. Han har aldrig sett katter förr men oj så orädd & nyfiken en pojk på 1032 gram kan vara. Lilla älsklingen. Hur löste ni det första natten förresten? Jax ligger på min arm nu & jag kommer inte tordas sova med honom så. Får snart sätta ner honom till sin lilla igloo. Visar. Här en bild på väg hem. Min löwchen & Jax samsades i mitt knä 24 mil hem.

ChristineF
4/1/15, 3:01 PM
#5

Jättesöt, grattis!
Jo, det är läskigt med rovdjur/rovfåglar, men har man bra inkallning och kontakt så hunden håller sig nära så är chansen mycket mycket liten. Ett liv i koppel överallt är ett rätt trist hundliv tycker jag, så helt klart värt att träna ordentligt! :-)

Hur gick första natten?
Chica sov lugnt i sin bädd hela första natten, på morgonen var hon inte i bädden utan i husses strumplåda under sängen, hihi!

sophiemadeleine
4/1/15, 6:07 PM
#6

Åh, vilken sötnos! :D Ja han är en härlig liten gosse, han har liksom ett väldigt försynt sätt, är jag ute med honom på gården och gör något, så väntar han alltid på ett kommando innan han tar egna initiativ och nosar omkring :)! Samma om han vill komma upp i soffan, han vill alltid ha ögonkontakt och ett "varsågod" innan han skuttar upp :) Ni kommer säkert lyckas finfint med lille Jax! :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
[Sthlmshundarna]
4/5/15, 12:04 AM
#7

Min är också lös jämnt, korsning vavva/ccd. Börja träna inkallning direkt så blir det mycket lättare :)

Upp till toppen
Annons: