Annons:
Etiketthälsa
Läst 1399 ggr
Cam88
2015-03-19 09:50

Vilka ben är godkända?

Vår chihuahua vill absolut inte äta färska ben och därför undrar jag vilka "torra" ben man kan ge henne som är bra?  Står man där och tittar i djuraffären så blir man så förvirrad för där finns ju så många…

Tacksam för hjälp

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Grace2009
2015-03-19 10:04
#1

Om du vill ge något så naturligt som möjligt, men ändå inte vanliga ben, kanske horn kan vara något? http://www.tuggmastaren.se/hundgodis-tugg-kategorier/tugghorn-kronhjort-dovhjort/ Här kan man köpa, men längst ner står även lite info om tugghorn och hur man väljer ett bra.

Cam88
2015-03-19 10:12
#2

Tack så mycket :) Jag ska prova ett sånt!

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2015-03-19 12:45
#3

Jag tycker torkade ben kan vara lite läskigt, blir flisor precis som med kokta. Och de vanliga vita hudbenen har jag hört mycket skit om, särskilt de från Asien. Långa transporter, dålig djurhållning och giftiga tillsatser.
Jag kan köpa hudben hos Animail om jag kollar så de kommer från bra land, t.ex. finns det med älgskinn härifrån och från Sydamerika finns ett märkte som heter Prime Hide som är utan tillsatser och kommer från djur som betar fritt.

Jag brukar annars ge torkade djurdelar som för vavvor ofta brukar hålla länge, som tuggben! T.ex. oxsena/nötsena (granngården brukar ha) är jättesmidigt, det luktar inte så mycket heller. Grisöra och oxöra är också bra, är de för stora kan man dela de. Finns också strimlade grisöron på påse att köpa. Lammöron och lammflätor är perfekt vavva-size. Pommys och Naturligt hundtugg är två märken. Jag köper bara torkade (ej rökta!) svenska djurdelar! :-)

Cam88
2015-03-22 12:11
#4

Tack så mycket ch4 för bra tips, jag har faktiskt köpt älgskinn från animail för hon rör inte hornet jag köpte!

Medarbetare på Chihuahua

Wellcraft
2015-03-22 18:15
#5

Kycklinglår & vingar är jättebra. Självklart råa och omörade.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Caesars_matte
2015-03-24 07:16
#6

Fågel ska man väl inte ge hundar? Eller är jag ute o cyklar? Köpte märgben på Ica, det har funkat bra förut. Men se lille Sixten har lyckats bita loss långa flisor ur dem, så nu blir det inga mer såna…

Annons:
Wellcraft
2015-03-24 07:18
#7

#6 Ja du är ute och cyklar. Gammal förlegad myt, som råa är kycklingben nog de mest ofarligt - iaf de bästa nybörjarbenen.
Märgben skulle jag inte ens ta i med tång, bärande ben kan dock vara riktigt farliga.
För hårda flisor (spec om det är tillagat) som kan riva upp invärtes och hundar som tuggar märgben har i majoritetsfall katastrofala, fula tänder - dvs nedslipade. Jag har även varit med om hela märgben som fastnat kring käke och nos på obehagliga vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: