Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 3728 ggr
hhejlollo
3/15/15, 12:24 PM

Teacup

Finns det någon kennel i Sverige som föder upp teacup chihuahuor? 😂

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
hhejlollo
3/15/15, 12:26 PM
#1

Jag är medveten om att dom inte är friskt avlade, jag vill bara se bilder då jag hört flera prata om dom! 🙂

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

sophiemadeleine
3/15/15, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

# jag tror inte att vi har kennlar i sverige som avlar fram såkallade "teacups", utan jag tror (och hoppas) att man sätter viktigare saker som bra mentalitet, sundhet och exteriör som prioriteringar :) däremot har jag sett några privatuppfödare som verkar para de allra minsta (även små små tikar) :(.. vilket är helt galet då man äventyrar deras liv vid valpning .. ingen seriös uppfödning, där tänker man nog bara på pengar och inget annat.. men, det händer ju att det kommer till någon enstaka liten mini-vavvavalp hos seriösa kennlar, men då oftast bara någon i kullen och mer sällan. har man tur är den helt frisk och lika pigg som de andra syskonen :) har själv en väldigt liten hane, dock blev det bara så av en slump. han väger 1,6kg och är ungefär kilot mindre än de flesta andra vuxna chihuahuorna. han är som tur är helt frisk och pigg, upplever honom inte skör alls utan vi tränar lydnad och lite annat, och han har aldrig skadat sig :) han ser ut såhär:)

Medarbetare på Chihuahua

hhejlollo
3/15/15, 3:53 PM
#3

Håller med dig helt och hållet! Jag försökte söka på internet men hittade inget riktigt, därav min fråga här. Jag är själv uppfödare, dock inte av vavvor, men tycker det gäller alla djur när det kommer till storlekar att dom ska hållas inom den storlek som standarden säger. Hälsan är ju det absolut viktigaste! 

Jag skulle själv aldrig köpa djur som är framavlade så, för mig är det friska "standard"djur som gäller!

Åh så söt han är! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

sophiemadeleine
3/16/15, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

precis :) förstår att du funderar på det, i usa t.ex verkar många kennlar avla för att få fram så små chi's som möjligt utan att ens verka tycka det är konstigt alls, och skyltar gärna med att de har "teacup"-valpar. känns så oseriöst :( visst är dom superpluttiga och söta, men dom kan nog bli rätt klena och ha större chans att få diverse problem med organ, blodsockerfall osv. en vuxenvikt under 1kg tycker jag är rätt extremt, och att 500g accepteras i rasstandarden kan jag egentligen tycka är rätt konstigt, känns som att en sån yttepytte inte borde vara helt hälsosam? sen med tanke på hur extremt ovanligt det är så blir det nästan ännu konstigare :p blir dom små av naturen trots avel på hundar av lämplig storlek/mentalitet/exteriör så är det en sak tycker jag, men att sträva efter att få dom supersmå känns inte bra. :( men för den sakens skull så tycker jag inte man bör avla på för stora föräldradjur heller, utan lagom är ju bäst som alltid :)! ja, han är allt ett litet sockerströ :D eftersom du efterlyste bilder, här ser man hur mini han är min lille plutt, riktigt dålig bild men en tjejhandske funkar bra som täcke :D hehe.

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
3/16/15, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

och en till! :) (obligatoriskt data-mys med hundvakten (min mammas sambo) längst ner till vänster! haha :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
3/16/15, 2:44 PM
#6

Bra svarat av sophiemadeleine och söta bilder! :-)

Tillägg: Det finns faktiskt inte någon rasstandard hos någon ras som innehåller ordet "Teacup". Det är ett påhittat ord från oseriösa (ofta okunniga) uppfödare/valpfabriker som avlar småhundar (både renras och blandras) . Ordet uppkom när man kunde sätta den lilla valpen i en tekopp. Men en valp växer ju olika fort, så ofta brukar köparen bli besviken när teacupen inte längre är pytteliten som färdigvuxen. De borde ju faktiskt bli glada av att den växte till sig, eftersom de som inte gör det oftast inte lever så länge…
Pyttevalpar från normalstora föräldrar med normalstora syskon brukar vara minst lika pigga som syskonen och få ett lika sunt liv men jag upplever ändå att det i vissa fall är den minsta som är svagast och t.ex. vattenskalle är inte ovanligt bland dessa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: