Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1903 ggr
Caesars_matte
2015-02-16 08:29

Vaktig

Nu har jag upptäckt ett nytt beteende hos min lilla gris. Han har börjat vakta mig. Om min man närmar sig för att kramas eller pussas så försöker han bita min man. Sitter vi i soffan vill han bitas i ansiktet. Kramade min dotter i sängen och då gick han efter hennes hår och bet och drog. Jag hanterar honom så som jag lärt mig att stoppa bitattacker i ansiktet när han var valp; tar tag i kinden med fingertopparna och nyper till honom samtidigt som jag trycker ner honom och säger ett bestämt NEJ. Men han slutar inte med detta vaktande. Andra tips?

Annons:
ChristineF
2015-02-16 12:37
#1

Vad jobbigt! Jag skulle bestämt, men lugnt sätta ner honom på golvet när han visar tecken på att bli otrevlig, helst att han ska hoppa ner själv när ni säger till om det inte är för högt. Han får helt enkelt inte vara med om han håller på så. Även om man självklart blir arg så kan det vara osäkert beteende och det kan bli värre av att säga till på skarpen. Min brorsas hund bet ordentligt pga osäkerhet, tidigare ägare hade varit fysiska mot honom vilket gjorde att han gick till försvar snabbt om man kom för nära. Tvinga aldrig hunden att bli lyft eller så. Försök att inte bli rädda eller arga, det är A och O. Om ni visar känslor så vinner han på det, var kall och ignorera/putta undan honom och kramas vidare med familjemedlemmen! :-) Men låt alla i familjen vara med och ge mat, träna tricks/hundsport/hjärngympa och hålla kopplet. Det är jätteviktigt så han får bättre relation med dessa! Det är en enmanshund säger många, men jag skulle aldrig acceptera sånt beteende. Dessutom mår hundar inte bra av att känna på det viset heller :-/ Glöm inte belöna när han är trevlig.
Hoppas det löser sig! :-)

Caesars_matte
2015-02-18 14:42
#2

Tack för tipset! Han är "allas" hund, det har vi varit tydliga med från start, men jag verkar ändå vara flockledaren, för han tyr sig mest till mig.

Vi jobbar vidare :)

sophiemadeleine
2015-02-19 05:32
#3

Vet ju inte hur han är i övrigt, men lille Caesar tycker nog att han är flockledare just nu, en undergiven hund är ju just undergiven kring ledaren. När han vaktar dig på det sättet skulle jag säga att han tycker sig stå överst. Ett tips är att du "lägger beslag" på t.ex området i och runt soffan med hjälp av kroppsspråket, (blockera vägen/gå emot) se till att han uppfattar budskapet och förhoppningsvis avvaktar, och därefter bjuder du in familjemedlemmar i soffan. Försöker han ändå gå fram och hoppa upp så korrigera genom att kommunicera, helst med så lite muntliga ljud som möjligt. Kroppsspråket och dess signaler har mer effekt än ord. Om han hinner nafsa/bita, försök att inte göra några häftiga rörelser/ryck, det sänder ut vibbar som när hans självhävdelse. Var istället stilla med exempelvis handen tills han "inte riktigt vet vart han ska ta vägen" :) Vänta ut med ett bestämt, men lugnt kroppsspråk. Häftiga ryck gör det nog värre samt att det taggar hunden. Det sänder ju ut en osäker/rädd energi. Och som ch4 skriver, bli inte frustrerad/arg om något negativt inträffar, bli istället riktigt auktoritär samt korrigera -sen fullfölj. Se alltså till att han helt kommer i rätt sinnesstämning (avslappning och acceptans) efter korrigering, då har det gått in :) En annan sak som är viktig är att bekomma hunden, alltså säga ifrån direkt när ni ser de små signaler han sänder ut precis innan han biter/går till "attack". Det är då man kan inverka och korrigera beteendet som bäst. Och somsagt är det bäst att han hoppar ner själv på ditt kommando ifall han är i soffan, och går och lägger sig för att helt underkasta sig, t.ex i sin bädd. Det vore nog bra att vara extra noga med att han inte själv väljer när han ska hoppa upp i soffan osv, tills ni fått bukt med problemet och tillsammans sett till att han är lägst i rang. Jag tror på er, det fixar ni! :)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: