Annons:
Etikettchihuahua
Läst 9952 ggr
tro&tvivel
2015-01-31 16:27

färger

Vilka färger finns det på chihuahuor?

Annons:
AnnaKarin
2015-02-01 12:56
#1

I stort sett alla.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2015-02-01 19:34
#2

Som sagt ovan, nästan alla! Alla färger/teckningar är godkända förutom merle som egentligen är en genetisk avvikelse.
Exempel på färger: Svart, vit,  creme, röd, choklad, lavendel, aprikos, blå, blå fawn, sobel, rödsobel, particolour, viltfärg, fawn m.m… 

Teckningar/mönster: Enfärgad, vita tecken, tantecken (t.ex. black and tan), brindle, mask (t.ex. svart mask) m.m…

[AnimeV4]
2016-01-03 00:07
#3

Jag är jättesugen på en beige/cremefärgad med vita tecken i bland annat pannan. Vad heter det på hundspråk? Låter man oseriös i en uppfödares öron om man absolut vill ha de här färgerna/liknande, eller är det okej med önskemål? Det spelar inte jättestor roll med färgen, men vissa vill jag verkligen inte ha. Vad göra? 🤔

ChristineF
2016-01-03 10:11
#4

#3 Creme med vita tecken heter det, men ibland kan andra färger se ut som creme t.ex. sobel eller blue fawn. Tycker man ska leta efter en seriös kennel med en trevlig hjälpsam uppfödare och en valp som är pigg och frisk först och främst. Men förstår känslan, har också favoritfärger. Men om en kennel får en kull där valparna är lika härliga så ser jag inget dumt i att önska valp efter utseende :-)

Marieangelica
2016-01-03 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tycker inte det verkar oseriöst att man berättar om sin favoritteckning till uppfödaren. Många har nog favoritfärger eller önskemål om färg. Däremot måste fokuset ligga på att det är en bra erfaren kennel med bra sunda chihuahuoraor, bra värderingar, erfarenhet osv osv. Jag beskrev för min uppfödare mina önskemål kring kön, träning, utställning, hårlag och teckning (min uppfödare frågade om eventuella önskemål kring hår och färg) och hade turen att det föddes just en vit creme hane, som var min favoritteckning! Mitt råd är att berätta så mycket du kan för uppfödaren men låt inte färgval vinna över ditt förnuft. :-) (Bifogar en bild på min lilla kille ☺️🐶)

[AnimeV4]
2016-01-03 22:27
#6

#4 och #5 Absolut! Jag tänker såklart gå på de viktigaste faktorerna, för det kommer ju säkert inte att spela någon roll ju mer tiden går oavsett färg, men jag ser en sån hund som #5 bifogade framför mig. Görsöt! 😍

Kikade lite på denna länken igår: http://deeanna19.tripod.com/chihuahuacolors/index.html och fastnade för red, chocolate med mycket vitt, första fawnbilden och parti-color. Känner att i stort sett vilken färg som helst är jättefin med mycket vitt med, men i stil med din bild #5 är favoriten! Skulle kunna tänka mig de andra färgerna också förutom merle då den inte är sund, medan jag tycker mindre om svart och black and tan, men ändå skulle kunna ha de färgerna. Härligt att jag inte behöver känna mig lika kräsen längre! 😃

Är det samma sak i hunduppfödning som i marsvinsuppfödning att många satsar på olika färger och teckningar? Jag satt nämligen och kikade runt lite på kullar på köpahund.se för att kika efter uppfödares hundar, tidigare kullar, kullplaner och även inavelsgraden. Jag behöver lära mig mycket mer för att kunna avgöra vad som gör det bra och dåligt, känner jag.

Annons:
[1990]2
2016-01-30 01:59
#7

Det här med tecken när hunden är valp kan ju dock ändras otroligt mycket. Min vovve hade ett vitt tecken på huvudet när han var valp som var väldigt utmärkande, nu är den borta (han är 2år).

Upp till toppen
Annons: