Annons:
Etikettfoder
Läst 2908 ggr
OneSound
2015-01-21 11:16

Valpfoder eller vuxenfoder?

Hej! Min chihuahua (ev. korsning) på snart tio månader tänkte jag byta foder till. Men ska hon äta valpfoder eller vuxenfoder? Kommer antingen byta till färskfoder eller Acana, om det spelar någon roll. Just nu så vill hon inte gå ute länge alls pga kylan, men kan busa lite inomhus. Dock inte särskilt aktiv, favoritaktiviteten är att mysa/sova.

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
ChristineF
2015-01-21 13:14
#1

Beror på hur hon är i kroppen, valpfoder i torrfoder har jag inte så bra koll på, men uppfattar det som att man bör ge vuxenfoder från ca ett år så länge inte hunden har svårt att hålla hullet uppe normalt. Jag ger Chica färskfoder VoH valp (tre köttbullar om dagen), hon blev rekommenderad valpfodret eftersom det innehåller mer protein och lite mindre fett vilket är bra för henne när hon är kastrerad. Hon håller bra hull och muskler på det. Vom og hundemat har en grupp på facebook där man kan fråga vilken sort som passar ens hund bäst! :-) Det bästa jag gjort att byta till färskfoder, innan hade jag en nedstämd illamående hund som ibland gömde sig när middagen serverades, nu står hon och väntar med viftande svans och kräks aldrig längre. Hon verkar gilla det mer och mer, till skillnad från torrfodersorter som hon lessande på efter ett tag.

ChristineF
2015-01-21 13:17
#2

Ett tips är att skaffa bra tass-skydd om hon fryser, är viktigt med motion och miljöträning året runt både för muskler, hjärna och tarmar/mage :-) Jag köpte mina hos "Cherstin Carelius Hund tillbehör" på facebook, sitter kvar hela promenixen!

OneSound
2015-01-21 17:32
#3

Tack för toppen svar som vanligt! :) Hon är lite smal tycker jag. Är inte direkt glad i sitt nuvarande foder. Tror hon kan må lite illa hon med. Blir mest troligen färskfoder för hennes del, sambon vill hellre ha torr för enkelheten men tror hon skulle må bättre på färskfoder. Ja har kollat lite efter nåt bra par, ska kika på den du skrev :)

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
2015-01-21 18:01
#4

Så lite så :) Ja, tycker det verkar vara många hundar som har lite lättare magkatarr av torrfoder, blir en ond cirkel.. De gillar inte fodret (det är starkt och inte så naturligt att bryta ner), äter dåligt, magen tom och så mår de illa och vill ännu mindre ha maten. Färskfoder är mumsigt och milt/naturligt.
Tror din sambo kommer tycka det är enklare än han trodde, tina nästa dags köttbullar i en liten burk i kylen. Ge hälften på morgonen och resten till middag. Lägg i nya köttbullar i burken. 👍
Ja, det är jättesvårt att hitta bra dojjor till hundar, men dessa är toppen!!

OneSound
2015-01-22 11:13
#5

Åh stackarna, förstår precis hur jobbigt det är. Blir definitivt färskfoder för Kyra :) Ja det låter faktiskt inne jobbigt alls! Tror han kan klara av det också haha. Kommer beställa åt henne imorgon faktiskt, hon verkade ha annat intressant också :D

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
2015-01-23 14:57
#6

Vad kul, uppdatera gärna om både foder och tasskydden! :)

Annons:
AnnaKarin
2015-01-24 15:06
#7

Jag har fyra vavvor mellan 1 och 8 år och de äter Vom og Hundemats valpfoder alla fyra. Lätta att hålla i bra hull, blanka fina pälsar. Får beröm varje gång vi är till veterinären för att hundarna är i så bra kondition.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

OneSound
2015-01-27 13:12
#8

#6 Givetvis! :) #7 Det låter ju bra. Hur mycket brukar du ge dina? :) Har börjat vänja Kyra vid Musch valpfoder nu. Hon verkar tycka det är okej, inte någon sensation precis. Men hon äter åtminstone upp en bulle! Tänkte testa ge 1.5 bulle ikväll och se om hon äter upp. Bajset har ändrat sig lite, typ mer vitt eller hur man ska säga. Men i övrigt bra. Tror det blivit lite mindre faktiskt! Hoppas på att hon får lite mer päls också, då hon är lite tunnhårig på öron, huvud och kring ljumskar. So far so good! Ps. Tasskydd på väg ;) ds.

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
2015-01-27 17:00
#9

Härligt, upplever att aptiten ökar ju mer de får färskfoder regelbundet :-) Det vita i bajset är pga ben, så ser vargspillning ut :-D

AnnaKarin
2015-01-27 20:31
#10

Jag ger mina 50-60 g per dag. Den, förhoppningsvis, dräktiga tiken får lite mer och det kommer jag att öka på allteftersom.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

OneSound
2015-01-28 12:57
#11

#9 Hoppas på det för hon äter så lite. Tycker hon blivit lite för tunn nu också :/ Hos uppfödaren som hon bodde hos till 6 månaders ålder hade doggy jr framme hela dagen. Det är de jag byter ifrån.

Tyvärr åt hon endast lite grann av färskfodret igår kväll, trots att det fick vara framme under natten (hon tycker om att äta på natten). Får hoppas att det blir mer längre fram.

Fick tossorna idag! Så stolt över min lilla tjej! Hon klarade utan problem att ha dom ut på en kissning. Bara kortkort men duktig ändå.

Ingen träning innan, hon vänjer sig otroligt fort vid plagg, och lite "kliva-över-linan" gång först innan hon gick helt normalt. Godis som muta såklart ;)

#10 Okej tack! Ska väga de hon äter och jämföra, känns som hon äter så otroligt lite. Väger ändå 2.8, kanske 3 kg nu.

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
2015-01-28 13:10
#12

Hihi kliva-över-linan, bra beskrivning på de går i början! 😃
Hoppas hon äter mer snart, bara att öka på mängden om hon behöver det, alla hundar är olika. Prova lägg upp mat (viktigt att mosa ut bullarna tycker Chica) och gå ut på promenad. Sätt henne utanför dörren och säg varsågod glatt och skicka in henne. Brukar trigga aptiten!  Om hon verkligen inte gillar det efter ett tag så skulle jag prova VoH. Upplever att de som inte gillar Musch gillar VoH och tvärtom! :-) Jag ger ca 60g per dag till min kastrerade tik.

OneSound
2015-01-29 09:52
#13

Hehe 😃

Tyvärr åt hon inte alls av färskfodret igår :( Testade ditt tips men nej, hon ville inte ha.

Får nog ta och fortsätta försöka med resten av påsen och om de inte funkar får jag testa VoH. 

Annars får jag testa ett torrfoder :/

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
OneSound
2015-01-29 09:54
#14

Förresten bajsar hon lite typ geléliknande i natt. Vanligt bajs också. Men de har hänt kanske två gånger förut. Kanske har hon något problem med magen? Läste att om det inte hände ofta var det nog ingen fara, men nu börjar jag undra.

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
2015-01-29 13:49
#15

Det kan ju ta ett tag för magen att vänja sig, kan också vara något annat hon ätit t.ex. hittat något ute eller godis. Eller så är det fodret. Svårt att säga! Hoppas hon gillar och funkar på något färskfoder, finns ju lite olika varianter att prova i VoH också :-)

OneSound
2015-02-09 15:35
#16

Ja hon vill inte äta MUSCH iallafall :/ Om någon bor i Gävle så skänks de bort om någon vill ha.

Funderar på att det är värt att försöka med annat färskfoder, hon är så smal nu. Nu har min mamma märkt det också, så hon måste ha gått ner i vikt.
Så Kyra måste ha något riktigt gott foder eller riktigt fett, för hon vill tyvärr inte äta mycket alls.
Dock slinker godis, köttfärs och liknande ner. Men när hon är mätt så äter hon inte mer. Försöker ge sånt efter hon ätit sin mat, men funkar ju inte när hon vägrar att äta. Då kan hon gå en hel dag utan att äta (maten står framme) och sen på kvällen/natten äter hon.
Blir mer och mer orolig för lilla räkan. Hon är väldigt slank. Ryggraden känns liksom vass mot handflatan, revbenen känns utan svårigheter samt höftbenen. Det finns ju sunt slank, men nu har hon nog passerat de.

Aut viam inveniam aut faciam

AnnaKarin
2015-02-09 16:07
#17

Ge inget godis, köttfärs och sånt, bara  hennes mat. En klick köttfärs är som ett mål mat för en Chihuahua så det blir hon mätt av..

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

OneSound
2015-02-09 16:12
#18

Men hon verkar må illa av maten hon har nu, så känns elakt att bara ge det :/ Hon brukar äta ca 1 dl torrfoder de gånger hon vill äta. Eller menade du bara ge färskfodret? För hon vägrar verkligen äta det nu. Kräsen vovve tyvärr. Tror hon tröttnar på att äta samma eller något.

Aut viam inveniam aut faciam

AnnaKarin
2015-02-09 16:40
#19

Äter hon bra av torrfoder så ge henne ett bra sånt så behöver ni inte vara oroliga för att hon inte äter. Har du provat något annat färskfoder än Mush? Vill Du att hon ska äta färskfoder så ge henne det men bara det. Ta bort maten om hon inte äter och sätt ner den efter några timmar igen. Truga inte. Ser hon bra ut i munnen? Inga lösa/sneda tänder som gör ont när hon äter?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2015-02-09 20:01
#20

Vad tråkigt, se till att hon får i sig någon mat och prova sen ge henne VoH (börja med puppy). Det är rätt stor skillnad mellan sorterna så de flesta hittar någon som passar. De har en sort som är känd för att smaka väldigt bra, vet dock inte riktigt vilken. Finns en vom og hundemat facebook grupp :-)

Annons:
OneSound
2015-02-15 15:40
#21

Hon äter inte bra av torrfoder. Kan gå en hel dag utan intresse av maten. Tror hon tyvärr inte vill äta när hon är själv, tex om jag är i vardagsrummet (maten står i köket oftast). Endast testat Musch. Funderar på att testa VoH eller något sådant också. Jag vill att hon ska äta färskfoder pga hälsan men samtidigt är det smidigare med torrfoder. Så kommer låta henne välja det hon föredrar. Vad jag kan se så ser hon bra ut. Funderar på att ta henne till veterinären pga kvarkningar eller liknande, så kan kolla munnen då med. #20 Har låtit henne äta vanliga fodret nu ett tag, så ska köpa hem en korv VoH puppy och testa. Om det inte passar fröken så ska jag höra mig för i den där gruppen :) Tack för att ni bryr er om min lilla Kyra ♡

Aut viam inveniam aut faciam

Upp till toppen
Annons: