Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 2274 ggr
ClaudiaBarbosa
11/28/14, 3:23 PM

Skaffa valp?

Ok nu ha jag varit utan hund i fyra år! Jag klarar inte detta mer jag har haft hund hemma sen födelsen de senaste fyra år ha jag känt mig ensam även om jag har pojkvän och vänner men det fattas något. 😕

Jag fundera mellan två olika raser och har funderat nu i flera månader haha en av raserna är självklart chihuahua och den andra är mops så jag har lite frågor till er chihuahua ägare 

1) Tik eller hane? hela mitt liv ha jag bara haft tik men alla de var kastrerad så vet inte någonting om löpningar och sånt. Hanar jag har aldrig haft så är det stora skillnader mellan dem alltså tik och hane?

2) Hälsan? jag vet att de brukar vara väldigt känsliga och så men händer det ofta att ni behöver åka till akuten med dem?  

3) Hur dyrt är det att ha en chihuahua? inte så att jag tänker så värst mycket på det just nu då jag bor fortfarande hos min mamma men snart kommer jag flytta o då måste jag planera allting på det rätta sättet därför skulle vara bra att veta om hur mycket går det på en chihuahua per år 🙂

Annons:
ChristineF
11/28/14, 6:05 PM
#1

1. Jag föredrar ju tik, klickar bättre då jag tycker de är lättare att träna med, bättre koncentration, lite mer listiga/självständiga, dock kan det vara negativt ibland eftersom de känner av ens humör och hittar på bus ibland ;-) Löp brukar inte vara något problem, men vissa blir trötta eller skendräktiga. Min tik mådde bra och höll sig ren, förutom att hon matvägrade och vart då seg. Kastrerade henne pga det, undvika livmodersinfl. och hanhundar i släkten och på kurs m.m.. Upplever hanar mer dumglada, tänker mer på revirpink och är inte ovanligt att små hanar har svårt att låta bli även inne. Fördelar är att de är showiga på t.ex. tävling, ofta väldigt fina i kroppen och enklare på nåt vis. :-) Men inget går ju upp mot en mysig torr tikmage, hihi :-D Det får man nog känna efter själv, bäst är nog att gå efter individ och inte kön.! 2. Det är en frisk ras, men det är viktigt att man väljer valp noga. Kolla bakåt i stamtavlan. Kolla knäna vid ett år och borsta tänderna var dag så slipper man de mesta tandproblem. Ibland kan ett par envisa valptänder behövs dras. Viktigt att hålla rent då småhundar har trångt i munnen, man vill inte ha tandlossning. borsta, ge ben och bra foder utan tillsatser/spannmål (färsk eller barf tex). Annars är rasen frisk så länge de får bygga muskler och kondition, men unvika höjder/fall. Jag har hittills inte behövt åka in akut *peppar peppar* Avel är däremot riskfyllt då kejsarsnitt och andra komplikationer är rätt vanligt tyvärr. Men är man intresserad finns kurs och böcker för att samla viktig kunskap :-) 3. Det varierar såklart. Jag betalar ca strax under 2000kr försäkring per år, mat typ 75kr i månaden (VoH) och sen tillkommer ju lite för godis, koppel/täcke eller leksaker ibland. :-) Dyr i inköp, men billig i drift brukar man säga om man jämför med hur mkt stora hundar äter. Dock behöver man ju alltid ha lite om nåt skulle hända.

sophiemadeleine
11/28/14, 6:27 PM
#2

Tik eller hane är nog en smaksak, själv har jag en liten hane :) Man ser och hör tyvär rätt ofta att hanarna är "hopplösa" att få rumsrena och "skvättfria", men själv upplever jag det inte alls så med min, men det beror nog på hur man tränar (och belönar), samt hur mycket :) Även hur hunden ser på dig. Som tur är revirmarkerar min kille nästan aldrig vid promenader:), så det är verkligen skönt med honom :) De är ju såklart ömtåligare än större hundar så det bör man ju ha i åtanke, men jag kan själv inte tycka att min lillkille har sämre hälsa än någon annan hund. Kostnaden blir nog ungefär lika som för vilken hund somhelst, ibland kan foderkostnaden bli mindre beroende på vilket foder man ger, t.ex Royal Canin har ju dyrare kilopris för mindre hundar, så där blir kostnaden densamma som för övriga raser. Ger du däremot färskfoder så kan man faktiskt spara in lite där, då kilopriset är samma för alla hundar och vavvor förståss äter mindre :) Men i slutändan så jämnar det ändå ut sig då små hundar ofta kräver lite extra tandvård osv pga att de lätt får tandsten t.ex. Men det är en underbar ras, och jag själv skulle absolut inte valt annorlunda:)! Lycka till med ditt valpköp :)

Medarbetare på Chihuahua

ClaudiaBarbosa
11/28/14, 6:31 PM
#3

Åh tack så mycket! Hade faktiskt tänkt på revirpink när det gäller hanar det är just därför vi ha aldrig haft hanar hemma eller mamma ha haft innan jag föddes men efter den så skaffade hon aldrig mer en hane hehe 😃

Men tack så jättemycket för svaret det gjorde mig verkligen glad och jag tror faktiskt att om några månade så ha ja gen liten tjej hemma 😃😃

RoseShajano
12/29/14, 9:17 PM
#4

1) spelar ingen roll med hane eller tik. Men kasteringar tkr jag är onödiga. Låt hunden leva livet som en vanlig frisk hund :) 2) de beror ju på hur ditt hus o allt ser ut. De kan hända akuta saker men det händer sällan!.. 3) vi betalar full försäkring för 300kr i månaden, mat 69kr i månaden och övriga saker (kläder, godis osv..) runt 200-400kr i månaden. Så det blir inte så dyrt, har själv en Okastrerad chihuahua tik och hon trivs toppen! :) Lycka till

Upp till toppen
Annons: