Annons:
Etikettfoto-video
Läst 2522 ggr
sophiemadeleine
11/3/14, 8:39 PM

Min lillkille visar några trix :) (film)

Tänkte dela med mig av en film där min lille kille visar några av sina tricks :) Vi har ju en lite speciell relation till varandra då han var väldigt illa däran när jag tog över honom för 2år sen. Han var väldigt osäker och så mager, alldeles "taggig" över ryggraden och hade inte ens en antydan till muskler, han vinglade när han gick pga detta. :( Han kändes mer eller mindre som ett skrov. Första gången jag rastade honom vinglade han omkull i en buske när han skulle lyfta på benet :'( Han hade även förlorat största delen av pälsväxten på öron och svans, resterande päls var i dåligt skick. Vi tror han suttit mycket i bur :( Han blev även tvungen att få 7 tänder dragna pga svår tandsten. (Tror avmagringen hängde ihop med tandvärk, och fd ägaren tyvär nog inte förstod bättre) Det enda kommando han kunde var "nej", och då såg han alldeles bestört ut :( Idag är min lillkille en glad och framåt liten vovve som alltid viftar på svansen :) Jättefin i hullet och har en riktig "muskelrumpa" :D Han är otroligt följsam och lättlärd. Finns inget ont i honom alls, och han charmar alla med sitt nu trygga och charmiga sätt :) Bland de första promenaderna jag tog med honom så kunde han bli väldigt osäker vid hundmöten t.ex, han skällde upprivet och studsade runt. Ganska precis 1 år senare följer han mig fot utan koppel, och reagerar inte ens på hundar som skäller på honom vid promenader :) När vi nådde det målet var jag så lycklig, kändes som en stor bekräftelse att allt gått åt rätt håll :) Idag är han så harmonisk, kunde inte bett om en bättre liten hund

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
[Outlawly]
11/4/14, 11:13 AM
#1

Åh vad gulligt :D Jätteduktig hund, vad bra att han fick det bättre. Har faktiskt aldrig sett en så tränad chihuahua förut så jag är tokimpad :)

ChristineF
11/4/14, 1:38 PM
#2

Fantastisk berättelse, vilken tur att han hamnade hos dig! ❤️
Jätteduktig! Ni borde börja tävla i freestyle! 🙂

sophiemadeleine
11/4/14, 4:49 PM
#3

#1 Åh vad kul att höra, tack snälla! :) han är så rolig att jobba med då han verkligen älskar att lära sig nya saker :D

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
11/4/14, 5:11 PM
#4

#2 Tack vad glad jag blir! :) Ja det kanske vore nåt för honom, vi tränar ju vanlig lydnad och lite början till rallylydnad, men har lite dålig koll på hur momenten ska utföras bara! :) I dagsläget kan jag skicka honom runt ena benet, och runt hela mig :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
11/4/14, 8:50 PM
#5

#4 Flera som tävlar i freestyle finns i facebookgruppen Aktiv Chihuahua och där kan du se filmexempel och fråga andra! :-)
Finns info om freestyleregler om du googlar, min uppfattning är att man har ganska stor frihet, man ska trixa ihop i takt till en låt :D
Jag och min Chica älskar också tricks, men tyvärr är vi nog lite för osäkra på scen båda två. Men kanske en dag!! :)

sophiemadeleine
11/5/14, 7:29 PM
#6

#5 Ska kolla upp det:)! Just nu är målet att starta en lydnadsklass till sommaren, men freestyle verkar superkul:) Och jag tror säkert du och Chica skulle fixa en tävling galant :D

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
ChristineF
11/5/14, 8:16 PM
#7

#6 Skoj det också! Glöm inte skriva i gruppen när bi börjar tävla, de har listor och samlar poäng under året som sen hamnar i Chihuahuabladet :) Ja det vore kul, dock är hon rätt påverkad av okända hundar men vi jobbar på det :D

TildaDolly95
2/21/15, 7:41 AM
#8

Åhh började gråta av att läsa det här, hur kan människor göra så? :'( Hur har du fått han så lydig? Såå söt och liten, vilken tur han hade

TildaDolly95
2/21/15, 7:41 AM
#9

:')*

sophiemadeleine
2/26/15, 2:19 PM
#10

#8 visst är det oförståeligt :( men det mesta handlar nog om okunskap och dålig förståelse för hundars behov :/ tack, visst är han? :D har tränat honom på ett lekfullt sätt, med hans favoritgodis som belöning :) han är väldigt ambitiös och har alltid fullt fokus och älskar att göra rätt, så han är en väldigt lätt hund att träna! T.ex "vinka" lärde jag honom genom att påkalla fokus ur sitt, och gjorde en vinkande rörelse med min egen hand några gånger, och inom ca 5min hade han snappat upp vad han skulle göra :) första antydelsen till att han lyfte upp sin tass (för att göra lika) så fick han godis. :) Kan vara en fördel om de t.ex kan "vacker tass" innan! :) men han är ju bra listig haha, en gång när jag stod och pratade med en vi mötte under promenad, så tror jag han blev lite halvtrött på att vänta, eftersom han helt plötsligt (sittande emot mig) vinkade till med tassen och med förhoppningsfull glimt i ögonen ;) ungefär "hallåå, här sitter jag och väntar, kan man få en godis eller nåt? " så söt! :D

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: