Annons:
Etikettbeteende
Läst 1449 ggr
PernillaS
10/24/14, 11:10 PM

Ny kille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hämtade hem en kille på 7 år i måndags. Han vägrar gå ut och gå om inte jag är med. Han kommer fram till mannen och barnen . Men tyr sig mycket till mej. Hur får jag honom att gå ut med dom andra oxo? Kommer han känna sig trygg med dom oxo. Barnen är 9 och 12.

Annons:
allhealing
10/24/14, 11:30 PM
#1

Det handlar om att bygga förtroende och vara snäll med hastiga rörelser i hans omgivning de närmaste 3-6 månaderna. Eftersom hastiga rörelser skrämmer honom. Lycka till framöver =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Forest]
10/24/14, 11:42 PM
#2

Jag har själv omplaceringshund och det handlade om att låta även övriga familjen vara delaktig att ta ett steg bakåt. Låt barnen+ sambon ge han mat,godis göra sånt som är roligt. Bjud in till lek och då ska det inte vara att man jagar honom utan kanske sitta ner o leka lite med leksaker. Sen är det lätt att man bär och pluttar lite med dom lite för att det är små hundar + samt att man inte kan sluta vara pluttig mot deras söthet. Lägg ner det lite ett tag, Han får vara med dig inte det men kanske bör du sätta lite gränser även på dig själv ;)  Sätta även gränser att han behöver inte vara i ditt knä hela tiden eller runt dina ben hela tiden. Hur vana är dina barn annars med hundar? Som 1 nämner så kan det vara så att han blir osäker på snabba rörelser och därmed söker tryggheten hos dig.  En osäker hund dör inte av lite gränser ibland är det tvärtom dom mår bättre av att veta hur det ska vara och hur det är. Men eftersom han är så pass ny i nytt hem med nya personer att lära känna så skulle jag lägga första krutet med att alla får skapa bra kontakt med sin nya familjemedlem .Jag hoppas att alla kan njuta av eran nya söta hund. 

Lycka till.

PernillaS
10/25/14, 12:34 AM
#3

Tack gör era svar. Han går inte en meter utan mej utan sitter ner och vägrar. Hur gör man där!👍

allhealing
10/25/14, 12:38 AM
#4

Prova med att ställa fram lite vatten. Fortsätt bygga förtroende.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Forest]
10/25/14, 9:17 AM
#5

Hur länge har han bott hos er? Det gäller som sagt var att låta han landa lite, men låt övriga familjen ge han mat,godis sen kan man gott låta hunden vara i fred.

ChristineF
10/27/14, 3:11 PM
#6

Det blir bättre när han fått landa och börjar lita på att ni inte ska lämna honom. Låt honom vara med någon vecka.
En liten övning sen är att ha honom i en valphage (t.ex. av kompostgaller) med bädd/filtar, vatten och tuggben. Var i samma rum, ha honom där när ni äter, städar eller liknande. Ignorera gnäll/stirr. Va bara lugn. När han är som lugnast så släpp ut honom, men sover han så behöver ni inte väcka honom direkt såklart. :)  När han är trygg i detta så kan man börja lämna rummet korta stunder, t.ex. om man dammsuger.
Sen kan man också träna sitt/vänta, sitt och ge godis. Säg vänta, ta ett steg bak och sen fram igen och ge godis. Det kan man förlänga i oändlighet, jag började med ett steg bakåt för att sedan gå och fixa en smörgås i köket och när jag kom tillbaks satt hon kvar och fick en ostbit ;) Detta gjorde att hon fick självförtroende/lugn att vara kvar själv och började vara det utan att jag bad om det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: