Annons:
Etikettbeteende
Läst 3945 ggr
OneSound
10/2/14, 11:12 AM

Rädd chihuahua

Det är så att jag och min sambo ska åka och träffa en liten chihuahua tjej på lördag, hon är ungefär 6 månader gammal. Kanske följer hon med oss hem. Jag har talat med "uppfödaren" (ej stam) och tydligen är hon väldigt rädd och osäker av sig. Känner dock att jag kan ta mig an henne då jag är hemma mycket om dagarna och har tid att träna så att hon förhoppningsvis blir säkrare i sig själv.

Har ni några tips om hur man ska vara mot henne? Avvaktande och låta henne komma fram, inte bry sig om henne antar jag. Men är det något mer? Vill ge henne en chans.

Hon har svårt att gå i koppel också. Bör man testa en sele?

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
OneSound
10/2/14, 11:17 AM
#1

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
10/6/14, 1:17 PM
#2

Rädslor är det som är svårast att jobba bort med hundar och det är inte alltid det går, då måste man vara beredd på att bli lite "låst" i vardagen. Jag skulle aldrig köpa en hund med rädslor även om jag förstår känslan att vilja rädda och träna fram självförtroende, jag har tyvärr inte den tiden. Men gör det som känns bäst i ditt liv :)

Min tik hade/har lite rädslor t.ex. okända hundar och trafik/höga ljud, men i övrigt är hon väldigt modig och trygg. Det som funkat bäst för oss är skvallerträning och klickerträning överlag. Gå mycket kurser och miljöträna överallt. Var lugn och bestämd, belöna mod och ignorera rädsla. Balans och hopp (dog parkour) är bra för självförtroendet, kan kombineras med klicker. Även shaping och target. En bra nybörjar klickerlek är "100 saker man kan göra med en låda", hunden får klick+belöning för allt den gör med lådan (eller annat föremål) t.ex. nosar, duttar, kraffsar osv.. :)
Sele är bra om hon drar/blir rädd så hon inte skadar sig.

OneSound
10/7/14, 10:30 AM
#3

Åh tack vilket bra svar!

Hon är rädd för halsbandet av någon anledning, så ska testa sele. Dock är hon inte så rädd som jag trodde hon skulle vara för saker över lag. Kröp rätt upp i min mammas knä när hon var tvungen att komma förbi en dag.

Har redan gått en hel del i kopplet och är över förväntan. Hon drar inte utan går rätt fint i kopplet. Innan gick hon knappt ett steg enligt uppfödaren. Dock är hon inget glad i att vara ifrån oss, alls.

Tacksam över dina tips och ska kolla mer vad det är och så :)

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
10/7/14, 1:46 PM
#4

Ahaa så ni har fått hem henne redan, vad kul, låter ju härligt att det går bra! :-) Många med omplaceringshundar brukar säga att de har lite i ryggsäcken och det ska man veta, men att man ska tänka sig en nystart så gör hunden också det. Tänk inte på det uppfödaren sa utan bilda en egen uppfattning :-) Ok, ja ensamhetsträna är en lång process (från ett steg ifrån hunden som "sitter plats" till att vara i olika rum till att vara ensam hemma) men såå värt det när hunden är trygg sen! Men låt henne bli trygg med er innan nu börjar med det :-)

OneSound
10/8/14, 6:50 PM
#5

Jajamen, skrev det här inlägget innan vi hämtade henne :)

Okej! Tänkte testa en sån där Adaptil feromon doftutgivare för att se om den lugnar henne något. Hon kryper ihop mycket. Tex när man ska lyfta upp henne eller sätta på halsband. Ibland bara när man står upp. Uppfödaren hade ett barnbarn så hon har kanske försökt lyfta eller något.

Funderar på det här med maten. Förut hade hon fri tillgång, men hon åt så dåligt här. Hon har Doggy junior, vilket jag vet inte är ett bra foder men kan inte byta bara pang bom då, så testade att blanda ut med ljummet vatten. OJ vilken skillnad!! Men vet inte hur mycket hon ska ha riktigt. Tänkte ge henne iaf 3 gånger/dag.

Promenaderna går bättre och bättre. Men hon tycker det är läskigt med mer trafikerade delar. Eller promenad och promenad, sätter ner henne på en gräsplätt så hon luktar och så och gör sitt. Hon pallar inte med mer för tillfället. Men vi är väl ute cirka 10 minuter. Vi går på lite asfalt över till en annan plätt också.

Är det en god idé att gå valpkurs eller något? Slyngelkurs?

Frågebomb sorry 🤐

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
10/8/14, 7:41 PM
#6

Chica var också lite låg som valp, man får sätta sig på huk och gärna ge godis innan varje lyft. Inte lyfta i onödan eller gå rakt emot. Är normalt att de reagerar lite för rakt på eller över är hotfullt hundspråk, blir bättre när hon litar på er helt :-) adaptil låter som en bra idé! Byta foder kan du nog göra försiktigt efter ett par veckor. Hur mycket varierar, men tre ggr låter lagom. Man kan prova gå samma runda tills hunden är trygg och sen utöka. Ja jag rekommenderar varmt kurser, slyngel eller ungehundskurs låter som en bra start! :-) Se till att välja instruktör som jobbar positivt och har erfarenhet av problemhundar, vi har fått superbra stöd och träning på då sätt :-) haha så lite så, jag tycker det är kul att svara!

Annons:
OneSound
10/9/14, 9:57 AM
#7

Okej de ska jag lägga på minnet, godis innan upplyft. Okej :)
Får se på henne om hon verkar hungrig då helt enkelt, eller blir tjock hehe.

Okej toppen, vi har börjat gått nu med henne och hon går faktiskt först nu ibland och nästan drar! Dock inge långt, men lika stolt ändå är vi haha :)
Låter bra att ni fått bra stöd och så, så blir nog en kurs eller flera!

Vilken tur 😇

Aut viam inveniam aut faciam

OneSound
10/9/14, 1:13 PM
#8

Juste, hon leker inte nån gång 🤔 Försöker uppmuntra men hon vill inte.

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
10/9/14, 3:20 PM
#9

Antingen är hon inte redo för lek eller så har ni inte hittat rätt lek. Vissa hundar vill leka jaga/smyga, vissa kampa och andra apportera. Vissa leker med stora och andra små leksaker. På animal finns en bra boll i kaninpäls (päls från matkaniner, ej pälsindustri). Finns två storlekar, välj den stora för den lilla kan sväljas av en vavva. De flesta hundar går igång och vill busa med pälsleksaker! Chica älskar sin, men jag tar undan den när vi lekt klart så hon inte tuggar för mkt. Kattleksaker eller ikea-råttor brukar vara poppis med!

OneSound
10/9/14, 5:46 PM
#10

Åh okej toppen ska kolla den, tack! 😃

Aut viam inveniam aut faciam

ChristineF
10/9/14, 8:55 PM
#11

(Animail skulle det ju stå)

Upp till toppen
Annons: