Annons:
Etikettallmänt
Läst 2084 ggr
xEmmsix
9/12/14, 9:01 AM

Biten av rottweiler

Hej, är inte så bra på att förklara men gör mitt bästa Jag var ute med min Chihuahua Ratzo för nån timme sen och då träffade vi på en rottweiler. Ägaren frågade om de kunde hälsa så då sa jag okej (Ratzo har många hundkompisar som är stora + Ratzo bor med två dobermanns hos mamma (skilda föräldrar) så jag såg inget problem med det) Men jag borde inte sagt okej för den dumma rottweilern attackera Ratzo och bet han i bakbenet, kanske var ägarens fel jag vet inte, men jag är så arg och ledsen så nu skyller jag på både ägare och hund. Om man frågar om sin hund kan hälsa på en annans så är det ju som att man säger (enligt mig) "min hund är snäll, kan våra hundar hälsa och bli kompisar?" Och sen när hon drog bort sin hund så skällde hon inte ens ut den utan bara fortsatte prata som om ingenting hade hänt. Först verkade attacken inte vara så allvarlig, Ratzo verkade mest chockad och ville att jag skulle bära upp honom, men sen när vi gick hem började han halta. Jag har kollat på hans ben lite försiktigt och ser inget blod som tur är, och han har inte brutit det för han kissade som han brukar och förut när han ville bli buren så stog han ju på bakbenen… Så nu är frågan, vad ska jag göra?

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Annons:
Marr
9/12/14, 9:28 AM
#1

Aldrig att jag låter min hund få nosa på andra vi möter. Blir bråk direkt. En signal vi ej hinner uppfatta så är det kanske kört. Kanske "tror" matte/husse att hunden är snäll men okända hundar som ej känner varann sen tidigare…där kan vad som helst hända.

Det är nog tyvärr lika mycket ditt fel. Men är ledsen för att det hände. Hoppas det inte har blivit ngn skada på Ratzo, det verkar som du har haft tur. Håll koll för det kan visa sig senare inom ett par timmar.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[jenny-]1
9/12/14, 9:45 AM
#2

Jag läser alltid av den andra hunden innan jag svarar ja/nej. Är den stressad? Vad visar den för signaler till min hund?
På samma sätt läser jag av min hund. Vad säger min hund till den andra genom sitt kroppspråk? Min hund ljuger aldrig, han "läser hund" bättre än mig. De hundar han visar med sitt kroppspråk är ok är ok. De hundar han gör lekinviter till är hundar som ägarna sedan berättar är väldigt osäkra på just andra hundar. Han känner av att de behöver ha lite skoj med en annan hund och är supervänlig. Vänder min hund bort huvudet/tar en omväg/vägrar söka kontakt med den andra hunden undrar jag vad den andra hunden säger till min hund för att han ska reagera så…
Känner jag minsta lilla osäkerhet eller magkänsla så går jag på den. Min hund har aldrig bitit eller blivit biten.

Att din hund är van vid stora hundar säger egentligen inte så mycket. Det är alltid individen som räknas (sedan kan små hundar behöva lära sig att umgås med snälla stora hundar och tvärtom). Även om din hund är van vid stora hundar så behöver det inte betyda att den här hunden är en bra hund att hälsa på. Jag litar aldrig på att hundägare säger att deras hund är snäll, på samma sätt som jag inte förväntar mig att någon ska lita på mig om jag säger så, personen kan antingen vara dålig på att läsa av sin hund eller så kanske inte våra hundar fungerar ihop.  Försök att läsa av situationen så gott det går :) Självklart blir man både ledsen och arg av en sådan händelse, men det går inte att få ogjort tyvärr! Tråkigt att ägaren till den bitande hunden inte tar sitt ansvar och ber om ursäkt samt undrar hur det gick med din hund, även om det skulle vart ett leknafs. Fokusera på din hunds hälsa, och gå omvägar runt den här hunden i fortsättningen.

Känn igenom benet (och buken, försiktigt) ordentligt. Är du minsta osäker så ring och rådgör med veterinär. De vet vad du ska titta efter och det är ju inte dyrt att ringa ett samtal. Det kan vara så att hunden som bet fick tag längre upp på benet än vad du såg och kan ha skapat inre skador (antagligen inte om han har ett bra allmäntillstånd) trots att det inte blev några ytliga sår. Veterinären ställer ju frågor och kan dessutom ge tips vad du ska hålla utkik efter.
Hoppas att Ratzo är okej!

[jenny-]1
9/12/14, 9:48 AM
#3

Läste igenom min kommentar och såg att det kanske kan uppfattas som lite hårt, men det är absolut inte meningen. Läs min kommentar som ett råd tillsammans med en kram. 🌺
Jag håller tummarna att din Ratzo mår bra!

Saffran0Spice
9/12/14, 7:37 PM
#4

Hoppas Ratzo mår bättre!
Sedan vill jag inte ta någons sida här - men det kan ju vara så att rottisen verkligen är jätte snäll osv bara att det inte fungerade mellan den och Ratzo. Kemin fungerar inte mellan alla hundar tyvärr…
Och att skälla på rottisen hade inte varit någon större idé, det kanske hade hetsat den istället och gjort utfall eller liknande.

Så förstår att du är upprörd, men försök se det mer som en olycka och att det är bra att Ratzo tex inte blev av med hela benet!

Styrkekramar 🌺

Saffran0Spice
9/14/14, 5:49 PM
#5

Hur har det gått med Ratzo?

Marr
9/14/14, 6:23 PM
#6

Ja jag undrar också lite. Jag tror och hoppas ni hade tur. Förstår att du var chockad och ledsen, men önskar så att det gick bra för er båda. Kram till Dig & Ratzo!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Upp till toppen
Annons: