Annons:
Etikettbeteende
Läst 2068 ggr
angeliicus
2014-09-11 14:04

Vägrar hälsa på andra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan allihopa!

Undrar om ni kan ge mig lite tips eller tillvägagångar angående min lilla "drottning" här hemma.. 

Vet att många vavvor kan va lite ettriga av sig, men min lilla Bella tar priset! Hon skäller ut alla som kommer nära mig eller om jag stannar på stan för att prata med någon. Mitt problem är att hon kan verkligen inte hälsa på andra hundar, det finns EN hund hon går ihop med, och det är min bästa väns 11 åriga shih tzu blandis, kan tillägga att det har tagit 1 år..  Nu har hon skaffat en till hund som är lite större och det funkar verkligen inte, men vill verkligen att dom ska kunna vara tillsammans utan att Bella vill äta upp honom då han är jätte lugn. Bella är väldigt bortskämt och det får jag skylla mig själv för, har behandlat henne som en prinsessa så antar att det är problemet, men hur får jag henne att inse att hon inte är jordens härskare? 

Har provat allt.. varit bestämd, låtit dom ta de i sin egen takt, dom har nosat på varandra lite men det hjälper inte så mycket.  Det funkar när vi tar promenader, men inte annars.  Så fort jag möter en hund skäller hon sig hes.. 

Hur gör ni när era hundar ska träffa andra?

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-11 14:12
#1

Mitt tips är - om hon inte springer fram till andra hundar - ha henne i långt koppel och låt henne välja själv, du kan gå fram och hälsa på den andra hunden och visa att du inte är rädd och att den andra hunden inte är ett hot.

Sedan skulle jag ignorera att hon skäller, även om det är jobbigt för både dig och andra. Ignorera och belöna henne massor med det bästa hon vet så fort hon blir tyst - börjar hon igen så ignorera och var konsekvent oavsett =)

angeliicus
2014-09-11 14:29
#2

Tack! men har testat det med att hälsa på hunden/hundar och hålla henne lite utanför men det gör henne bara argare..

Saffran0Spice
2014-09-11 14:34
#3

#2 Då skulle jag öka avståndet mellan henne och den andra hunden när du hälsar, om du har någon med dig så be denna hålla i din hund på ett bra avstånd och så går du själv fram till den andra hunden. Sen behöver inte din hund hälsa alls, utan du bara visar henne att det var ingen fara och inget att bry sig om - utan nu kan ni gå vidare med era liv ^^

Alternativt - hälsa inte alls på den andra hunden, ignorera den och gå förbi utan att bry dig om varken den eller dennes ägare. Hitta något som är mycket mer intressant att lägga energi på, hitta världens mest intressanta grässtrå och gå till det istället, vissa din lilla tjej att allt annat i världen är intressantare än att skälla på en annan hund =)

VildaVittra
2014-09-11 22:20
#4

Hur aktiveras Bella?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineF
2014-09-16 19:42
#5

Kan rekommendera att miljöträna massor, sitt på bänkar lite här och var och bara titta på omgivningen, låt inte folk/hundar komma fram till er, hon måste lita på att du inte utsätter henne för det som hon inte klarar av. Ignorera/putta undan om hon söker tröst hos dig (eller vaktar dig) om något är jobbigt, men var inte arg utan lugn. Gå i en båge vid möte när ni promenerar, det ger mer utrymme och större chans att lyckas. Googla skvallerträning!
Men om du är minsta osäker så tycker jag du bör gå kurs, det gjorde jag. Började med hundmöteskurs vilket var vår start, sedan var det så roligt att vi fortsatte kursa, allt från kantarellsök till vandring med freestyletema.  :D Finns även privatträning om ingen kurs passar, då får man hjälp med det man behöver, se bara till att instruktören även är hundpsykolog eller problemhundskonsult som jobbar positivt. Har nu sällan problem med hundmöten, hon är tyst och vågar hälsa på hundar vi väljer ut noga. Har en viss osäkerhet kvar och kan ha dåliga dagar, men är en helt annan hund (enklare vardag!) och än utvecklas hon! :)

Upp till toppen
Annons: