Annons:
Etikettbeteende
Läst 2505 ggr
Celestex
2014-08-21 19:11

Hjälp! Rädd för främlingar.

Jag har en Chihuahua tik som är väldigt osäker och rädd för främlingar, framförallt män. Hon har varit det ända sen jag fick henne och har absolut gjort stora framsteg sen dess, men det är fortfarande mycket jobb som behöver göras. Problemet är att jag har slut på idéer och skulle verkligen behöva lite tips.

När någon kommer hem till oss blir det mycket morrande i början. Om personen räcker ner handen och låter Nikki hälsa så luktar hon, backar undan och sedan fortsätter med sitt. Men skulle personen försöka klappa henne så finns det risk att hon hugger till. Oftast markerar hon bara i luften, men det har ju hänt att hon kommit åt.. Hon måste träffa personen några gånger innan hon litar på h*n.

När vi är ute bryr hon sig inte ett dugg om människorna runt omkring, inte skäller hon åt hundar heller. Hon går fint utan koppel och är väldigt lydsam både inne och utomhus. Hon är en underbar hund helt enkelt, förutom problemet med främlingar och det begränsar rätt mycket. 

Så om ni har några tips, snälla dela med er av dem! 

Annons:
AnnaKarin
2014-08-21 19:47
#1

Måste hon hälsa på främmande människor? Låt folk komma in men utan att bry sig om hunden, vill hon komma fram och nosa senare så låt henne göra det. Om hon verkar intresserad av främmandet så låt de ge henne nåt smaskigt godis. Tvinga henne inte att hälsa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Celestex
2014-08-21 20:32
#2

#1 Jag tvingar absolut inte henne att hälsa på någon. Men de gångerna hon har hälsat på främmande så är det så hon har reagerat. Skrev med det så att ni skulle få en uppfattning om hur hennes beteende är.

sophiemadeleine
2014-08-22 14:16
#3

Hur reagerar hon om folk vill hälsa / klappa när ni är ute på stan osv? Du beskriver att hon "inte bryr sig om människor runtomkring", menar du då kanske att hon accepterar, men inte vill ha någon närmare kontakt? Om hon inte har några problem med det eller inte är osäker alls på människor ute så måste det ha att göra med att hon vaktar både dig och sig själv lite för mycket gentemot de främmande som kommer in i hemmet, och i det fallet kan det ju lätt hända att det blir en ond cirkel. Att du t.ex kanske redan från början förväntar dig hur hon kommer reagera, och kanske tillochmed känner dig olustig/orolig/ eller tycker att situationen känns jobbig när hon tänker nosa/hälsa, för att du omedvetet förväntar dig att hon kommer reagera med en varning/utfall. Kanske tycker du att det känns pinsamt gentemot de främmande? Alla dessa känslor tar hunden upp som svaghet, och genom att hon känner att stämningen blir tryckt så svarar hon genom att försvara både sig själv och matte ännu mer, eftersom du just i det läget uppfattas som svag. Chihuahuan är ju en vakthund, och är man inte tydlig med reglerna vad som gäller vid främmande i hemmet kan det nog lätt bli fel :) Nu vet jag ju inte hur det var med folket hon mötte ute, men uppvisar hon att hon inte besväras av människor på nåt sätt då, så borde det ju inte heller handla om osäkerhet i fallet hemma. Jag skulle nog ha gett henne tydliga regler vad som gäller när du får främmande, så att hon känner att det minsann är matte som har koll, och att allt är okej :) Kanske helt enkelt bestämma att hon inte får hälsa eller komma fram, utan ligga i sin bädd och i lugn och ro granska allt och se att det inte är någon fara. Då sker allt på dina villkor, och hon känner att du blir stabil och trygg i din ledarroll. Viktigt är att de främmande helt ignorerar henne. Det ger dem acceptans, hunden känner dem inte som ett hot, och hunden kommer troligen underkasta sig, så som det ska vara gentemot alla människor. Hunden ska vara längst ner i rangordningen, även för främmande:) Sen efter ett tag kan du kalla fram henne glatt, och kanske slänga iväg lite godisar som avledande manöver, och även beröm. Alltihop blir då en positiv upplevelse av främmande:) Be gärna främmandet att fortsätta ignorera henne dock, och vill hon interagera så är det perfekt om hon nosar medan ni sitter vid köksbordet till exempel. På så sätt sker den biten på hennes villkor utan hon känner att någon kollar på henne = vilket kan upplevas utmanande/ hotfullt för hunden. Lycka till och hoppas att det var till någon hjälp! :)

Medarbetare på Chihuahua

Celestex
2014-08-22 20:35
#4

#3 Jag uttryckte nog mig lite dumt. Ifall någon skulle klappa henne utomhus så reagerar hon likadant. Menade att hon inte börjar morra och skälla som hon kan göra inomhus. Tack för tipsen! :)

Upp till toppen
Annons: