Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 1839 ggr
devetintedu
8/6/14, 1:02 PM

olydig chihuahua!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag har en chihuahua på 8månader, och hon lyder ingenting  (tog över henne för 3veckor sedan) hon går efter mig o vill att jag ska bära henne hela tiden så länge vi är själva och inomhus, men när hon får syn på något roligare o man ropar på henne så kommer hon inte, hon äter inte i matskålen utan tar med sig maten till soffan / sängen och äter där. man kan inte lämna henne själv hemma för då står hon o skäller tills man är tillbaka hemma igen, hon lyssnar knappt på ''sitt'' eller ''gå o lägg dig'' eller ''stanna''

snälla hjälp mig hur ska jag göra för att få henne att lyda?

Annons:
Lejonhjarta
8/7/14, 12:32 AM
#1

Hitta nått bra godis som hon gillar mkt och träna med det.  Anmäl dig till en grundlydnaskurs alt slyngelkurs. Belöna med mkt godis när hon gör något positivt, minsta lilla. Min gör åxå så med maten men jag har dels mosat allt så hon inte kan ta med det lika lätt och sen begränsat hennes område när hon äter, typ m kompostgaller så hon inte kan smita iväg med maten. Har inte hennes mat framme hela dagen utan vår får på kvällen.

gottaknowsome
8/7/14, 2:03 AM
#2

Hur du får hunden att lyda är genom träning… kurser är nog till stor hjälp. Maten får du begränsa utrymmet för. Ja, allt det där står redan i inlägget ovanför. Belöna, belöna, belöna. Eftersom hunden är 8 månader och uppenbarligen ouppfostrad blir det nog lite svårare, men är långt ifrån omöjligt. Att hunden ylar och blir orolig när du går beror på separationsångest. Ensamhetsträning är nödvändig för att kunna lämna hunden ensam, annars blir det så. Du har det du gör ett tag framöver. En hund är ett enormt jobb innan den blir som du vill. Räkna med minst ett års kämpande innan hunden är klar, skulle jag säga.

ChristineF
8/7/14, 2:57 PM
#3

Som de andra redan sagt så är det träning som gäller, hundar gör det som lönar sig så positiv träning är toppen, gärna klicker. Ignorera beteenden du ej vill ha, t.ex tigg eller att hon vill upp i famnen jämt Belöna när hon är självständig och modig :-) Träna inkallnning, det är viktigt. Men gå en kurs eller privatträning med hundinstruktör så att det blir rätt. Det är en jobbig ålder, tonår, det blir lättare men börja träna nu för bådas skull. Fixa hundvakt tills du tränat ensamhet och ser på film och hör att hunden är trygg ensam. Lämna ej innan, då har man stora problem med en rädd hund, arga grannar och blir låst eftersom man inte ens kan handla mat utan hundvakt. Min tik är fyra år, hon är superhärlig och duktig i vardagen, men helt klar blir man nog aldrig med någon hund. Finns alltid nått att jobba på eller utveckla, vilket också kan vara roligt och utmanande! Lycka till!

Lavine
8/9/14, 11:00 AM
#4

Som redan sagt, du får träna och lära hunden vad du vill. På tre veckor gissar jag att ni inte hunnit så mycket. Du kanske inte heller vet hur hunden är tränad/inte tränad innan den kom till dig, så jag kan gott tänka mig att man har lite kommunikationsproblem i början. Hon kanske inte kan "sitt" och "gå och lägg dig"? En 8 månader gammal hund kan ju ha mycket annat i huvudet också. Den är väldigt ung, så jag tycker att du ska betrakta den som en ny valp som du måste lära vad du vill att den ska kunna. Inklusive att vara ensam hemma.

musunge1
8/9/14, 3:09 PM
#5

haha det där med att hon tar med sig maten, så gör min chihuahua också 😃

Upp till toppen
Annons: