Annons:
Etikettchihuahua
Läst 3225 ggr
yeahsica
2014-08-03 22:23

Aktiveringssug hos chihuahua?

Hej!

Efter mycket funderande fram och tillbaks står kommande hundköpet mellan en chihuahua och ett par raser till. Det lutar åt en chihuahua, då den stått högst upp på drömras-listan sedan flera år, MEN jag är osäker på det här med aktivering. Jag är nybörjare på hund och vill därför köpa en sällskapsras. Dock vill jag väldigt gärna prova på att träna (och eventuellt tävla om det är roligt) lydnad och spår eller kanske sök. Jag vet att många chihuahuor tycker att dessa grenar är kul att träna men är det realistiskt att förvänta sig att hunden kommer vilja träna något av detta?

Jag har läst mycket om rasen och jag får bilden av att det är väldigt individberoende hur sugen på aktivering hunden är. Stämmer det? Det känns så osäkert att köpa en chihuahua i så fall :( Jag tror tyvärr att jag skulle bli uttråkad snabbt om hunden bara ville träna vardagslydnad, några tricks och följa med på promenader.

Annons:
AnnaKarin
2014-08-04 09:30
#1

Det skiljer väldigt mellan individer. Jag har fyra tikar. Den äldsta gillar att apportera men bara på sina egna villkor. Nästa gillar att gå ut och gå men bara det. Den tredje älskar att apportera, spåra och gå långa promnenader. Den fjärde gillar att apportera, träna lite lydnad, gå på promenader, spåra, bada och busa i största allmänhet.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

yeahsica
2014-08-05 11:48
#2

#1: Ah, det är så alltså. Tror du att det påverkar hur man är med valpen direkt när man får hem den? Alltså om hunden som vuxen är mer sugen på aktivering om man tränar (på skoj) med den redan från att den är liten valp?

ChristineF
2014-08-05 13:14
#3