Annons:
Etikettchihuahua
Läst 3225 ggr
yeahsica
2014-08-03 22:23

Aktiveringssug hos chihuahua?

Hej!

Efter mycket funderande fram och tillbaks står kommande hundköpet mellan en chihuahua och ett par raser till. Det lutar åt en chihuahua, då den stått högst upp på drömras-listan sedan flera år, MEN jag är osäker på det här med aktivering. Jag är nybörjare på hund och vill därför köpa en sällskapsras. Dock vill jag väldigt gärna prova på att träna (och eventuellt tävla om det är roligt) lydnad och spår eller kanske sök. Jag vet att många chihuahuor tycker att dessa grenar är kul att träna men är det realistiskt att förvänta sig att hunden kommer vilja träna något av detta?

Jag har läst mycket om rasen och jag får bilden av att det är väldigt individberoende hur sugen på aktivering hunden är. Stämmer det? Det känns så osäkert att köpa en chihuahua i så fall :( Jag tror tyvärr att jag skulle bli uttråkad snabbt om hunden bara ville träna vardagslydnad, några tricks och följa med på promenader.

Annons:
AnnaKarin
2014-08-04 09:30
#1

Det skiljer väldigt mellan individer. Jag har fyra tikar. Den äldsta gillar att apportera men bara på sina egna villkor. Nästa gillar att gå ut och gå men bara det. Den tredje älskar att apportera, spåra och gå långa promnenader. Den fjärde gillar att apportera, träna lite lydnad, gå på promenader, spåra, bada och busa i största allmänhet.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

yeahsica
2014-08-05 11:48
#2

#1: Ah, det är så alltså. Tror du att det påverkar hur man är med valpen direkt när man får hem den? Alltså om hunden som vuxen är mer sugen på aktivering om man tränar (på skoj) med den redan från att den är liten valp?

ChristineF
2014-08-05 13:14
#3

Det varierar eftersom det är just en sällskapsrss, Men jag har inte träffat på någon vavva som provat på hundsport som inte gillat det och jobbat på bra mer eller mindre. Jag upplever rasen mycket alert, smart och envis. Vet flera andra småhundar som iaf jag och de jag pratat med upplever segare. Det underlättar att börja positiv träning och introducera övningar från sporten i tid med valpen och gärna köpa valp från aktiv kennel, psyket är både miljö och arv :-) Kan tipsa dig om två grupper på Facebook som handlar om Chihuahuor som tränar/tävlar : "Aktiv Chihuahua" och "Team Chihuahua " När det kommer till min egen skrutt så älskar hon att träna, både fysiskt och psykiskt. Favoriterna är simning, personspår och viltspår, kantarellsök, rallylydnad och tricks. Än tävlar vi inte, men är sugna på att göra anlagsprov snart. Hon kan ta det lugnt och är väldigt passiv i vardagen så det är skönt. Ibland blir hon uttråkad och ställer sig framför tv, då vill hon hitta på något ;-)

yeahsica
2014-08-06 11:06
#4

#3: Vad kul att läsa! Ni verkar hitta på en massa spännande saker :) Anledningen till att chihuahua är intressant är just för att jag hört att den är intelligent och alert, vilket ju borde vara en bra grund till träningsintresse. Tyvärr tycker jag att det är svårt att veta vilka kennlar man ska kontakta såhär som "utomstående" om man är ute efter aktiva hundar, eftersom det är en ras som främst avlas på utställningsmeriter. 

 Ska absolut spana in Facebookgrupperna. Tack för tipset!

ChristineF
2014-08-06 15:06
#5

#4 Ja vi har provat på lite av varje för att hitta våra favoriter, eftersom de inte avlats från början till någon speciell sport eller jakt m.m. Så kan de ha lite olika intressen, min Chica är en riktig noshund :-) Ja kolla sidorna, finns vissa uppfödare, i ena gruppen team Chihuahua tillåter de köp o sälj valpar/hundar med arbetsmeriter så där kan du fråga. Sen får man söka runt efter info om kennel, läs i forum o grupper vad som skrivs och hemsidor/bloggar , kika chihuahuacirkeln. Tycker man brukar känna rätt fort vilka man klickar med och vilka som är mindre seriösa. sen kan man hälsa på och se om de stämde :-)

Messi444
2015-06-18 11:16
#6

Jag tycker inte chihuahua är en nybörjare ras. Pga om den uppfostras fel så kan den bli kaxig skällig och en ren mardröm jag har en chihuahua som dock inte skäller inte bits och gör som jag säger liksom men det tar ett tag att lära dom att dom inte kan bossa över en. Däremot så kan man ju läsa mycket om hundradel man vill ha och se om den passa 👍😊😊tycker jag

Annons:
Lavine
2015-07-07 15:04
#7

#3 Den där Facebookgruppen Team Chihuahua, finns den fortfarande? Är det en svensk grupp? Jag tar gärna länk om möjligt. 😀

ChristineF
2015-07-07 18:40
#8

#7 Team Chihuahua verkar inte vara så aktiv alls längre tyvärr, men här är en länk till Aktiv Chihuahua som är den största gruppen och de samarbetar med rasklubben chihuahuacirkeln :-) : https://m.facebook.com/groups/443068972428109

Lavine
2015-07-07 18:48
#9

Den hade jag, men tack, då vet jag! 😀

Upp till toppen
Annons: