Annons:
Etikettfoder
Läst 2616 ggr
TildaDolly95
7/13/14, 12:52 AM

Vom / Mush

Hej, jag är helt ny här och har en fråga angående färskfoder.. Har funderat på att gå över till mush eller vom, och undrar nu vilket ni tycker är bäst? Sen undrar jag, fick höra av en utbildad hundtränare att hundar behöver lite spannmål? Är det så? Hur funkar det då om man övergår till detta foder som är helt spannmålsfritt? Tack på förhand!!

Annons:
TildaDolly95
7/13/14, 1:18 AM
#1

Jag ger RC för tillfället:)

Swadika
7/13/14, 10:51 AM
#2

Jag personligen tycker inte att hundar behöver spannmål, men vet att alla tycker olika, jag ger däremot godis där det finns spannmål så mina får i sig det ändå men tycker inte det är något som behövs :)

Jag föredrar mush, har testat båda och tycker mina fungerar bäst på mush. Samt att det finns lite mer olika smaker. Jag ger mush vaisto (köttbullarna) och tycker det ärenkelt att det är helfoder så man behöver inte dela upp det, och det är bara att ta fram så många köttbullar som behövs utan att behöva kladda :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

TildaDolly95
7/13/14, 3:15 PM
#3

Tack för väldigt bra svar:) Köttbullsform låter ju supersmidigt! Tar gärna emot fler åsikter angående om hundar "behöver" lite spannmål eller inte?

AnnaKarin
7/13/14, 4:10 PM
#4

Jag ger VoH och det funkar jättebra både på de vuxna och på valpkullarna.  Tycker att det är lämpligt med VoH-korvarna då alla fyra hundarna får olika mängd mat även om de är ungefär lika stora.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
7/13/14, 8:45 PM
#5

Jag ger Voh i 100g burgare, en halv om dagen och nästa förvaras i kyl till dagen efter. Smidigt till en vovve! Bästa jag gett min tik med känslig problemmage (inte längre) och vågar/vill inte byta i första taget :) Men hört att must är toppen det med, lite naturligare då det inte är tillsatta vitaminer utan ren barf fast enklare.

TildaDolly95
7/13/14, 9:20 PM
#6

Tack så mycket allihopa! :) Blir till att överväga vad som passar bäst till min tik :) Ch4 vad anser du om spannmålet? behövs lite elller inget?

Annons:
TildaDolly95
7/13/14, 9:38 PM
#7

sen tänkte jag på vitaminerna som mush inte har, behövs de tillsättas på annat sätt ?

ChristineF
7/14/14, 8:20 PM
#8

#7 De finns naturligt i inälvor och ben :)

#6 Just spannmål känner jag mig lite tveksam till, tror inte vargar går på åkrarna och käkar det direkt utan det är väl mer nödvändigt för att binda ihop torrfoderkulor, men nu för tiden har man ju löst det med annat t.ex. vitaminrika grönsaker som jag tycker verkar bättre, de kan iaf ta till vara på det till skillnad från majs som de inte ens kan bryta ner. 
Vissa påstår spannmål är bra för magen så den inte blir för hård. Är inte så insatt i det, men jag tror en hund klarar sig utmärkt på färskfoder eller barf. Min tik kan bli lite hård i magen, men det löser jag med lite vatten på maten och ca ett kryddmått laxolja (märket grizzly) om dagen. Sen är det nog många som tror deras hund har bra avföring när den är ljusbrun och blir en mjuk korv, men när de äter färskfoder eller barf så blir det hårt, mörkt och ev. med lite vitt (från ben), de kan få sitta och klämma en stund, men så länge det inte är extremt länge eller hunden verkar ha ont så är hård avföring nödvändigt för att tömma analsäckana normalt. En annan fördel är att det blir mindre mängd (näringen tas upp till skillnad från de flesta spannmål som åker rakt genom) och luktfritt! :)

TildaDolly95
7/14/14, 9:19 PM
#9

Tack så jättemycket Ch4 för din tydliga förklaring, det är guld värt! :-) Har nu bestämt mig att der blir mush vaisto till Dolly :) Tack alla för tipsen :D

ChristineF
7/15/14, 3:09 PM
#10

Så lite så, låter som ett bra val! :)

Upp till toppen
Annons: